Heeft een blinde geleide hond ooit vrij?

Hij moet toch op elk moment van de dag zijn baasje of bazin helpen? Of maken die dat zelf uit. Geven ze dan een opdracht ook als ze bijvoorbeeld thuis zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgen ook een commando "vrij" aangeleerd, zodat ze weten dat ze off duty zijn op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GoeieVraag!! ben benieuwd naar al die antwoorden.

Het beste antwoord

De hond is vrij elke keer als de eigenaar hem niet nodig heeft, maar een blinde geleide hond zal altijd op stand-by staan. Want ze kan elk moment nodig zijn. Alleen is ze niet altijd nodig dus krijgt de hond ook wel genoeg rust momenten en de eigenaar zal ook met de hond spelen binnen haar capaciteiten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een blindegeleidehond kan ook eigenwijs zijn en staat niet altijd op scherp als hij vrij is, soms luisteren ze ook niet als ze buiten aan het spelen zijn.

Andere antwoorden (3)

als een geleidehond zijn tuigje om heeft is hij aan het werk, is het tuigje af dan is hij vrij, kan natuurlijk wel ieder moment aan het werk gezet worden, meestal worden ze tijdens het uitlaten en thuis wel een behoorlijke tijd vrij gegeven, blindegeleidenhonden werken graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker, het zijn geen robotjes :))

het scheelt dat ze enorm genieten van hun 'werk'. thuis mogen ze gewoon in hun mandje liggen als ze niet hoeven te helpen.
ze zijn wel 'standby'. net als huishonden die je elk moment kan roepen en een pootje laat geven voor wat lekkers.
voor de hulphond zelf komt dit namelijk op hetzelfde neer.

ze worden ook uitgelaten, en spelen ook met andere honden. dan is het een soort 'pauze' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geleidehond is als hij niet werkt (dus niet in tuig is) een gewone hond die mag spelen, snuffelen en ravotten. Iedere dag krijgt hij volop de gelegenheid om dit te doen. Ook binnenshuis waar zijn baas hem niet nodig heeft, is het een gewone huishond. En zeg nou zelf, welke huishond mag altijd met zijn baas mee en is zelden alleen? :-)