Kan ik met mijn hond zo omgaan dat ik niet hoeft te letten op mijn dominantie?

ik heb al een paar jaar een dobberman die nu langzaam in de herfst van haar leven komt daar ga ik op een makkelijke manier mee mee om na een periode van strikte heropvoeding nu doet ze alles voor me en probeert ook de macht niet over te nemen en ze luisterd perfekt en bekijkt hoe ze moet reageeren op mij maar ik stel mij niet heel erg als baas op omdat dat niet hoeft en dat gaat heel erg goed maar is dat een goede manier om met een hond om te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dat is zeker een goede manier van met je hond omgaan en opvoeden. Sommige honden hebben het nodig om tot hun dood stritke opvoeding te hebben, anderen worden rustiger naarmate ze ouder worden. Je kent je hond zelf het best en kunt denk ik zelf het best inschatten in hoeverre hij nog 'dominante'leiding nodig heeft. Die van mij heeft het echt nodig: ik eerst over de drempel, dan hij, ik eerst eten, dan hij enz. Anders neemt hij gewoon lekker de leiding over.
Echter mijn vorige hond kon ik veel vrijer laten toen hij wat ouder werd, die maakte daar echt geen misbruik van. Het verschilt dus nogal van hond tot hond.
Kijk... een hond is en blijft een hond en heeft altijd een bepaalde behoefte aan leiding, maar dit kan ook op een heel rustige, lievige manier zijn. In de roedel hebben ze immers ook een alpha tot aan hun dood, maar als ze in rang stijgen, worden ze meer met rust gelaten.

Ik zeg dus: lekker genieten van je lieve hond op jouw manier, en als de hond toch meer leiding nodig heeft merk je dat vanzelf snel genoeg. Zolang je hem als hond blijf behandelen en hij luistert goed naar je: geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dit voor jullie beiden werkt dan is dit de goede manier. Zonder dat jij je zodanig als baas opstelt accepteerd je hond je toch als leider. Prima gedaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit noemen ze "vergroeien met je hond". Zonder dat je het zelf bewust bent, weet je hoe je hond reageert. Je hoeft je daar niet meer voor om te draaien, noch haar te zien. Je zou met dichte ogen kunnen vertellen wat ze doet.

Dat bereik je alleen als je met hart en ziel je hond hebt opgevoed en haar alles hebt gegeven waar ze recht op heeft: goede verzorging en goed voer, lange wandelingen met spel en aandachtsoefeningen, afwisselende landschappen met nieuwe geuren, contact en aandacht en een doorlopende training zonder "machtswellust".

Als je voor haar altijd de leider bent geweest, heb je nu die fase bereikt waarbij haar volgzaamheid onvoorwaardelijk en blijvend is. Als ze, zoals je schrijft, in de herfst van haar leven is, zal dat niet meer veranderen.
Bij een reu zal daar meer aandacht aan besteed moeten worden (ook niet altijd), maar een teef zoekt niet meer naar een verandering van status in deze periode. Van belang is alleen, dat jij blijft die je bent.

Ik kan je feliciteren met dit gevoel. Niet iedere hondeneigenaar behaalt deze fase. Dit is een goed teken en een kroon op je werk.
Ivana
13 jaar geleden
Dat is helemaal hartstikke goed!!!
Ze accepteert je als de leider.
Zonder dominant te zijn in jouw gedrag ben je naar alle waarschijnlijkheid wel assertief vanbinnen. Je hoeft als leider ook niet perse dominant te zijn; assertief is veel beter.
Je hebt het dus JUIST super gedaan en doet dat nog steeds. Dat betekent, dat je een tevreden hond hebt en daar gaat het om.
Heerlijk! Geniet ervan!!!