is er antimijten spul te verkrijgen (voor ratten) in een dierenspeciaal zaak/dierenwinkel, of zo iets als de boerenbond?

mijn rat heeft mijten :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

ik weet niet of je de ratten (rittens?) pas hebt aangeschaft?

an kan je naar de betreffende dierenwinkel (of waar je hem vandaan hebt) zeggen dat ze mijt hebben.
een beetje fatsoenlijke dierenwinkel (of anders) zal de ratten voor je behandelen (met een spray)

deze spray is ook te koop in een (goede) dierenwinkel.

heb je de ratten al langer is het belangrijk om meer op de hygiëne te gaan letten. bij besmetting door mijt is dit overigens #extra# belangrijk.
bedenk je dat de mijten kunnen ook op mensen gaan zitten.

zorg wel dat je een middel krijgt die tegen alle 3 de soorten mijt werkt die de rat bij zich kan dragen.
(vachtmijt, schurftmijt, en bloedzuigende mijten kunnen meeliften op je ratjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JeeJ

Andere antwoorden (2)

Mijt is door toename van de dierdichtheid (huisdieren) een veel vaker en terugkerend probleem, zeker omdat de mijten mee kunnen liften op alle andere huisdieren en ook op de mens.

Ook de mijt blijkt resistent te worden tegen de bestrijdingsmiddelen die er gebruikt worden, een zeer goede hygiëne is als eerste de beste bestrijding.

Als ze besmet zijn met mijt kan men ook redelijk milieuvriendelijk (wel arbeidsintensief) de mijt verwijderen.

Smeer de rat goed in met een plantaardige olie (hierdoor lost de mijt van de huid), was hem daarna grondig in een badje met water en een "gewone" shampoo of shampoo voor honden.

Herhaal dit een paar dagen tot dat de mijt geheel verdwenen is.

Succes.

Toegevoegd na 3 uur:
Een toevoeging aan de hand van een reactie door eucalypje.

Vergeet niet ook de huisvesting grondig te reinigen, vooral alle kieren en naden, daar verstopt de mijt zich graag en kan je over een paar weken opnieuw beginnen.

Bedankt eucalypje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ....en uiteraard de leefomgeving niet vergeten :) hok en plaatsen waar de ratten komen zeer regelmatig en grondig schoon maken, want anders kruipen de engerds er na al het intensieve werk er gewoon weer op en kan je overnieuw beginnen (daar zit je echt niet op te wachten!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad dat was ik vergeten, zal het aanvullen, bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank :))
ik ben zelf een groot voorstander van beaphar ongedierteverstuiver, ik koop het meestal via zooplus