Waarmee spint een poes?

spinnende poes

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is een half jaar geleden al eens gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/spint-poes.4244 Dat is al een tijd geleden, maar wellicht zit hier ook al het goede antwoord bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(NB. De eerdere vraag ging meer over het waarom, deze over het waarmee, een kleine nuance).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd waarom weet ik wel ,maar als ik mijn vinger onder zijn kaak leg voel je het trillen,dus ik vroeg me af wat daar voor ding zat hihiiih ik dacht aan een trillend adamsappeltje hahaha

Het beste antwoord

Van de kattentaal is spinnen de bekendste. Men gaat er altijd vanuit dat katten spinnen omdat ze blij of tevreden zijn. Toch is dit niet helemaal het geval. Spinnen is een uiting voor verschillende gemoedstoestanden. Zo spinnen ook zieke, gewonde en zelfs stervende katten. Voor de dierenarts is het vaak lastig een luidruchtig spinnende kat te onderzoeken en te beluisteren. De kat doet het dan beslist niet omdat hij zo blij is. Men mag dus concluderen dat het spinnen in twee categorieën verdeeld kan worden: als communicatiemiddel wanneer de kat tevreden is, als communicatiemiddel wanneer de kat niet lekker in zijn vel steekt. Jonge katjes spinnen al na een paar dagen en laten zo aan de moeder poes weten dat alles goed is. Op haar beurt spint de moeder poes om de kittens een gevoel van veiligheid te geven. Spinnen is eigenlijk een heel bijzonder geluid. Hoe katten dit geluid produceren is na heel veel jaren onderzoek nog niet bekend. Er zijn verschillende theorieën over. Een daarvan is, dat het geluid geproduceerd wordt door vibratie van de 'valse' stembanden (deze bevinden zich achter de 'echte' stembanden). Een tweede theorie is dat bij het uitademen samentrekkingen van het strottenhoofd en het middenrif plaatsvinden, die het geluid produceren. Een derde theorie is dat het geluid veroorzaakt wordt door turbulentie van de bloedstroom van de vena cava (de hoofd ader die het bloed naar het hart terug brengt). Men gaat er vanuit dat er op het punt waar de ader zich vernauwt om naar het middenrif te gaan, vibraties in de borstholte ontstaan die zo via de luchtpijp naar boven komen en resonanties geven. Er valt op dit gebied nog een hoop onderzoek te doen. Conclusie: ga er nooit blindelings van uit dat uw kat altijd tevreden is als hij spint!

Bron:

http://www.xs4all.nl/~elmaalel/behaviors.html.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er kan vanalles over gezegd worden, de frequentie is 26 Hertz en hij doet het intentioneel, maar niemand weet nog precies wat het precies is en hoe dat komt...
Zijn het de stembanden of de valse stembanden, komt het door het centrale zenuwstelsel dat de bloedvaten in die regio meer oppompt...

Het fijne ervan is niet bekend, helaas...

Als je engels kent zie de volgende links:
http://cats.about.com/cs/catmanagement101/a/why_cats_purr.htm

http://cats.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=cats&cdn=homegarden&tm=75&f=00&su=p284.9.336.ip_&tt=2&bt=1&bts=1&zu=http%3A//www.madsci.org/posts/archives/may96/828639116.Zo.r.html