Een witte herder geschikt voor agility?

Ik denk er al een hele tijd over om een hond te nemen. Ik ben dan ook naar verschillende rassen aan het kijken.
Als ik een hond heb zou ik daar ook graag agility mee willen gaan doen.
Nou vind ik de witte herder zo mooi en het karakter past ook wel bij mij. Wij hebben een hele ruime tuin en ik wandel ook erg graag.
Nou lees ik op verschillende sites dat ze soms erg lomp kunnen zijn.
Maakt dat ze minder geschikt voor de agility?

Toegevoegd na 22 uur:
En welke hond is het meest geschikt voor de agility sport? Naast de Border Collie dan. En ik weet dat bijna iedere hond het kan, maar mijn vraag welke er het meest geschikt voor is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrienden van mij zijn al heel lang erg blij met Hollandse Schapendoezen in agility.
En verder:
Hoogbenige Jack Russels (maar daar moet je van houden), Sheltie's, australian shepherd, australian kelpie, australian cattle dog, Mechelse herder.

Het beste antwoord

Ikzelf heb een witte herder, welke aan agility doet. Hij is véél minder lomp gebouwd als de standaard witte herder[Hij voldoet dan ook niet aan de rasstandaard]
Maar hoog zul je er niet mee komen, als je verder wilt komen dan alleen aan de les meedoen voor de lol, dan zou ik je een andere herdershond/veedrijver aanraden. Verder kunnen ze ook eigenwijs zijn, en sommige witjes vinden het niet erg leuk om iets geleerd te krijgen. Dus als je agility wilt doen zou ik echt voor bijvoorbeeld een Border Collie of een kortharige schotse herdershond gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder -gezien het feit dat je om rassen vraagt- is de Sheltie geschikt, en heb je al eens gedacht aan een (mini/toy) Australian Shepherd? Er zijn enorm veel honden die goed zijn in zo'n sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je er goed mee traint, kunnen ze het net zo goed, hier wta youtube linkjes als bewijs :) (dat ze het tenminste ook doen XD)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met (bijna) iedere hond aan agility deelnemen. Daarvoor moeten ze eerst een gehoorzaamheidscursus gehad hebben. Een hond die een goede band met de baas heeft, zal dan kunnen instappen in de agilitytraining.

Als je echter op hoog nivo wilt meedoen, kan je beter voor een border collie kiezen. Die zijn veel sneller, wendbaarder en meer gefocust. De witte herder is lomp in verhouding met de border collie en zal dus trager zijn in de afwikkeling van het parcours.

Doe je aan agility zuiver voor de fun, dan is er niets op tegen om de witte herder daarvoor in te zetten. Hij zal je bovendien dankbaar zijn dat er intensief met hem wordt gewerkt. Witte herders hebben werk nodig en dit zou dus een prachtige oplossing zijn.

Tot slot: ik vind de witte herder ook prachtig!!!!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, ja, je kan in principe met elke hond agility doen, maar sommige vinden het toch wel een stuk boeiender dan andere. Probeer het maar eens met een husky. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ook, hoor : als je hem maar goed enthousiast maakt!!Zelfs Franse buldoggen kunnen agility doen, en het nog heel erg leuk vinden ook! (ervaring op mijn hondenschool)
Ivana
12 jaar geleden
De volgende honden zijn van een kennis van mij en halen hoge ogen in de agility-sport (wedstrijd niveau). Zij winnen vaak van de Border Collies: http://www.magyarvizsla.nl/Onze%20vizsla's/onze%20vizsla.htm
Tja, zoals er al werd geantwoord kan je bijna met elke hond agility doen maar ik zou persoonlijk er niet (meer) aan beginnen met een hond boven de 20 kilo.

Hoewel mijn honden (boxer, 29 kilo en een kruising herder/dogachtige, 40 kilo) het met erg veel plezier en zeer enthousiast hebben gedaan merkte ik na een aantal jaren dat ze blessures hadden opgelopen die onomkeerbaar bleken.
Bij de boxer bleek zelfs een stukje bot in zijn schouder te zijn afgebroken !
Beide hond zijn nu op latere leeftijd kreupel aan de voorzijde (van schouders tot aan voeten).

Met name de schutting, kat en wip zijn erg belastend voor zware, grote honden door de afsprong.