Wat kan ik nog meer gebruiken tegen kieuwworm?

Onze guppen zijn al een aantal weken ziek. Na een aantal kuren te hebben geprobeerd, tegen schimmel, parasieten enz. hebben we een zieke gup meegenomen naar de dierenwinkel. Die zag meteen dat het kieuwworm was, en heeft ons mycopur meegegeven.

In de bijsluiter stond dat de kuur het best herhaald kan worden na het filteren over kool voor een paar dagen, als het aquarium warmer dan 22 graden is. Dit hebben we gedaan, maar nu zijn er nog steeds vissen ziek! Ze hebben nog steeds felrode kieuwen, en de kieuwkleppen staan open. Dus nog steeds de symptomen van kieuwworm. Hebben we een resistente vorm in de bak? kunnen we er nog iets tegen doen of is het nu wel tijd om alle vissen te vervangen?

(tijdens de kuren hebben we de lamp in de bak uitgehad, elke dag gedurende 3 dagen 1 druppel per liter toegevoegd. gisteren zijn de laatste druppels gegeven van de tweede kuur, vandaag weer begonnen met filteren over actieve kool)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Tetra GoldOomed is een zeer probaar middel tegen vele ziektes en parasieten maar ook tegen open wonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eventueel JBL Gyrodol 2. Maar filter dan eerst 24u over veel(!) kool zodat de huidige medicijnresten uit het water zijn.

Daarna:
1. Ziekten voortaan voorkomen!
2. Opnieuw met veel kool uitfilteren. (kool na 24u weggooien)
3. Water verversen
4. Plantenvoeding en eventueel vitaminen weer doseren.