Vis met wrat? Zag dit vanmiddag kan het kwaad en zo ja wat te doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Heb hem even gevangen lijkt wel of de plek geler word?Nieuwe fotos gemaakt hopelijk wat duidelijker.Erg moeilijk.Maar wil wel graag weten wat het is.BVD Minke

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het zullen wel karperpokken zijn, die zien er uit als witachtige bultjes, bobbeltjes, vaak op vinnen soms ook op de rug.
Je kan ze er enigzins voor een deel met je nagel afkrabben.
Aangetaste vissen kunnen vaak nog jaren leven, soms is het ineens weg, soms gaat de vis er aan dood.
Mocht het toch wat anders zijn, infectie of zo, dan de plek met betadine tinctuur behandelen, 2 a 3 keer per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vis is een komeetstaart maar kan dit misschien ook krijgen?En is het besmettelijk?En hoe weet ik dat het wat anders is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb even op inter gekeken,maar hij is niet glazig .Zit net onder de huid en die is niet beschadigd .Hoop dat het wat anders is.Alhoewel??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha waterpokken zoude ze het moeten noemen haha :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komeetstaart is ook een goudvis achtige.
Zeker de komeetstaarten met lange staarten zijn hier extra gevoelig voor.
je foto is te wazig om het goed te kunnen zien of het inderdaad karperpokken is. Pasca , ja waterpokken zou een mooie naam zijn;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nu weet ik het zeker met je nieuwe fotos, karperpokken.
laat even je water testen, mogelijk is de hardheid ( GH) veel te laag en je zuurgraad (PH) veel te hoog.
Het is nog een klein plekje, misschien heb je met betadine resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe doe ik dat met betadine? En heb mijn vijver nog nooit laten testen hoe doe je dat? En is het besmettelijk voor mijn andere vissen die pokken? Veel vragen hopelijk een antwoord.En als die waardes kloppen in het water wat dan?Alvast bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle vissen die ziek worden, krijgen dit door een slechte waterkwaliteit.
Als het veel regent, loopt ongemerkt de vijver over, het goede water zakt in de tuingrond weg en er komt regenwater voor terug.
In dat regenwater zit natuurlijk geen kalk, dus wordt het water steeds zachter ( minder kalk)
Als het te zacht gaat worden, dan gaat ook de zuurgraad ( PH) omhoog, verders een ingewikkeld verhaal.
Door het toevoegen van vijverkalk, gaat de hardheid weer omhoog en de zuurgraad weer omlaag, ze brengen elkaar in evenwicht.Optimaal is GH tussen de 8 en 12 en de PH tussen de 7 en de 8.5
Je kunt op een tuincentrum een testset kopen, dan kan je zelf meten (heel makkelijk) ook kan je een flesje water meenemen en laten testen, wat je dus moet weten is de GH en de PH, laat je niet gek maken met allerlei rommel, als je de uitslag weet, vertel het me even.
Betadine is een ontsmettings middel voor de mens, maar werkt voor vissen ook prima!
Neem de vloeibare en doe een paar druppels op de witte plek, houdt hem even boven water en laat hem weer zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet ik nog, als het water weer goed is, dan is karperpokken meestal niet besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal morgen een zetje halen en testen en je hoort nog wat er uit komt.Heb hier geen pompen en filters ed,puur natuur in het voorjaar doe ik maerl in de vijver verder niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf hebben we jaren lang met maerl gewerkt, toen was er ineens een probleem met de grootverpakking.
We hebben toen gezocht naar een alternatief en dat werd, zeewier kalk in korrelvorm.
Deze bleek veel voordelen te hebben, loste veel beter op, werkte sneller en langer, vertoebelde het water vrijwel niet zoals bij maerl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor probleem met grootverpakking?En die zeewier waar te krijgen?Je krijgt zowiezo een plus voor het meedenkenTOP!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die grootverpakingen waren voor ons erg belangrijk in ons vijvercentrum, we verkochten soms wel 2 ton maerl per maand!
Het waren zakken van 25 kg.
waar je zeewierkalk zou kunnen kopen, ja bij ons (Zeeland) ;-)
Soms op een tuincentrum, maar soms ook bij tuinwinkels.
Er staat niet op de verpakking dat het voor vijvers ook geschikt is, omdat verders niemand dit weet ( eigen vinding)
je vind het als moestuin of siertuinbemesting.
Vooral voor rozen!
Als je de waterwaarden weet, zal ik het voor je uit rekenen.
Inhoud van je vijver is ongeveer, lengte x breedte x 0,50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi super dat je helpt de vijver is 2.30 /2.30 diepte van 35cm tot diepste punt 90cm.Heb er verschillende dieptes in.Een zetje gekocht en gemeten ik hoop dat het niet aan het water ligt.Dit zijn ze no3-10/no2-1/gh-8/kh-10/ph-7.2.Hopelijk kan je er wat mee.Alvast bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ergens gelezen dat je geen filter hebt?
Waarschijnlijk weinig of bijna geen planten?
Het nitraat en nitriet is hoog.
Even iedere week een derde water verversen ( 2 a 3 keer)
Kijk op je testset,welke waarden er worden geadviseerd die optimaal zijn.
Van vissenpoep, krijg je nitraat en het giftige nitriet.
De GH---KH---en de PH zijn in orde.
Mogelijk voer je flink.
De inhoud van je vijver is ongeveer 3 m3.
Maar dat is even niet van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geen filter/pomp alles puur natuur en erg veel zuurstofplanten erinZie nieuwe fotos .Zelfs naaldkruid ken je die ?Super zuurstofplant en het schijnt dat zelfs goudvissen er vanaf blijven.Heb wel 4 windes eruit zins kort werden te groot 25/30cm zou dat het kunnen zijn.Verder geeft de testzet aan dat de kh waarde op het randje zit nietde nitraat.En ja ik geef ze wel eens wat maar ze eten het wel meteen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja naaldkruid ken ik wel, prachtig groen ook in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naaldkruid levert in de winter ook zuurstof en groeit dan.Heb hier de vijver een stuk leeg gehaald en de bodem schoon gemaakt.Hoop dat het helpt!!Vis is trouwens niet ziek maar die bult lijkt niet mooi.Maar dat kan me niet zoveel schelen was 1 van de eerste vissen die er hier ingingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top voor het advies!!!