wanneer is het moment om mijn oude mopje te laten inslapen ?

Mijn kooikerhondje 15 jaar heeft vanmorgen een groot deel van zijn gebit getrokken gekregen, enkele hebben ze laten zitten omdat die te diep zaten,en hij daar teveel pijn aan zou hebben,gezien toestand waarin hij zich nu bevindt,nog nodig ?
Omdat hij ook last van rug en heup had,hadden ze ook rontgenfoto's gemaakt,het bot zelf was goed,maar de tunnel waar de zenuwen daar zat een vlek,en op de foto was te zien dat de tunnel vrij smal was,waar door de zenuwen naar de hersenen lopen,en die zorgen voor het doorzakken van de poten,en zijn waarschijnlijk soms bijterig gedrag,chagrijnig is hij ook ,weer afwisselend met heel blij en speels gedrag.
Toch blijft het feit,dat hij verlamd zal raken,zijn urine niet kan ophouden,en steeds meer gefrustreerder bijterig gedrag zal gaan vertonen,dus toch onbetrouwbaar.
Maar hij was zo blij om me weer te zien,al had ik liever gehad,dat ze mij onder de narcose hadden gebeld met dit verhaal,dan had ik hem niet meer laten bijkomen.
Dit hadden ze ook willen doen,maar ze wisten dat komende week ,voor mij persoonlijk een hele moeilijke week wordt,en omdat ik zo aan mijn hond hang,hadden ze zoiets,laat hem nog even steun geven.
Ze adviseerde wel om toch niet te lang te wachten,omdat hij zelf ook wel merkte dat er iets niet klopt.
Maar wat is eerlijk tegenover hem,hoe lang wachten,hij staat nu onder invloed van pijnmedicatie voor me te kwispelen,hoe moet ik dan in godsnaam het goede moment voor zijn dood kiezen ?

Toegevoegd na 1 uur:
een neurologisch probleem

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ach joh.... wat ontzettend verdrietig.... ik heb nog even voor hem geduimd vanochtend.....
Wat stom, dat ze je niet even hebben gebeld toen hij nog onder narcose was.
Want nu zit je in een heel moeilijk parket, zeker ook omdat hij nu redelijk okee lijkt en je een moeilijke week te wachten staat.

Je vraagt om het goede moment voor zijn dood..... pffff.... ik denk dat jij dat weet. Hij zal het je ook aangeven.
Wat mijzelf zeer kort geleden heeft geholpen, en misschien heb je er wat aan: ik heb mezelf opzij gezet en alleen aan mijn hond gedacht. Hij leed en daarom was het m.i. eigenlijk allang tijd. Het is altijd heeeeeeeeeeel moeilijk!
Heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook je reacties net gelezen bij de andere antwoorden.
Die dierenartsen hebben het goed bedoeld, maar hebben het je daarmee ook meteen ontzettend moeilijk gemaakt. Je kunt het gewoon per dag bekijken. Je hoeft niet meteen een beslissing te nemen.
Lijdt hij nu? Zo niet, dan bekijk je het later weer. Ieder nieuw moment in het heden, in het nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Waarom? Omdat hij 14 jaar je maatje is geweest en jij je maatje niet laat lijden.
Omdat jij diegene bent, die verantwoordelijk voor hem is; in goede èn in slechte tijden.
Als ik het 11 dagen geleden heb gekund, dan kan jij het ook.
Het is verschrikkelijk..... maar soms moet je in het leven verschrikkelijke dingen meemaken. Het leven is zoals het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het meid, het zijn holle woorden....allemaal losse letters, vreemde tekens, aan mekaar geplakt.... ik heb je niets beters aan te bieden hier dan woorden.
Je kunt het!
Snuffel
12 jaar geleden
't is echt zwaar, maar je kunt je ook vredig voelen, omdat je het beste voor je hond hebt gedaan. Daardoor kun je het. (Ik heb het gisteren gedaan, mijn hondje laten inslapen, en loop te gieren van het huilen, maar word rustiger vanbinnen, omdat ik weet dat het hondje opgelucht is doordat het geen pijn meer heeft.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik zó met je eens Snuffel!
Naast het verdriet is er ook een soort van opluchting, dat heb ik ook.
Opluchting is misschien niet het goede woord: jij en ik hebben voor onze hond gedaan wat moest om hem te helpen, om hem uit het lijden te verlossen.
Dat geeft ook rust. Waar je tevoren zo ontzettend tegenop ziet, is gebeurd.
En dat is heel erg verdrietig natuurlijk: nu is het wennen en rouwen.
Goed, dat je je gevoelens uit, dat helpt ook mee bij het verwerken!
Sterkte!

Andere antwoorden (6)

klinkt heel moeilijk, ten eerste sterkte er mee.

geniet nog eventjes van je hondje maar realiseer je dat ieder leven wezen op een gegeven moment zal moeten overlijden, zo is het leven.
er is nooit een goed moment voor te kiezen, maar jij kent je hondje het beste, als hij niet meer zichzelf is komt dat waarschijnlijk door ondragelijke pijn (honden laten pas aan hun baasje merken dat ze pijn hebben als het echt niet meer gaat)

ik snap dat je heel veel om hem geeft, maar dat is ook meteen de reden om hem niet veel langer door te laten lijden, rouw is de prijs van de liefde.

nogmaals sterkte
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
dan zou ik goed opletten, misschien is hij nog wel een week vrolijk, ik zou als ik jou was ingrijpen als je merkt dat hij ongelukkig/humeurig wordt van zijn handicaps.
esth0r
12 jaar geleden
overigens kan ik als MS patient goed meepraten over prikkels die niet goed aankomen, voor mij is het erg storend en ik word er depressief van, want ik kan ineens dingen niet meer die ik altijd wel kon. of het voor honden ook zo werkt weet ik alleen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach EsthOr..... dit raakt me en ik moet er even op reageren met een knuffel voor je...
esth0r
12 jaar geleden
Dat vind ik erg lief, ik moet er alleen wel bij zeggen dat ik absoluut niet zielig ben, sterker nog, ik voel me rijker dan de meeste mensen zijn, want ik waardeer alle kleine dingetjes die de meeste mensen voor lief nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd, dat ik je zielig vind ;-)
Het is een soort van herkenning: mijn lijf is ook niet goed gezond en dat je juist de kleine dingen waardeert herken ik, maar dat depressieve, omdat je dingen niet meer kunt, die frustratie, ook. Vandaar de knuf!
Ik zou aan de artsen vragen wat niet te lang is en als ze het niet weten zou ik het na de moeilijke week doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer?
Heel erg moeilijk om dat te beslissen.
Misschien kan ik je helpen met het volgende.
Probeer al je eigen gevoelens op zij te zetten, en denk alleen
nog maar wat voor je diertje het beste is, je wilt immers
beslist niet dat die pijnlijd.
Alleen maar het beste voor je diertje doen, dat is wat je
wil.
Ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
+
@pse: Mijn dierenarts vertelde mij dat honden soms vrolijk doen om hun baasje te plezieren, ondanks dat ze veel pijn hebben. Honden tonen van nature niet snel hun pijn.
als ik jou verhaal zo lees,ga ik ervan uit dat je heel veel van je hondje houd
ik heb zelf ook een heel lief hondje moeten laten inslapen
als je ziet dat hij pijn heeft en geloof me je kan het zien
dan moet je dat arme dier niet langer laten lijden en met hem naar de dierenarts gaan, om hem te laten inslapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect, maar net als met kinderen verzorg je een huisdier zo goed mogelijk.
Met huisdieren neemt men de ongemakken op latere leeftijd op de koop toe.
Voeding, drinken, beweging en medicatie kan men aanpassen.
Alleen bij onhoudbaar lijden van het huisdier laat men ingrijpen door een dierenarts, niet omdat het u even beter uitkomt.
Ik neem aan dat u ook heel veel mooie momenten met uw huisdier heeft gehad. Dus laat niet als dank..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik leef met je mee en de keus waar je voor staat.

nu zul je vinden dat ik hard klink maar er is geen goed moment, het enige goede dat jij kan doen is je hondje zo snel mogelijk in te laten slapen.

je moet zo denken; jij en je hondje hebben het goed gehad en hij is ook al wat op leeftijd met enorme problemen voor de nabije toekomst... dus als je goed voor dat dier wilt zijn stel je niets uit omdat jij niet kan kiezen... hetgeen alleen maar in pijn uitmond voor je hondje.

sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Wacht maar niet tot de hond doodziek is, dat is zo'n naar einde. Beter is nu.