Hoe kan het dat het lijkt als of één van mijn konijnen soort van cavia-geluidjes maakt??

Ik heb een konijn die af en toe van die piep geluidjes maakt. Het lijkt een beetje op een cavia geluid zo iets al "iep iep". Ik weet zeker dat het niet van pijn is of angst of iets dergelijks dan klinkt het heel anders, het klinkt eerder rustig. Het lijkt meer iets van tevredenheid te zijn of zo iets.

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat het komt doordat mijn konijn een paar jaar met cavia's is opgegroeid? Ze was eerst enig konijn namelijk.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Misschien heb je hier wat aan:

Om te kunnen beoordelen of je konijn gezond is, moet je weten wat ‘normaal’ is voor je konijn.
Dieren leren tijden hun leven steeds door. Ze zijn sterk afhankelijk van zicht, gehoor en reuk.
Normaal gedrag
Voor konijnen is goed oppassen belangrijk i.v.m. roofdierengevaar. Konijnen vertrouwen sterk op hun reukorgaan en ruiken constant in de lucht of er een indicatie is van wie of wat er in zijn buurt is – en of ze vriend of vijand zijn.
Konijnen geluiden
Konijnen kunnen verschillende geluiden maken die verschillende gemoedstoestanden uitdrukken: Stampen met de achterpootjes – dit geluid wordt geassocieerd met angst en het is een manier om anderen in de omgeving te waarschuwen voor gevaar.
Dominante konijnen zullen ook stampen om aandacht te krijgen.
Grommen of blazen.. – meestal wijst dit op agressie en het gaat vaak vooraf aan een aanval. Het geeft meestal aan dat het konijn zich bedreigd voelt of dat hij zijn territorium wil afbakenen.

Tandenknarsen – zacht knarsen of knorren betekent dat je konijn blij is).
Luid knarsen is, net als luid piepen, een teken van intense pijn – het kan ook gevaar betekenen.

Zie ook bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een konijn een cavia kan immiteren weet ik niet, vind de opmerking van Kitten ook wel belangrijk. Vroeger hadden wij altijd een cavia en die begon (lief) te piepen als je binnen kwam. Een soort hallo. Haar sterfdag zal ik ook nooit meer vergeten.......vreselijk.
Klinkt als een luchtweginfectie. Konijnen horen geen geluid te maken, cavias hebben daar geen invloed op. Zou je konijn even naar de dierenarts brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat hij toch misschien ergens pijn heeft, zich gestoten of zo, want ik had een konijn die deed dat ook als ik op een bepaalde plek aaide, dat was me dan duidelijk dat die pijn had. Of het konijn is misschien verkouden. Hou het maar eens een tijdje in de gaten.