Waarom let mijn kat vaak (half op gegeten) muizen op de deurmat van ons?

Zeg maar net aan de buitenkant van de deur ligt zo'n deurmat, en daar vinden we af entoe halfopgegeten muizen? Waarom liggen ze altijd daar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden voor onze andere woning regelmatig halve muizen en vogels bij de voordeur liggen.
In die voortuin liggen al heel wat dode beestjes bij de heg begraven :(
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

jouw kat heeft niet veel vertrouwen in je vangcapaciteiten, en doet je daarom af en toe wat te eten cadeau, de schat! :)
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat ze haar prooi komt brengen naar haar "meerdere" in rangorde.. en dat ben jij in dit geval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, dit is hondenpraat.
katten erkennen geen "meerdere", dat zit niet in hun systeem.
katten brengen prooien naar hun jongen of hun mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rieneke:
Wat je zegt klopt niet. Katten kennen zeker wel rangorde. Al gaat dat niet zoals bij honden.
Rieneke1
14 jaar geleden
@r2p2; nee.
een kat vecht of vlucht.
hij beschikt niet over een gedragsrepertoire om aan te geven dat hij zich onderwerpt.
Onze kat kwam wel eens binnen en legde een dode vogel op het toetsenbord waar mijn man aan zat te werken.Misschien ziet hij/zij dit als "vragen om een compliment"of bijdrage voor de baas.Misschien is het een soort zorginstinct?Wellicht is er een bioloog die dit precies kan uitleggen.Maar jouw kat is dus niet de enige.
amc
14 jaar geleden
Mijn vorige kant heeft mij wel eens een levende muis gegeven. Ik was toen uit geweest en kwam om 3 uur (beschonken) thuis. Hij gooide toen ik net in mijn bed lag de muis op mijn borst neer. De muis kwam echter spontaan tot leven en sprong op en rende langs mijn hoofd weg. Ik heb toen mijn hele kamer moeten verbouwen om de muis uit mijn kamer te halen.

Dus wees maar blij dat ze dood zijn.

P.s. hij heeft het ook een keer met een hysterische eekhoorn gedaan. Maar dat was op een schappelijker uur ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een uiting van liefde en respect van de kat voor jou. Jij zorgt voor hem, dus hij zorgt voor jou.
Eigenlijk moet je hem daar nooit voor straffen, eerder voor belonen. Als je het niet wilt dan negeer je hem volledig en ruimt de troep op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is puur bedoeld als een bedankje voor alles wat je voor de kat doet. Je moet daar ook een kat niet voorstraffen, want het zit puur in haar natuur om "de baas"te bedanken. Voorzichtig en stilletjes weggooien van de muis is het beste.