Ik wil een schildpad kopen maar wat moet je eerst allemaal weten?

Ik wil graan een schildpad die klein blijft. Geen waterschildpad want ik wil hem niet altijd in een aquarium laten. Waar moet ik opletten als je een schildpad koopt? Bijvoorbeeld hoelang leven ze? Worden ze vaak ziek? Is het moeilijk om te zorgen? Kunnen ze alleen leven of moet ik nog eentje erbij kopen? Wat moet ik nog meer weten over ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even om het je te laten weten dat je de vraag dubbel hebt geplaatst. Ik zal de andere verwijderen voordat de mods dat doen en dan kost het je 5 punten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh erg bedankt. Ik heb een trage internet verbinding. Ik dacht dat het niet gelukt was eerste keer. Sorry hier voor. =/

Het beste antwoord

Schildpadden worden heel oud, het zijn echt dieren voor het leven. Denk er dus goed over na voor je er een aanschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het belangrijkste wat je moet weten is dat het geen geschikte huisdieren zijn en je als particulier al helemaal niet aan beginnen moet.

waarom?
ze zijn kieskeurig, veeleisend, niet makkelijk te houden, heel moeilijk met hun eten (hebben snel een gebrek van het een of ander), vatbaar voor ziekten, aandoeningen dat soort toestanden, ze worden erg oud (zet de paddo voor alle zekerheid in je testament als je er nog steeds een wil) ze zijn een pain in the ass om ervoor te zorgen, ze leven vaak meer meerdere tegelijk. daarbij zijn ze ook nog eens knetterduur en moet je ervoor zorgen dat je de juiste papieren erbij hebt anders ben je ook nog eens strafbaar.

(is een vogeltje niets voor je?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
en je bent een godsvermogen aan energie kwijt om ze warm te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ook, maar was bang dat het de vraagsteller af zou schrikken :) wat dacht je van de luchtvochtigheid? de verse onbespoten groente en fruit, in de zomer lekker die fruitvliegjes hoor. vit preparaten en en en.... ach, eigenlijk gaat het enkel om het eerste zinnetje van het antwoord.
vrij vertaald; NIET AAN BEGINNEN
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry maar volgens mij weten jullie te weinig van schildpadden anders kwamen jullie niet met een dergelijke reactie. Voor een Griekse landschildpad ben je aan energie niet meer kwijt als aan een hond. Onbespoten groente zelf verbouwen zie ik niet als bezwaar, trouwens zijn er maar een paar groentes daadwerkelijk geschikt voor schildpadden. En wat de vitamines betreft, hetzelfde heb je ook nodig als je je hond of kat goed wilt verzorgen.
Wat is klein en wat voor ruimte heb je beschikbaar.

Als je een schildpad koopt is het vooral van belang dat je weet waar hij vandaan komt, de beste koop kan je dan ook doen bij kwekers van schildpadden. Let bij aanschaf er op dat je een actief diertje neemt en je de benodigde papieren erbij krijgt, de meeste landschildpadden hebben namelijk een beschermde status.

Zit voor jou te denken aan een griekse landschildpad, deze heeft binnen een ruimte nodig van tenminste 2 vierkante meter.

Echter zijn deze dieren goed buiten te houden en hebben daar een ruimte nodig van ongeveer 5 vierkante meter.

Ook betreffende voedsel hoeft het geen probleem te zijn,
op deze site:
http://schildpadopvangboekel.nl/voeding/voeding%20landschildpadden.html kunt u zien wat een griekse landschildpad als voedsel heeft.

Hoelang een schildpad blijft leven hangt af van hoe jij hem verzorgt, er zijn schildpadden die al langer dan 40 jaar door particulieren worden gehouden met als uitschieter de Galagaposschildpad met de naam Harriet, deze werd 176 jaar oud.

Bij het geven van de juiste voeding en de juiste huisvesting hoef je niet echt bang te zijn dat de schildpad snel ziek wordt.

Als jij de schildpad goed gehuisvest hebt is de verzorging niet moeilijk, de verzorging bestaat dan hoofdzakelijk uit eten geven en uitwerpselen verwijderen, echter goedkoop is de hobby niet.

Schildpadden zijn solitair levende dieren, een "maatje" hebben ze dan ook niet nodig.

Kan je slechts aanraden om zoveel mogelijk informatie opzoekt voor dat je de schildpad koopt, er belanden al genoeg schildpadden in opvangcentra.