Mijn konijn (ram) verhaard heel erg! Ik ben bang dat het een mijt is maar hoe kan ik dat weten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door met een luizenkam zijn vacht te bewerken.
Je kunt er ook mee naar de dierenarts gaan, of even bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van het soort mijt zien we bij de vachtmijt bijvoorbeeld veel schilfers en kale plekken, de vacht laat met plukken tegelijk los. De huid is droog en schilferig.
De schurftmijt leeft dieper in de huid en vormt droge korstige plekken.

De enige manier om erachter te komen is naar de dierenarts. mijten zijn namelijk alleen te vinden en te zien door een huidafkrabsel onder de microscoop te bekijken.

Ook zonder een dierenartsbezoek kan je je konijn wel voor de zekerheid behandelen. Haal hiervoor Stronghold pipetten. Deze werken tegen vlooien, luizen, wormen, mijt etc. Is je konijn gelijk helemaal vrij van beestjes. Stronghold is zonder recept te verkrijgen bij de dierenarts of betere dierenspeciaalzaak. Wel even van te voren je konijn wegen, zodat je je kan laten voorlichten over de juiste dosering.