Het haar van mijn kat vervilt, wat is hier tegen te doen?

Grote klitten die niet uit elkaar te halen zijn door haar hele vacht, het begint haar nu ook pijn te doen omdat het zo strak zit

Toegevoegd na 4 minuten:
het is een europese korthaar

Toegevoegd na 12 minuten:
Ze heeft dus gewoon kort haar, is al 19 jaar oud en heeft nierproblemen. Het begon begin deze zomer met veel haar uitval en de dierenarts heeft gezegd dat we het er uit moeten kammen en dat het normaal was voor die leeftijd.
beetje kortzichtig om aan te nemen dat we niet genoeg aandacht aan haar besteden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (6)

Naar de honden en katten trimmer. Ik heb een hond met lang haar met het zelfde probleem. De trimmer behandelt hem eens in de drie maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
..en welke behandeling geef jij dan in de tussentijd? Als je hem vaak genoeg en met de nodige aandacht zou borstelen, hoeft hij voor het vervilten van zijn vacht nooit meer naar de trimster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt. Veel kammen, maar in het geval van mijn hond heeft hij een dikke ondervacht, die gelijk klit. Hij is dus blijer met iets korter haar:-)
Borstelen. Nu niet meer, kan niet meer, maar gewoon dagelijks, als je een kat hebt met lang haar dat makkelijk klit en vervilt. Dat hoort bij het hebben van een (langharige) kat.

Als je kat zich normaliter zelf goed kan onderhouden (en klitvrij houden) en dat nu ineen niet meer doet, is er vermoedelijk wat meer met hem aan de hand en kun je beter even langs de dierenarts. Die zal echter wel willen weten waarom je het zo ver hebt laten komen...

Als de vacht echt vervilt is , zit er maar één ding op : voorzichtig éénvoor één wegknippen/scheren en/of de tondeuse. Geen pan, maar daarna groeit er weer gewoon meteen een nieuwe vacht (die je dan WEL moet gaan onderhouden).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het om een kortharige kat gaat, is het echt zaak uit te zoeken waarom ze zichzelf niet meer goed verzorgd. Die vacht hoort al helemaal niet te klitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft geen lang haar, maar vrij kort.. Het valt ook enorm uit de laatste tijd en dat heeft misschien met de leeftijd (19) en de nierproblemen te maken.
Als ik inderdaad de tondeuse er over heen ga halen dan zal ik wel eerst der nagels moeten knippen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een elektrische tondeuse is bij de meeste katten inderdaad geen optie ; wij hebben nog zo'n ouderwetse, waar je mee kunt 'knippen' . Dat werkt prima.
Overigens heeft onze kat sinds we hem kochten en hebben laten castreren geen klit meer gehad, ondanks dat het een halve Noorse boskat is en we hem nauwelijks borstelen. Hij kan het - gelukkig - nog zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou mijn poes is 18 en heeft nier en schildklierproblemen, is ook een korthaar. Ze heeft ook last van een vervilte vacht. Hoort erbij zei de dierenarts in het dierenziekenhuis. Dus castreren is er niet meer bij en zowel de kat van de vragensteller als die van mij zijn beide kortharen, en dus geen langharige soort als de noorse boskat???
Die vervilte plekken kun je niet meer uitkammen,die moeten weg geschoren worden omdat het inderdaad erg pijnlijk is voor het dier.Je kunt dat zelf doen of laten doen bij een trimsalon.
Om deze klitten te voorkomen kun je je kat het beste zeker een keer per dag goed borstelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval moet je zo gauw je kan een afspraak maken met een hondentrimster die ook in katten gespecialiseerd is. Het haar zal dan helemaal moeten worden afgeschoren. Op zich is dat niet rampzalig, het groeit gauw genoeg weer aan.

Het is wel duidelijk dat je veel meer aandacht zult moeten besteden aan de vacht van de kat. De trimster kan je ook vertellen hoe je dat het beste kunt doen en hoeveel maal per week voor jouw kat noodzakelijk is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Jouw toevoeging is natuurlijk van wezenlijk belang. Met wat je nu meldt zullen we het echt niet meer hebben over te weinig aandacht voor de vacht. Een 19 jarige kat kan zich om verschillende redenen niet goed meer verzorgen. Een korthaar met een vervilte vacht heb ik echter nog nooit gezien. Wij waren dus niet kortzichtig, jij was te kort in je beschrijving.
Misschien dat je dierenarts nog wat kan toevoegen voor een oplossing van dit probleem als je het zelf niet meer aan kan.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom het heel vaak tegen bij oudere kortharen.
Persoonlijk los ik het op met de kleinste stofzuigerborstel en de stofzuiger op de laagste stand, 2x daags een vochtig washandje over haar vacht heenhalen. De haarborstel vind ze niets en van nog meer indrukwekkende reisjes krijgt ze waarschijnlijk nog een hartaanval ook...
Het is heel moeilijk om een ouder wordende kat te verzorgen zonder dat ze gestrest raakt.
Onze kat probeer ik iedere dag te kammen heel even maar omdat ze dan gaat grommen.
Iedere dag een klein stukje.
Hij wast bepaalde delen ook niet met name bij zijn staart.
Af en toe vallen de plukken er uit omdat de vacht is gestikt.
Daar maak ik dan gelijk gebruik van om dit door even te kammen te herstellen.
Maar het is en blijft moeilijk.
Je kan er ook kattenspray voor klitten op sprayen maar ook dat werkt niet echt zoals het zou moeten.
Een klein beetje boter op de klit werkt bij sommige katten wel want gaan ze vanzelf dat stuk likken.
Wassen vind ik geen optie omdat je dan de kans loopt dat ze longontsteking krijgt.
Heb ze ook al een keer naar de dierenarts gebracht om ze te laten scheren onder narcose.
Maar dat doe je liever niet meer met deze leeftijd 19 jaar want het is en blijft een risico.
12 jaar geleden
en vervilte vacht zien we vaker bij oudjes. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. De kat heeft last van het gebit, waardoor wassen pijnlijk wordt en er bovendien vies speeksel in de vacht wordt gebracht. En normaal gesproken gebruikt een kat zijn/haar hoektanden om klitjes uit de vacht te trekken. Door dementie kunnen ze vergeten zichzelf te verzorgen. Maar de voornaamste reden is artrose en vergelijkbare ouderdomskwalen aan botten en gewrichten. Bewegen en vooral zichzelf in allerlei bochten wringen om zich te wassen doet dan pijn.
Gezien haar leeftijd is het een redelijk groot risico om haar onder een roesje te brengen om haar goed te kunnen scheren. Ik neem in ieder geval aan dat scheren zo niet lukt, anders had je dat wel geprobeerd.
De klitten moeten er echter wel uit, want doen niet alleen pijn, maar kunnen ook ontstekingen aan de huid geven.
Vaak is het lastig om vervilte klitten uit te kammen, ze zitten erg strak. Knippen kan wel, maar met de grootste voorzichtigheid, want je knipt zo een velletje mee. Wat ik zelf een briljante uitvinding vind is de Furminator. Deze kam lijkt op een scheerkop, maar is niet elektrisch. Je schuift hem onder de klit en met langzaam heen en weer gaande bewegingen snijdt je de klit eruit. Bijzonder genoeg zonder de haren echt af te knippen o.i.d.
Ik gebruik hem zelf ook om mijn katten te ontwollen.
De Furminator is niet goedkoop en toen ik hem voor het eerst op mijn werk voorbij zag komen was ik heel sceptisch. Maar toen ik een oudje er laatst mee van haar vervilte klitten ontdeed (terwijl de eigenaren grote ogen opzette, want ze hield niet van borstelen!) was ik om en heb er zelf 1 gekocht.
Tip: koop hem op internet. Ze worden in steeds grotere getale uit Amerika geïmporteerd en zijn dan goedkoper. Zelfs de inkoopsprijs via de groothandel van mijn werk was duurder ;)

Als ze eenmaal ontdaan is van de vervilte klitten, zal het voor jullie veel makkelijker zijn om bij te houden. Een oude kat die zichzelf niet meer goed wast en bijhoudt zal je vaak moeten borstelen. Meerdere keren per week zeker.
Succes!