Mijn kat is erg wild hoe tem ik haar of zorg ik dat ze in elk geval liever word???

Ik heb een kat van 6mnd en heb haar sinds 8weken. Ze is sinds het begin al vrij wild maar ik dacht dat het door de leeftijd kwam?

Nu bespringt ze mij en ook het bezoek. Ze valt als het ware iedereen aan. Zonder dat ik met haar speel of iets dergelijks. Als ik rustig met mijn bezoek zit te praten bespringt ze mij of het bezoek zomaar ook al bewegen we niet (ik heb dit geprobeerd om te kijken of het daar aan lag). Ze kijkt heel wild uit haar ogen. Soms gaat ze in een hoekje staan en worden haar ogen heel wijd, haar oren gaan omhoog en dan bespringt ze je zomaar en krabt en bijt ze.

Het begint mij nu langzamerhand te irriteren en schaam me als er bezoek is. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd met haar spelen met speelgoed, een time-out gegeven, op de gang gezet en met een plant sproeien klein beetje besproeid. Ik weet me geen raad!! Herkent iemand dit probleem?? Weet iemand een oplossing want ik wil haar graag houden.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik heb mijn kat sinds ze al 8weken oud is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (13)

Is het een boerderijkat? iig eentje die kort na de geboorte(bijna) geen mensen heeft gezien. Dan wordt het heel moeilijk om er nog iets aan te veranderen. Ze zijn dan niet meteen aan mensen gewend, en leren daar dan nog moeilijk mee omgaan.
Volgens mij is dan de enige optie, een tehuis waar hij de hele dag buiten kan zijn
12 jaar geleden
gewoon een korte tik geven tot ze het snapt doet de mamapoes ook dus is duidelijke taal.
bedenk wel dat ze jouw als grote kat ziet niet als mens
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
Als mens communiceren we gewoon op een andere manier dan katten
maar ze leert alleen goed als ze grenzen kent
en soms zul je ferm moeten optreden.
katten hebben gelukkig een kort geheugen dus straffen op het moment en aanhalen als ze rustig is
ze moet de grens kennen al is ze nog jong een half jaar is wel de grens van speel/jacht gedrag. want op die leeftijd kan ze je al behoorlijk bezeren.
een tik geven tot ze het snapt in elk geval totdat je ziet dat ze gaat overschakelen op ander gedrag en negeer haar dan een tijdje
en later mag ze er weer bij
Rieneke1
12 jaar geleden
latina, meteen stoppen met tikken geven svp.
dat werkt niet bij een kat.
zo maak je haar alleen maar wilder.
wat ook wel eens wil helpen is even in het nek velletje pakken en dan je andere hand onder de achter pootjes houden niet hard maar een beetje stevig en dan op een strenge toon foei of stout zeggen en dan weer neer zetten en dan negeren voor een aantal minuten bij de mijne een kitten van 5 maanden helpt het goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
is ook een goeie een tik hoort ook geen echt pijn te doen maar wel schokeffect teweeg brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je dan een tik zou geven zou ik het in ieder geval niet met je hele hand gebruiken maar 2 vinger toppen maar heb zelf nog geen tik gegeven maar de mijne snapt het ook meteen met het op pakken in het nek velletje en streng foei zeggen en dan neer zetten en even negeren
Rieneke1
12 jaar geleden
alleen negeren werkt beter, of rustig oppakken en zonder een woord een eindje verderop neerzetten.
Ivana
12 jaar geleden
Voor het vastpakken in het nekvel is ze te oud. Daar zijn grenzen voor. Moederpoes doet het alleen bij kittens als ze ze moet verplaatsen en zij doet dat ook nog vakkundig. terwijl mensen dikwijls echt het velletje pakken en dat doet zeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nek velletje pakken hoeft echt geen pijn te doen daarom hou ik me andere hand ook onder der achter pootjes zodat ze niet aan der nekvel hangt met der volle gewicht want dan kan het wel pijn doen ja
Ik heb ook een jonge kat die in het begin problemen gaf, maar niet zo extreem als die van jou; bij bezoek ging ze juist liever weg. Kan jouw kat ook naar een andere kamer als er bezoek is?
De mijne begreep wel na een tijdje als ik au riep als ze te wild aanviel.
Het kan zijn dat je kat zich niet zeker voelt en het lijkt me belangrijk dat je hem de ruimte geeft om zich veilig te kunnen terugtrekken (andere kamer zonder bezoekers).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een planten spuit en telkens als ze iets verkeerds doet spuit je haar nat werkte ook bij onze katten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze schrikken ja dat klopt maar meer ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan leren ze het wel af en worden ze rustiger zoals ik al zij het heeft bij onze katten ook gewerkt
Ik denk dat ze gewoon extreem hardhandig speelt ( geleerd van haar 2 broertjes)
Het is dan het beste om hard terug op te treden.
Dus de planten spuit op de harde straal. En richten op haar kop en dan een paar keer spuiten ook terwijl ze weg rent. Als ze je besluipt en in je benen gaat hangen. Geef haar maar een zwieper. En ren maar even dreigend achter der aan.
En daarnaast ook actief net haar spelen dat ze haar energie kwijtraakt . ( niet. Stoeien) een laser pen/ zaklamp kan wonderen doen.
Ze moet inzien dat jij de baas bent van het huis en dat ze jou niet hoeft uit te dagen.
En als je haar daarnaast veel affectie geeft moet een lieve poes worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
had ze de kans maar gehad om te leren van haar broertjes, maar helaas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt er dreigend achter aan rennen en met de plantenspuit juist angst en agressie in de hand werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist niet.... Als je het combineert later liefde en affectie geeft.
Het is een methode van afstraffen die in het natuurlijke leven ook zou plaats vinden. Kijk maar eens animal planet hoe katachtigen met elkaar omgaan.
En een kat heeft niet een heel sterk geheugen. Waarschijnlijk was zij de dominantste in het nest en heeft ze geen manieren geleerd. dus dat moet haar eigenaar het haar nu leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, een van mijn katten vind het ook geweldig als we samen tikkertje spelen. Maar die vertrouwd me volkomen en is absoluut niet onder de indruk van me. Ik ben me ervan bewust hoe katachtigen onderling met elkaar omgaan, maar vergeet daarbij de grootte niet. Voor een katje ben je toch al gauw een grote reus. En als dat je op de hielen zit dan ren je bang weg of je vecht terug. En dat terugvechten is juist niet de bedoeling. Bang wegrennen ook niet.
door je kat zo jong in huis te halen heb je haar een belangrijk deel van de opvoeding door moepoes en nestgenootjes ontnomen.
maar goed, dat is achteraf gepraat.
laat allereerst je poes op korte termijn castreren.
niet alleen zal ze hier rustiger door worden, ook voor haar gezondheid op de lange termijn is het van belang dat ze voor de eerste krolsheid geholpen wordt.
verder lees iik in de reacties dat je haar probeert te corrigeren dmv een tik of de plantenspuit.
prima methodes als je een bange en/of agressieve kat wil kweken.
als je poes ongewenst gedrag vertoont, is het het meest effectief op de duur, als je haar zonder een woord oppakt (niet aan het nekvel!) en een eind verderop neerzet, of zo nodig even de gang in voor een time-out.
je speelt met je kat schrijf je.
ga daar mee door, dagelijks, en liefst op een vaste tijd.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik heb ooit ook een kat/kitten gehad die uit een wild nest kwam, in het begin vrij onhandelbaar, totdat mijn kat een weekje bij mijn moeder moest logeren.
Die heeft ook een kat en op een of andere manier nam de kat van mijn moeder de opvoeding op zich.
Mijn kat werd steeds rustiger en aanhaliger.
Mocht je de mogelijkheid hebben om je kat ook op een of andere manier met een andere kat kan samenbrengen, zou ik dat proberen.

Andere mogelijkheid is om je kat compleet te domineren.
Niets toelaten, maar houdt er rekening mee dat je niet te vijandlijk overkomt.

Een tikje of plantenspuit moet voldoende zijn om gedrag te corrigeren.

Castratie zou ik sowieso doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het katje inderdaad binnenkort laten castreren en ook proberen om haar positieve gedrag zoveel mogelijk te belonen door haar te aaien, lief tegen haar te spreken ( zo overdreven mogelijk) en haar wat lekkers te geven. Je kunt bijvoorbeeld kleine snoepjes of vleessticks uit je hand laten eten zodat zij een positief gevoel ervaart bij jou.

Wanneer zij jou bijt of krabt kun je het best au roepen en dan weglopen en eventjes negeren. Als dit een aantal keren gebeurt is, begrijpt ze dat elke keer wanneer jij haar bijt, jij wegloopt en dat is niet haar bedoeling.

Je kunt haar ook een tijdje in een reismandje midden in de kamer zetten als er bezoek is, op die manier ziet ze dat die mensen geen bedreiging vormen. Je kunt dit het best doen bij veel verschillende mensen. Ook kun je de visite de eerste tijd het katje in de mand laten negeren, hierna kan de visite langzaam wat dichterbij komen en eventueel kun je na verloop van tijd (bijvoorbeeld als de visite al een uur binnen is) het mandje open doen zodat het katje dichterbij kan komen als het durft.

Deze laatste tip komt van een site over kattengedrag, ik zal eens zien of ik de site nog kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan de site niet meer vinden, maar het lijkt me het proberen waard.
Vervelend zo'n onverwachte aanval. Zeker als je bezoek hebt. Als je wel al van tevoren ziet dat je kat naar je zit te loeren, doorbreek dan dit proces. Je kan haar afleiden met een speeltje (mijn kat stoeit bijv. graag met knuffeldieren), de plantenspuit of iets lekkers. Bij mijn kat helpt het als ik hem dan juist optil of ga aaien. Dan stopt hij direkt met loeren. Ik speel het spel niet mee en dan vindt hij het niet leuk meer. Als jouw kat echt zo boos/bang is, zou ik dit niet doen. Lukt het om haar nagels te knippen?

Mijn kat is niet zo wild als die van jouw, maar wel best brutaal. Vanaf het begin heb ik regelmatig duidelijk moeten maken dat hij niet de baas is. Bij mijn vorige kat hielp het goed als ik tegen haar blies. Daar was ze erg van onder de indruk. Mijn tweede kat doet dat helemaal niets. Water vindt hij leuk, dus de plantenspuit helpt alleen als afleiding. Pas als ik hem zachtjes in zijn nekvel pak, stopt hij met stoute dingen doen. (Voor alle duidelijkheid: Ik til hem niet op aan zijn nekvel.) Dan laat ik hem los en loopt hij rustig weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat "nemen"als ze zo jong zijn is zeer slecht.
een kitten moet normaal tot de 13e week bij moeder poes blijven.
die leert de kitten dan wat wel en niet kan.
ik zou op forums ect eens goed gaan lezen hoe je een kitten moet opvoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd, tijd, tijd.
Tijd om met de kat te spelen, liefst op vaste tijden; tijd om haar aandacht te geven; tijd voor castratie.
Het kan zijn dat ze wild gaat doen als er mensen komen omdat ze bang is - kan ze wel weg in zo'n situatie als ze dat wil, naar een andere kamer bijvoorbeeld?
Of misschien wordt ze dol omdat het druk(ker) is, ook dan kan het helpen als ze naar een rustiger plek kan vluchten.
Wat ook het probleem is, een kat houdt lang vol. Dus met een paar keer spelen of extra aandacht ben je er niet, je moet het consequent volhouden.
Zolang je niet absoluut zeker weet dat het geen angst is, zal straffen alleen maar averechts werken.
Kom je er ondanks alle tips niet uit, dan kun je nog en kattentherapeut in je buurt om raad vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkeld dan :-(
Degene die jouw kat het beste verder kan opvoeden, is een andere kat: Een rustige, oudere dame. Dat doet wonderen.
Je zou dus kunnen overwegen om een lieve oudere poes uit het asiel te halen.
Natuurlijk moet je de ruimte, tijd en geld voor hebben voor 2 katten.
Maar wellicht is het het overwegen waard.