Guppy's zijn subtropische visjes en hebben verwarmd water nodig, 26 graden celcius is ideaal. Naast verwarming van het water is een filter nodig om de kwaliteit van het water goed te houden, slecht water is de oorzaak van menig ziektebeeld. Ook de manier van schoonmaken van de filter is belangrijk. Was het sponsje van de filter nooit met leidingwater, maar spoel het 1x in de maand met een restje aquariumwater. Heb je geen filter? Schaf dan een pompje aan, waardoor er zuurstof in je water komt.

Zo te lezen hebben ze een bacteriële infectie, dat kan een zwarte kleur geven. Ik vermoed dat ze een zwemblaasontsteking hebben. Lastig om te behandelen en meestal fataal.

Je kunt gratis een analyse van je aquariumwater laten doen bij een dierenspeciaalzaak waar vissen worden verkocht. Dit doe je als volgt: neem bijv. een pillenpotje, draai het om (opening van het potje naar beneden dus), breng het potje loodrecht naar beneden naar de bodem (!) van je aquarium, draai het potje om en breng het loodrecht terug naar boven, deksel erop en naar de dierenwinkel om de waardes van je water te meten.

Als je het aquariumwater ververst doe dit dan nooit in één keer, maar vervang het in gedeeltes. Per maand ongeveer 1/3 van het water vervangen. Het is beter om het water vooraf 24 uur te laten staan zodat het zachter wordt, water rechtstreeks uit de kraan is schadelijk voor iedere vis en kan de slijmvlieslaag aantasten.

Overvoer je guppy's nooit! Het beste is 1x in de 2 a 3 dagen een piepklein beetje guppyvoer te geven, het eten dat je voert moet binnen ongeveer een minuut zijn verslonden.

Als je guppy's het niet redden en je graag nieuwe wilt hou dan rekening met mijn tips. De gup zelf is goedkoop maar zijn huisvesting kost je meer. Als je guppy's hebt die nog niet zwart zijn geworden haal die dan z.s.m. uit het water! Als de zieke gupjes het niet reddden en je besluit om nieuwe te kopen reinig je aquarium dan alsjeblieft niet met chemische middelen, maar gebruik gekookt water zonder verdere rotzooi! Laat het nieuwe water 48 uur rijpen voor je nieuwe gupjes koopt. Vervang de plantjes en de steentjes (nieuwe steentjes moet je even in gekookt water leggen voor je ze in het aquarium legt).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je gupjes nog leven ga dan in ieder geval z.s.m. met een watermonster naar de dierenspeciaalzaak voor analyse. Er zijn ook wat geneesmiddelen in de handel die je eventueel nog kunt proberen, niet geschoten is altijd mis. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Weet je zeker dat het guppies zijn en geen Black Mollies.

Die fout hebben vrienden van mij een keer gemaakt, vissen gekocht in de veronderstelling dat het guppen waren, bleken het jonge black mollies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je ze te lang op de grill laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze nog vrolijk rondzwemmen, zijn 't geen guppies. Dwarrelen ze al bijna naar de bodem? Misschien hebben ze een enge ziekte - gangreen, of de beruchte Spaanse griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is/was die nog beruchter dan die uit Megiko?
Die arme dieren willen ook wel een keer wat anders dan alleen maar elke dag in de vissenkom of rondzwemmen in dezelfde kleur.

Je kunt het vergelijken met mensen die bruin willen worden door te zonnen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijgen ze zwarte stippen of worden ze helemaal zwart???
Krijgt een vrouwtjes gup een zwarte stip is ze zwanger.

Worden ze helemaal zwart, controleer dan het water, misschien een ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn waarschijnlijk ziek en ik ben bang dat ze dood gaan als ze echt zwart worden.
Hebben ze nog andere verschijnselen? Wat zijn de omstandigheden (temperatuur etc)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het antilliaanse guppies zijn!