wat moet ik doen als mijn vis onderste boven zwemt??

ik heb hem sinds vorig jaar en nu inneens zwemt hij onderste boven in de kom. ik heb van alles gedaan. de kom verschoont, hem helpen met recht op drijven, hem even alleeen in de om houden en de 3 anderen in een andere bak. maar niks hielp. in het begin zwom hij raar en vanmiddag kwamen we erachter dat hij ondersteboven zwemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb een sluierstaart

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
54K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij stervende dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laiperd dat wilde ik net zeggen...:|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vis in een kom..... sta je hier werkelijk van te kijken???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kom onderste boven zetten .:) nee nee dit is niet goed . Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry je had al de zelfde tip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vis in een kom? Dat is gewoon vrágen om problemen.
Een kom is TOTAAL NIET geschikt voor goudvissen, dit is VÉÉÉÉÉL te klein, waardoor ze veel te weinig zuurstof krijgen en de temperatuur te snel verkeerd wordt.
Deskundigen noemen dit pure dierenmishandeling. Een kom heeft hoogstens 10 tot 15 liter water, terwijl zij 250 liter nodig hebben.
Ze hebben een aquarium nodig, van minstens 100x50x50 cm.

Antwoorden (4)

het kan zijn dat je hem teveel voer hebt gegeven, en dat hij dit daardoor doet. een paar dagen niet voeren schijnt genoeg te zijn. ik weet dit alleen niet zeker, dus als je vis genoeg voor je betekent kun je altijd de dierenarts bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zou een ontsteking aan de zwemblaas kunnen hebben. Een antibiotice kuur kan helpen. Bij de dierenarts te verkrijgen als druppels voor in de kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft teveel lucht in de zwemblaas. Dat kan je weghalen door er in te prikken, maar daar moet je wel verstand van hebben. Het komt heel veel voor bij sluierstaarten. Dit zijn gekweekte vissen. Er is dus een genetische fout in geslopen.

Je zou kunnen vragen of je dierenarts het voor je op kan lossen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vond nog de volgende informatie op internet:

Zoals elk dier kunnen ook vissen ziek worden. Het meest voorkomende probleem bij sluierstaarten is echter de zwemblaas. Door de kweek zijn ze zo misvormd gemaakt. Door die misvorming komt het jammer genoeg vaak voor dat er sluierstaarten zijn waarbij de zwemblaas niet recht in het lichaam zit. Deze sluierstaarten zwemmen scheef of drijven zelfs. In de korrels die men voert zit een stofje wat gas in de darmen veroorzaakt. Er zijn vele sluiers die allergisch voor dit stofje zijn en dus gaan drijven. Om er achter te komen waarom je sluier drijft kan je het best deze volgorde hanteren:
Kook wat erwten een wortel en een aardappel. Haal de schilletjes van de erwtjes en pureer alles. Als het is afgekoeld voer je dit aan je sluier met de hand. Gooi het niet zo in het aquarium want het lost snel op en vervuilt heel erg. Doe dit een ruime week. Als de sluier hierna weer normaal zwemt is hij dus allergisch voor het voer en moet je de voeding met dat product staken. Drijft de sluier hierna nog dan ligt het aan de zwemblaas.
Zwemblaas problemen aanpakken is erg moeilijk en tijd rovend. Er zijn verschillende methoden. De meest bekende is de laagwaterstand. Je neemt een grote emmer of speciekuip en vult die met water dat de vis nog net onder het water ligt. Elke dag verhoog je de waterstand met 1 cm tot de emmer vol is. Zo krijgt de vis een kans om zijn zwemblaas opnieuw te kalibreren. Veel mensen vinden dit zielig voor de vis en dat is het natuurlijk ook maar om de vis te laten drijven is nog erger. Als de vis te lang drijft zal hij vergroeien. Hier een foto van een sluier die 3 jaar in een bouwmarkt heeft gedreven.
Ivana
12 jaar geleden
Hem in een aquarium zetten en niet alleen de vis is DOOD ongelukkig.Hij heeft het nog een jaar volgehouden sterke vis was het.Er is niets aan te doen is niet leuk maar wil je hem snel uit zijn lijden verlossen want dat doet hij.Vangen in een bakje zetten naar buiten en dan een steen erop.Is hij meteen dood,weet klinkt hard en zal wel minnen krijgen maar is het beste weet ik.O als je weer een goudvis wil in een bak met pomp en filter en niet alleen tik hier maar eens goudvissen in en je zal zien dat je niet alleen bent met dit probleem.Wel sterkte want je hecht toch aan het beestje en dat meen ik!!