Kan een ontsteking/abces bij een kat vanzelf genezen?

Mijn poes had eerst een rode, dikke kin (waarschijnlijk van een gevecht met een andere kat, of ze is op haar kin gevallen), en na een paar dagen verschoof de zwelling naar haar lip. De zwelling is ter grootte van een erwt. De roodheid is wel weg, maar de zwelling op haar lip niet. Moet ik naar de dierenarts, of geneest dit vanzelf? Hoe lang moet je zoiets "aankijken"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (6)

Ik zou voor de zekerheid naar de veearts gaan en even laten kijken.
Dat de roodheid is verdwenen wil niet zeggen dat het een onschuldig iets is of dat ze er geen last van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou toch even langs de dierenarts gaan, mijn kat had toen ook een rare bobbelige plek waarvan ik dacht dat het wel weg ging, toch maar naar de da gegaan na dag of twee, was het toch een fikse ontsteking, wat je niet kon zien naar er wel was, hij heeft toen antibiotica en pijnstillers gehad. Toch maar even gaan als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit klinkt niet naar een abces, hier is iets anders aan de hand.
ik zou hier gewoon even mee naar de dierenarts gaan.
laat je nog even weten hoe of wat?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ idd naar de dierenarts...
Een van onze kattenheeft dat ook een paar keer gehad en het bleek bij hem ontstoken talgklieren te zijn.
Niettemin net zo pijnlijk als een abces van een kattenkrabbel dus even antibiotica halen.
Soms wordt er ook een klein sneetje gegeven om de spanning eraf te halen maar doorgaans is een kuurtje AB voldoende.
Je kat zal je er erg dankbaar voor zijn want nogmaals, erg pijnlijke kwaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn konijn had dit ook. Je moet even naar de dierenarts gaan en die geven je honingzalf. Een abces kan vanzelf over gaan, maar vaak wordt het groter of er komen meer abcessen. Je smeert deze zalf in de ochtend én in de avond op het abces. Dit spul werkt zó goed dat het binnen 2 weken helemaal weg is. Later kan het terug komen, maar dan doe je gewoon weer 2 keer per dag honingzalf erop te smeren.

Veel succes :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet echt even langs de dierenarts. De kat van mijn ouders had ook een abces (na een gevecht met een andere kat) en die werd op een bepaald moment ook ziek: hangerig, lamlendig etc. Hij heeft een injectie gehad, wond is schoongemaakt en toen knapte hij snel weer op.