Ik heb ontdekt dat er een teek in mijn kat zit, hoe kan ik die het beste z.s.m. verwijderen?

Ze loopt er blijkbaar al een paar dagen mee rond, want het was door de vacht niet goed te zien. Ze is verder niet lusteloos (zelfs brutaal) en eet en drinkt goed. Kan ze alsnog ziek worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Verwijder een teek met de in de handel verkrijgbare tekenpincet of -lasso. Pas nadat de teek verwijderd is de wond ontsmetten. Ook schijnt het inwrijven met speeksel en vervolgens het diertje met een draaiende beweging lostrekken, goed te werken.
Maar pas op: doe dit rustig aangezien er anders delen van de teek in de wond kunnen blijven, wat op zijn beurt een infectie tot gevolg kan hebben.
Katten kunnen op de aanhechtingsplaatsen zweertjes of knobbeltjes ontwikkelen, zeker als de teek op een verkeerde manier is verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt!!! We hebben er met kop en al uitgetrokken, hij leefde nog en hebben hem nu verdronken. Mies is zich inmiddels aan het wassen, ze is erg dankbaar zo te zien. Dank!

Andere antwoorden (6)

Probeer het eens met een tekenlasso
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan tekentangetjes, hiermee knijp je met het tangetje precies achter het lijfje van de teek, dan iets draaien en je trekt hem er zo uit.
Katten hebben vaak teken, meestal worden ze er niet ziek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb helaas geen tekentangetje, is een pincet ook goed? Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een pincet kan je wel kleine dingetjes pakken, maar dan pak je bij de teek alleen het lijfje zelf, dan breekt hij af en blijft de kop weer zitten, dat kan dan weer een infectie veroorzaken.
Dus zo niet doen.
Misschien kan je de teek tussen je nagels pakken ( achter het lijfje) dan iets draaien en er uit trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de indruk dat de teek dood is? Al is het lijfje wel aanzienlijk gegroeid. Of kan hij met kop in het lijf van mijn kat en al overleven? Ik durf zelf niet te gaan plukken (bang dat ik zelf ook infectie krijg), maar misschien durft mijn moeder het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een teek die in het lijf vast zit, zie je niet bewegen, hij zuigt zich vol met bloed en laat dan weer los, dus als je niets doet, valt hij er ook af.
Zijn kop zit in de huid en kan je zo niet zien.
je kunt hem er zo uit trekken, je kan niet besmet raken, dat zou alleen kunnen als hij bloed bij je zuigt.
Anders even wachten tot morgen, dan kan je een tangetje kopen.
Een dagje langer maakt ook niets meer uit, een kat ( hond) heeft vaker teken en die valler er al weer af, voordat je ze gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt!!! We hebben er met kop en al uitgetrokken, hij leefde nog en hebben hem nu verdronken. Mies is zich inmiddels aan het wassen, ze is erg dankbaar zo te zien. Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo!!!!
Gewoon met een pincet, zo laag mogelijk de teek vast pakken. ( dus zo dicht mogelijk bij de huid.)
en dan de pincet draaien.
door blijven draaien totdat de teek los laat.
Niet trekken.

ik heb zo genoeg teken verwijderd is nooit mis gegaan.
een tekentang is alleen makkelijker omdat je een pincet moet blijven inknijpen en dat + draaien kan lastig zijn,
dus een tekentang kopen is wel een aanrader voor de volgende keer

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt!!! We hebben er met kop en al uitgetrokken, hij leefde nog en hebben hem nu verdronken. Mies is zich inmiddels aan het wassen, ze is erg dankbaar zo te zien. Dank!
pak de teek met een pincet zo dicht op de huid als mogelijk is vast.
verdoof de teek niet, en kijk ook uit dat je niet in het achterlijf knijpt.
in beide gevallen zal de teek z'n maaginhoud in je kat lozen, en dat wil je niet.
het advies om de teek met een draaiende beweging uit te trekken is achterhaald; niet doen dus.
je kat zou ziek kunnen worden, maar dat komt gelukkig maar hoogst zelden voor.
bij de dierenarts kan je pipetjes halen die (ook) tegen teken werken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is er inmiddels uit met kop en al :-) leefde nog, maar hebben hem verdronken in dettol. Mies is dankbaar en is zich inmiddels lekker aan het wassen. Dank je!
Rieneke1
12 jaar geleden
oh gelukkig, zo'n ellendeling kan je beter kwijt dan rijk zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nou. Las ik trouwens niet ergens dat jij een dove moeder hebt? (Vergeef me mijn brutaliteit) Ik ben zelf ook doof namelijk. :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt annepanne, m'n moeder is vanaf haar 3e doof aan beide oren.
heb zelf trouwens van de week m'n eerste gehoorapparaat in gebruik genomen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo! Hoe komt het dat je dat nu (pas) nodig hebt? Erfelijke doofheid in de familie? Ik draag al 4 jaar een cochleair implantaat, bevalt heeel goed. Ben op 7-jarige leeftijd plotsdoof geworden, dus weet nog redelijk goed wat het is om gehoord te hebben :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
nu pas? ik vind 54 nog wel jong hoor!
vroeger te vaak te dicht bij de boxen gestaan vrees ik ;)
Je hoeft heus niet speciaal een teken lasso of pincet te kopen. Het gaat ook met blote vingers. Pakken, draaien ,trekken. En dan klaar. Meer hoeft echt niet. Ik doe het altijd zo en het is nog nooit fout gegaan. (en ik woon notabene naast een bos)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf gebruik ik altijd een tekenpincet, te koop bij kruidvat, kost geen drol en de gebruiksaanwijzing zit er gewoon bij (dacht tegen de klok in draaien en trekken, maar kan ook zijn met de klok mee en trekken) , en roep mijn moeder, hihi, die kan het net even wat handiger als ik.

en even een tip: gebruik geen alcohol!!!
veel mensen denken dat je zo de teek verdoofd, maar hij bijt zich just nog wat dieper vast en als je hem er dan niet helemaal uit krijgt kan je beestje er een flinke ontsteking aan over houden.