Hondje opereren, pijn bestrijden of laten inslapen?

Onze Maltezer, Woody 14 jaar oud, heeft een knieband afgescheurd van poot (linksachter).
Hij huppelt nu op 3 pootjes.
De dierenarts heeft pijnstillers meegegeven en zegt; " hondje is al erg oud, een operatie is de enige oplossing maar uw hondje is erg oud en heeft een duidelijk hoorbare hartruis. Een operatie is mogelijk maar ook gevaarlijk en het herstel kan tot wel 6 maanden duren. Niets doen brengt ook risico's nl; overbelasting van de andere achterpoot kan ook leiden tot gescheurde knie / kruisband. Soms weten honden toch hu knie nog wat te verstevigen doordat andere banden aan de zijkant deels een taak overnemen.Ook na een operatie treden vaak problemen op van de andere achterpoot. "
Het dilemma wel of niet opereren of laten inslapen :-(

Please advise!!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (16)

Inslapen. Het is emotioneel, dat weet ik, maar het is voor iedereen de beste oplossing. Stel dat alles lukt, afgezien van alle risico's heeft die hond toch niet heel lang meer te gaan. Behalve alle emotionele gevolgen is dit ook erg duur, zo'n operatie. Maar het is jouw hond, jouw keuze. Kies verstandig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal pijn doen, maar ik zou Woody uit zijn lijden laten verlossen.
Veel sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat de tijd is gekomen om afscheid te nemen. 14 jaar is een mooie leeftijd.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoiets beslissen wij sowieso niet voor je (het zou goed kunnen dat je wel wil horen dat hij het makkelijk red,) maar jij kent het hondje, en als jij nou echt denkt dat dat beestje nog plezier kan hebben? waarom niet. waarschijnlijk weet je het wel... veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een enorm dilemma, heel moeilijk voor je!

In dit soort situaties vind ik het zelf belangrijk te kijken naar de hond: heeft hij nog een goed leven?
Je schrijft, dat hij pijn heeft, op 3 pootjes loopt, hartruis heeft, dat een operatie riskant is en dat herstel 1/2 jaar duurt.....en de hond is 14 jaar.
Opereren lijkt mij dan geen optie, pijn bestrijden misschien en laten inslapen is een beslissing, die je samen neemt met de dierenarts. Wat vindt hij/zij daarvan?

Het is altijd moeilijk zo'n definitieve en laatste beslissing, in overleg met je dierenarts, te nemen.
Op een gegeven moment is het in het belang van de hond om uit zijn lijden te worden verlost.
Een ontzettende rotbeslissing..... waarbij je jezelf opzij moet zetten, want het doet pijn en verdriet.
Ik wens je heel erg veel sterkte, met welke beslissing je ook neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Spijt me om dit te zeggen maar het lijkt me het beste om Woody in te laten slapen om hem uit zijn pijn ter verlossen want op die leeftijd is een operatie heel erg zwaar voor een hond. (Maar het is je EIGEN!! keuze)

Wat je ook kiest ik leef met je mee en veel Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je mee moet wegen hoeveel levenlust Woody nog heeft. Als hij nog door lijkt te willen, moet je de kosten en risico's van de operaties afwegen, hier kan de dierenarts je goed bij helpen denk ik. Als t erop lijkt dat hij zn tijd zit uit te zitten kun je m beter laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst zekereen second opinion vragen bij een andere dierenarts. Wij hebben een hond die al jaren geleden was afgeschreven maar deze huppelt nog steeds vrolijk rond. De beslissing om de hond te laten inslapen is onherroepelijk. Ik denk dat als de hond nog kwaliteit van leven heeft dat je deze beslissing niet moet nemen. De risico's waar jij het over hebt zijn namelijk helemaal geen echte risico's. Je kunt namelijk altijd nog de beslissing nemen en je hebt dus niks te verliezen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en dat het liefst een second opinion van een dierenarts of specialist die in dit soort aandoeningen gespecialiseerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, inderdaad.
oef.... wat moeilijk want alles opties hebben risico's en mogelijke nadelen.

wat wil jij zelf?
dat er ingegrepen moet worden lijkt me duidelijk.

is fysio een optie om de andere knieband te versterken?
als dit helpt zouden pijnstillers een optie kunnen zijn.

helpt het niet zal je een andere keuze moeten maken. 2 kniebanden die niet willen dat is niet te doen voor het hondje m.i.

dan zou het een operatie zijn misschien i.c.m. fysio?

het is maar net wat jij wil, hoe ver jij wil dokteren met je hond, waar jij je hond doorheen wil laten gaan, of waar jij zegt... nu is het klaar, geen gesleutel meer.

amputatie kan ook, maar heeft ook risico's. je kan een karretje laten maken zodat honden zonder pootjes nog voort kunnen bewegen...

wat wil JIJ, zowel emotioneel, financieel, en medisch proberen.
en m.i. het belangrijkste: wat is voor het hondje zélf het beste.

kies jij voor zekerheid klinkt het bod maar zou inslapen het beste zijn (risico narcose, langdurig herstel, de vraag of het wel helpt en je niet na maanden modderen op hetzelfde punt staat)

ik ga deze keuze niet voor je maken, sorry. het is mijn hondje, jij kent het diertje het beste.

elke dierenarts zal eerlijk antwoorden op de vraag wat het beste zal zijn voor het diertje zelf, dus ik stel voor om de vraag bij je dierenarts neer te leggen.

heel veel succes en sterkte gewenst wat je keuze ook mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies zou zijn om Woody 2x daags een pijnstiller te geven (Rimadyl, vinden ze lekker want het smaakt als een snoepje voor ze).

Een nieuwe kruisband kost ongeveer 1.250 euro voor één pootje en zou ik in de dierenkliniek in Almkerk laten doen (ben er twee keer voor deze operatie geweest, dus ben helaas 'ervaringsdeskundige'). Revalidatie is voor een oudere hond inderdaad tegen de 6 maanden, plus de stress van de operatie zelf en de dagen erna dat ze met een kap op moeten lopen.

Kleine honden kunnen prima op drie poten lopen, dat lijkt heel zielig maar zou ik in jouw geval voor kiezen in combinatie met de pijnstiller. Dat spieren het overnemen is deels waar, maar door de beweging tussen de botten onderling slijten de meniscus en de botten er wel veel harder door.

Ik zou Woody niet laten inslapen, althans niet hiervoor en over de andere kwalen kan ik niet oordelen omdat ik geen dierenarts ben en niet kan inschatten hoe erg het is.

Heel veel sterkte! Ik begrijp hoe moeilijk het is, Woody mag blij zijn met zo'n baasje.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je een professioneel advies willen, kijk eens bij de link hieronder. De chirurgen die er werken zijn gespecialiseerd in het bewegingsapparaat van huisdieren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
paulus811
12 jaar geleden
Leroydinho, jouw sympathieke reactie is me meer waard.
Woody heeft 14 jaar lang een prachtig leven gehad.
Hij heeft nu veel pijn en kan moeilijk lopen, pijnstillers helpen ook niet voor de volle 100%
Er is zo'n grote kans dat ook de kruisband bij zijn andere achterpoot scheurt als hij daar meer op moet belasten (omdat hij de andere niet kan gebruiken)
Eigenlijk zou ik laten inslapen maar er is nog een optie: rolstoel voor honden. Die ondersteunt de achterste poten met wieltjes. Ik zal zo een foto toevoegen.
Maar als die hartruis echt ernstig is, denk er dan wel even over na

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is een site, bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jou vraag kan en mag niemand op deze site een bindend antwoord geven.

Jij moet en jou naasten moeten hier een goede keus in maken.

Ook wij lopen tegen dezelfde problemen aan als jij.

Laat je de hond inslapen maak je een "makkelijke" keus, je kunt op een vast gesteld tijdstip afscheid nemen en je weet zeker dat het dier niet meer lijd.

Laat je de hond helpen en de operatie slaagt kan je de hond nog een prachtige oude dag bezorgen, die oude dag is ook zeer beperkt, maximaal 1 á 2jaar.

Slaagt de operatie gedeeltelijk zal de hond nog een aardige oude dag krijgen maar dan met veel pijn.

Als laatste, je hond kan ook sterven tijdens of direct na de operatie.

Daarbij kan ik niet in jou portemonnee kijken, ik weet niet in hoever jij kunt gaan om alles financieel te realiseren, als de operatie maar gedeeltelijk slaagt zullen er nog veel kosten bijkomen.

Jij en jou naasten moeten aan de hand van deze gegevens een beslissing nemen die het beste is voor de hond en niet een beslissing die het beste is voor jullie gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit zo lees en het zou over mijn eigen hond gaan zou ik denk toch langzaam afscheid van hem nemen.
Hem laten opereren met zijn hartje is te risico vol en hij zou (misschien)niet meer uit de narcose komen mijn probleem zou zijn dat ik er niet bij was als hij op dat moment overlijd.
Hij heeft een mooie 14 jaren (denk) gehad bij jou begeleid hem ook bij zijn laatste reis dat heeft hij verdient
Ik wens je sterkte bij je beslissing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten inslapen. 14 jaar is al behoorlijk oud voor een hond.
Dan lijd hij zelf ook het minst.
Ik weet dat het moeilijk is, maar je gunt je hond ook geen pijn..
Succes ermee..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een heel zware beslissing die jezelf en de dierenarts moet nemen.is de hond nog sterk genoeg voor het lijden die hem te wachten staat?hij is reeds 14 jaar en als de operatie te zwaar is voor hem?als ze lukt is een groot vraagteken?ik zou zeker ook niet willen dat mijn hondje veel pijn zou moeten verduren en dan toch overlijden.dus vraag veel raad aan dierenarts en desnood aan een tweede;veel sterkte met de beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voelt hij zich zichtbaar ziek of is hij nog vrolijk? Zolang je hondje nog van het leven geniet, zou ik hem niet inslapen. Mijn hondje is een paar jaar geleden wel ingeslapen en ik word nog steeds regelmatig wakker van nare dromen door spijt.

Inslapen kan altijd nog. Ik zou het even afkijken zolang Woody geen pijn heeft. Zijn er geen alternatieven, eventueel een amputatie van het pootje? Ook niet zaligmakend maar mij lijkt het minder risicovol en een sneller herstel.