Mag een kat aan een gehechte wond likken of juist niet?

Puck is vrijdag geopereerd. We kregen zo'n lampenkap mee, maar dat was geen succes. Bij de dierenwinkel heb ik een pro-collar gekocht (te klein) en een boobooloon. Ook heb ik anti-likpleisters en leemklei gekocht. De boobooloon was goed, maar we zien nu dat puck erbij kan met zn tong, niet met zn tandjes. Hoe erg is dat? En moet ik anders dat leem erop doen? Help!
Ps: de boobooloon is zo'n opgeblazen kraag die niet z'n zicht belemmerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

tuurlijk mag je kat de wond likken, goed voor lichaam en psyche van de kat.
waar katten de neiging toe hebben, en waar je voor moet waken, is overmatig likken.
hou het in de gaten, desnoods maar de lampekap, het is soms niet anders.
een normale likbeurt echter hoef je niet bang voor te zijn.

leemklei ken ik niet, maar als ik al iets zou smeren, zou het uierzalf zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dank cica :)
wat is dat voor spul, die leemklei, en wat zijn jouw ervaringen ermee?
en die antilik pleisters?
ik ken ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ze dr ff bijgepakt: groene leem, wondpasta van De groene os (veterinair) www.degroeneos.nl . En anti-lickstrip van nurtured pets. Beide van een dierenwinkel in Haarlem. Dank voor jullie reactie! ;-)

Andere antwoorden (3)

Nee! Bacterien in het speeksel kunnen voor ernstige ontstekingen zorgen. Mijn hond is dinsdag geopereerd aan een poot en had ook zo''n kraag. Dat was dus ook niks, maar mijn vrouw heeft een soort broek gemaakt met 1 pijp en een strik op de rug en zo kan ze niet bij de wond. Ze vind het geen enkel probleem om er met een bloemetjesbroek bij te lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
dit is de mooie broek.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie oplossing zo! En wat goed dat ie het accepteert! De plek van puck zit precies daar waar z'n staart begint, dus een perfect passende 'broek' word een uitdaging!
paulus811
12 jaar geleden
Van wie is die onsportieve min nou weer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die stond er al vrij snel, niet van mij in ieder geval. Jammer he, dat gemin!
paulus811
12 jaar geleden
Als ik een fout antwoord geef mag iedereen mij een min geven, maar dan hoor ik wel graag waarom. Zomaar minnen is inderdaad jammer en flauw. En bij mijn vraag van wie die min kwam, ging ik er al vanuit dat ie niet van jou kwam ;-)
paulus811
12 jaar geleden
Ik vind het wel sportief dat Cica de min nog even toelicht. Mij is vorige week door de chirurg verteld dat er in een steriele omgeving geopereerd wordt en de hond niet aan de wond mag likken vanwege infectiegevaar.
Ze krijgen met name zo'n kraag om zodat ze er niet aan kunnen likken.. Het is dus inderdaad slecht als de kat er met zijn tong bij kan. Niet alleen voor de bacteriën, maar ook omdat hij de wond zo zelf open kan likken en houden.
Succes!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een poes mag zeker aan zijn wond likken, dat gebeurt in de natuur ook en volgt uit haar/zijn instinct. een dier weet instinctief wat het moet doen met een wond. Wel oppassen dat hij/zij de draadjes niet kapotmaakt, maar met een tong lijkt me dat nogal moeilijk.