Mijn konijn wordt kaal, wat heeft dit te betekenen?

Ik heb een konijn en het ras is een kleurdwerg. Ze is 9 jaar en wordt 31 maart 10 jaar. Een paar maanden geleden begon het verharen bij haar flanken, toen naar de vagina, en toen naar de staart. Ik heb toen de DA gebelt en ze zeiden dat ze misschien een tumor heeft. Later bleek dit toch niet zo te zijn. Gisteren aaide ik over haar hoofdje en ik had een hele bal met haren in mijn handen. Ik keek naar haar hoofdje en op verschillende plekken zaten er geen haren meer!! Het loopt nu over naar haar ogen, het begon eerst bij haar oren. Ik zet er zo meteen 2 foto´s bij. Ik zal het heel fijn vinden als iemand weet wat dit te betekenen heeft. Het kan natuurlijk ook zijn omdat ze oud aan het worden is (meestal worden deze konijnen tussen de 10 en 15 jaar), want dat is bij mensen ook als ze wat ouder zijn.

Alvast super super super super super super bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dit vanmiddag toch óók al gevraagd???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar die was verwijderd omdat het geen vraag was ;)

Het beste antwoord

Dat je je dierenarts per telefoon heeft gezegd dat de haaruitval door een tumor zou kunnen komen vindt ik zeer twijfelachtig. Een (goede) dierenarts doet dit soort uitspraken niet over de telefoon en zal geen conclusies geven zonder een dier gezien te hebben. Je konijn is een vrouwtje, als ze niet gesteriliseerd is is wel te stellen dat ze ZEER grote kans heeft om uiteindelijk te overlijden aan baarmoederkanker. Zon 80 procent van de vrouwtjeskonijnen krijgen dit vroeger of later als ze niet gesteriliseerd worden.
Negen jaar is echt een enorme leeftijd voor een dwergkonijn. Je geeft aan dat ze 10 tot 15 jaar worden, maar dit is in de praktijk helaas echt niet zo. Zeker niet als je konijn niet bij een erkende fokker maar bij de dierenwinkel vandaan komt. Sorry, maar de gemiddelde levensverwachting is niet zo hoog. Wil niet zeggen dat jouw konijn dat niet gaat halen. Maar houdt er rekening mee dat je konijn al behoorlijk bejaard is.
In tegenstelling tot mensen worden konijnen NIET kaal door ouderdom zoals je suggereert. Wel krijgen ze vaak een grijze en soms wat dunnere vacht.
De genoemde kaalheid moet een medische reden hebben. Wil je de exacte oorzaak weten dan zal je naar de dierenarts moeten. Net zomin als een dierenarts over de telefoon een diagnose kan stellen, kunnen wij dat via internet.
Het zou heel goed mijt kunnen zijn. Er zijn verschillende mijtsoorten die bij konijnen voorkomen. Dat de vacht loslaat met hele plukken tegelijk zien we vaak bij vachtmijt. Mijt kan je zelf behandelen door middel van Stronghold pipetten. Deze parasietenpipetten die voor de hond en kat zijn ontwikkeld worden ook veel ingezet bij parasieten bij konijnen en knaagdieren. Ze zijn te verkrijgen bij de dierenarts. Hiervoor moet je eerst heel nauwkeurig je konijn wegen (bij voorkeur op een digitale keukenweegschaal). Bij de dierenarts kunnen ze dan de exacte dosering bepalen. Voor konijnen zijn er namelijk geen kant-en-klaar pipetten. De beste behandeling is echter met een injectie Ivomec.
Het beste lijkt me dus dat je met je konijn naar de dierenarts gaat. Deze kan door middel van een huidafkrabsel onder de microscoop vaststellen of het echt om mijt gaat. Een schimmelinfectie zou ook nog een mogelijkheid zijn. Zowel mijt als schimmel zijn zeer besmettelijk voor andere konijnen, maar kunnen ook de mens besmetten. Dus ook voor jezelf is snel en juist behandelen van je konijn een noodzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is ze misschien in de rui?
Want konijnen verharen ook 1 keer in het jaar.
Vertrouw je het nog niet helemaal ga dan naar de dierarts.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee MDD, nee dat is het niet. Als konijnen in de rui zijn verharen ze, maar mijn konijn is kaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kon zijn, maar in de rui kunnen ze ook helemaal kaal worden.
Nou dat hebben onze konijnen wel.
Kijk eens of ze ook weer hele kleine nieuwe haartjes krijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nu heeft ze echt super kleine haartjes iets van 1 mm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je toch beter naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denkt ik ook wel!!
Ze heeft de jaren des konijnen onderscheid bereikt en zal nu wat vitaminen e.d. nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Ik zal even kijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als Poekie vitamine E & D nodig heeft, waar zit dat dan in? Want als ze het nodig heeft haal ik eten waar vitamine E & D inzit.
ik zou toch eens met het beestje naar de dierenarts gaan.
die kan een schraapseltje van de huid nemen, en dat bestuderen.
het kan een schimmel zijn, of iets anders wat te behandelen is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nou als een konijn in de rui is is die echt niet zo extreem in de rui, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand... het kan misschien zijn dat ze beestjes heeft en zich overal krabt of het is gewoon echt een ziekte. Raadpleeg de dierenarts voordat het te laat is en... controleer je konijn even op beestjes.