waarom eet mijn kat van een andere dode kat ?

Ben mij vanavond echt rot geschrokken.
Ik ben 42 jaar oud en heb mijn hele leven alle huiskatten gehad.
Nu zag ik mijn mannetjeskater vanavond ineens iets onder mijn tuintafel opknagen.
Tot mijn gruwel zag ik dat er een dood poesje/katje
van een paar weken oud bij hem lag waaraan hij zat te knagen.....
Dit heb ik in mijn leven nog nooit een van mijn eerdere of andere katten zien doen en was dan ook helemaal in paniek.
Tuurlijk kwamen/komen zij wel eens aan met een dood muisje of vogeltje, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik ben zelf veel thuis en breng heel veel tijd met mijn 2 katten door, ook krijgen zij van mij meermalen per dag eten, en veel knuffels en liefde, dus ik begrijp hier helemaal niks van.
Was dit soms een poesje wat hij bij iemand al dood heeft gevonden in een tuin of heeft hij dat beestje
zelf dood gemaakt........en waar kwam dit andere beestje vandaan, heeft hier iemand in de buurt dan een nestje ??
Mijn vriend heeft het dode poesje nu begraven in de duinen....
Hoe kan zoiets ??

Toegevoegd na 12 uur:
Antwoord op uw vraag, mijn kat is 6 jaar en al jaren gecastreerd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gets, ik begrijp dat je geschrokken bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een filmpje op YouTube gezien waar een moederkat haar dode kitten deels opat.
Afschuwelijk om te zien.
De eigenaar had het gefilmd en geplaatst.
Ik neem aan dat dit min of meer 'normaal' is in de dierenwereld.
Misschien dat iemand je hier nog een antwoord op kan geven.
Dat moet een akelig gezicht zijn geweest,maar dat zal met instinct te maken hebben en niet met honger of geen honger bij zo'n kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje vreemd dat je het normaal vindt dat katten vogeltjes en alles wat verder op de wereld rondloopt opeet, en geschokt bent dat het beest een medekat(je) opeet. Zo'n jonge kitten is waarschijnlijk een mals hapje, geen familie, en toch al dood (of zwak/eenzaam), dus opeten die hap.
Katten hebben wat dat betreft weinig scrupules.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leeuwen doen het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me nog als kind dat onze poes ook haar eigen kitten doodbeet en opat, vlak na de geboorte. Het komt dus zeker vaker voor. Wij mensen vinden het verschrikkelijk maar de natuur is wreed.
zondag
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat moederpoezen hun eigen jongen doodbijten en soms opeten als ze denken er niet voor te kunnen zorgen. En misschien ruiken ze ook wel of het jong levensbedreigend ziek is en het toch niet zou halen. Maar dit is dus een ander geval.

Het beste antwoord

is jouw kater gecastreerd?
ongecastreerde katers doden wel eens jongen die niet van hun zijn, zodat de moeder sneller weer krols zal worden, en ze zo hun eigen genen kunnen verspreiden.
als jouw kater wel gecastreerd is is het waarschijnlijker dat het kitten al dood was toen hij het vond.
waarschijnlijk is het kitten afkomstig uit een wild nestje.
met eten en knuffels en liefde heeft dit allemaal niets te maken, katten kennen wat dat betreft geen scrupules.
neem het je kater maar niet al te kwalijk.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het klinkt misschien raar maar ik heb ook zoiets meegemaakt .
Het schijnt normaal te zijn dat kannibalisme volgens de dierenarts.
Jaren geleden kwam ik ook zoiets tegen bij mijn katten die een zwakkere en zieke kat de nek hadden doorgebeten.
Ik weet niet wat er nog van over was geweest als ik later was thuis gekomen.