Poes medicijnen geven, wie heeft een gouden tip?

Poes is 12 jaar, altijd een klein mager ding geweest en altijd al een vrij lastige eter, maar het was tot anderhalve maand terug altijd wel acceptabel en de dierenarts vertelde altijd dat het niet zorgwekkend was, dat haar verhoudingen en gewicht toch wel redelijk in balans waren. Tot zo'n anderhalve maand geleden; het leek er harder af te gaan dan er tegenop te voeren was. En daarbij kwam ook nog eens dat ze (voor de 2e keer) ineens moeite had met haar achterpoten gebruiken en het helemaal niet meer lukte om te eten. Onmiddellijk naar de (een andere) dierenarts gegaan, deze constateerde artrose en een te hoge hartslag. 2 soorten pillen voor haar hart en een pijnstillende vloeistof voor de artrose meegekregen. Vervolgens ging het beter, ze kreeg voornamelijk nat (kitten)voer en een soort paté van de dierenarts. Je zag haar weer aankomen en lekker lopen. Vervolgens bij een volgende (bloed) check bleek de schildklier absoluut niet goed te werken, dus ook hiervoor een pil gekregen. Kortom, elke dag 3 pillen en een spuit met vloeistof voor de rest van haar leven.

Het dilemma: door de schildklierpil is haar eetlust weer dramatisch geworden. Van dwangmatig medicijnen achter in de keel stoppen wordt ze afstandelijk, teruggetrokken en niet happy en als je het door het natvoer doet heeft ze het door en eet ze het niet op. Al veel merken geprobeerd, maar niets interesseert haar. In een stukje vlees doen werkt ook niet, dan eet ze het vlees op en spuugt de pil weer uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Helaas, krijg ik deze vraag heel vaak aan de balie in de dierenartspraktijk. Jammer dat je ze niet duidelijk kan maken dat die pilletjes goed voor ze zijn he?!
Heb je Easypill al geprobeerd? Dit is een soort deegje, te koop bij de dierenarts. je neemt een stukje en boetseert dat rond het pilletje en maakt er zo een snoepje van. Veel lastige katten hebben we zo aan de pillen gekregen.
Trapt ze hier ook niet in, probeer dan iets wat sterk ruikt of extreem lekker is voor de kat. Smeerworst of boter eromheen kan helpen. Allebei wel heel vet, maar ja, zonder pillen redt ze het ook niet. Gelukkig kan ze de calorieën wel gebruiken.
Als dit allemaal ook niet werkt en dwangmatig pillen is ook geen optie (trouwens al een pillenschieter geprobeerd?) dan kan je voor haar schildklier misschien beter overstappen op de Carbimazol oorzalf. Deze is duurder in aanschaf en minder nauwkeurig, dus zal ze misschien meer blijven schommelen in haar T4-waardes.
Ook zou je kunnen overwegen om voor haar schildklier de radiotherapie te laten toepassen. Dit is een behandeling met radioactief jodium. Het effect is meestal levenslang. Wel een dure therapie (goedkoopst in Gent overigens) en ik weet niet of het met haar hartproblemen toegestaan wordt.

Vindt ze het drankje voor haar Artrose (Metacam?) ook niet lekker? De meeste katten smullen ervan namelijk. Deze is meestal wel in een goede natte pate (bijvoorbeeld AD-blik) te verhullen.

Hoop dat het gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vraag aan uw dierenarts of de medicatie,s ook in poeder of vloeibare vorm verkrijgbaar zijn.)

Informeer ook bij uw dierenarts of er ook medicatie geschikt is om door het drinkwater oid te mengen.

En nog belangrijker, sommige pilletjes hebben een vertraagde afgifte. (die mogen niet verpulverd worden)

Als u de medicatie kunt vermengen met het nat voer of vers vlees, dan doet u dat het beste in een aparte portie die u nauwlettend in de gaten houd of het opgegeten wordt.

(als u het nl in de hele voeding mengt en de kat heeft weinig trek, dan bestaat de kans dat er te weinig werkzame stof binnen komt.)

Varieer ook eens met andere merken voer.
Van belang is ook op welke tijden u nat en droogvoer klaar zet. (en het alternatief weghaalt als de kat nat voer met medicatie krijgt.)

Probeer eens een pilletje te verpakken in smeerworst,
leverpastei, pate oid.

Laat u ons nog weten of en hoe u het opgelost heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bij de onze heel goed helpt: pilletje fijnmalen, verdunnen met een beetje lauw water en via een grote injectiespuit (zonder naald natuurlijk) in het bekje spuiten. werkt bij de meest moeilijke katten want op deze manier kan de kat het niet meer uitspugen.

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. de kat waar ik het over heb is ook een hoogbejaarde, met schildklierproblemen. als de medicatie aanslaat gaat poes vanzelf weer beter eten en kan de pil weer door het voer. bij de meeste apotheken zijn pillen verpulverdoosjes te koop, heel handige dingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om Popsy, de kat van mijn tante. Ik weet niet welk schildklier medicijn Popsy krijgt, maar ik heb die injectiespuit tip dus van haar.
als je een pil hebt die je niet mag breken, en je kunt hem ook niet toedienen op een andere manier dan kun je er dus niet mee werken en is het wellicht een idee om om een ader medicijn te gaan vragen wat wél toedienbaar is?
Boetseer het balletje in vlees.

Leg dit balletje op een ruwe ondergrond (handdoek).

Uw poes zal direct het hele balletje in de mond nemen en opeten.

Deze werkwijze wordt vaak gebruikt in dierenasiels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het pilletje zou ik niet met vingers in 't bekje persen. Beter 't bekje open maken door m zachtjes bij de kaak te pakken,bovenlangs dus je handpalm over de ogen en met duim en wijsvinger open je de bek..kantel de kop iets naar achter en het pilletje laat je vallen waarna je haar in de hals "aait"..dat veroorzaakt 'n slik reactie. En dat zit 't pilletje erin. Met 'n beetje handigheid heeft ze 't waarschijnlijk niet eens door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg grappig ja..'t effect van 'n flipperkast? Goed mikken!
ik heb ook van die eigenwijze katten die met geen mogelijkheid om de tuin te leiden zijn !! Ik die altijd een grote handdoek om ze heen en laat alleen hun kop uitsteken. Vervolgens ga ik zelf op mijn knieen zitten en plaats de kat tussen mijn dijbenen. Zo heb ik 2 handen vrij om zijn bek open te doen en het pilletje achterin in keel te gooien.
Dit word mij ook niet in dank afgenomen, zeker niet als het 3 keer per dag moet gebreuren, maar het is voor hun eigen bestwil.
Bronnen: