Hoe kan ik mijn hond straffen/opvoeden wanneer ik er niet ben?

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar het gaat om het volgende:

Onze hond gaat op de bank liggen zodra wij de deur uit zijn. Eerst hielp het om wat spullen op de bank te leggen, maar daar gaat ie nou gewoon bovenop liggen!

Nu moeten we complete stoelen op de bank leggen, dan blijft hij er wel van af. Maar ik heb daar helemaal geen zin in, om élke keer als ik de deur uitga (of naar boven ga om de was te doen) die stoelen op de bank te tillen...

Nou vroeg ik mij af: kan ik de hond ook straffen als ie op de bank springt en ik ben er niet bij? Ik weet zeker dat hij het wel laat als ik dat een tijdje consequent volhoud, maar op welke manier kan ik dat doen?

P.S. Ik heb 2 laptops dus ik kan 'm in de gaten houden via de webcam. Helaas is ie niet zo bang aangelegd, dus zoiets als de stofzuiger aanzetten d.m.v. een verlengkabel zal helaas niet werken.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik snap dat straf alleen helpt op het moment dat ie op de bank springt. Daarom zoek ik een of andere slimme methode om 'm te kunnen straffen als ik er niet bij ben. Die laptop met camera is om te kunnen constateren dat ie de fout in gaat. De vraag is: HOE kan ik 'm op afstand straffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennis van mij, legt een stuk aluminiumfolie op de bank. De hond van hen, heeft daar een gruwelijke hekel aan en gaat niet meer op de bank liggen. Wellicht te proberen bij jouw hond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, dat kan ik nog eens proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft je hond wel een eigen kleed/kussen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, een hele mooie mand zelfs, die op poten staat en 10-20 cm van de grond af. Daar ligt ie ook graag in, hoef 'm er nooit naartoe te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, dan zit het hem niet daarin.....lastig probleem zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het miss geen grotere hond die een te dun kussen in zijn mand heeft? dit vaak zo bij manden namelijk. eventueel kan je een ligzak proberen in de mand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten liggen graag hoog, warm, en zacht dus onder het aquarium is wat dat betreft al niet aantrekkelijk in de kattenogen.
(die van mij liggen liever OP het aquarium vanwege de warmte van de lamp) misschien als je de mand op de bank/vensterbank zet dat ze er wel in gaat liggen. of een dekentje op de bank leggen waar je kat graag op ligt zodat je het losse haar probleem in ieder geval beperkt.
van het laatste weet ik wel dat het aan te leren is,
maar een kat afleren om op de bank te gaan liggen? bij mijn weten is dat niet mogelijk. misschien dat het ook kan helpen de kat zeer regelmatig te kammen (wat aan de kam blijft hangen komt in ieder geval niet meer op je bank) :) vind je het niet eng om deze ouwe kat naar buiten te laten gaan? auto's hoor ze ook niet goed aankomen, dus zou het zelf elke keer doodsangsten uitstaan als mevrouw op stap zou gaan. overigens is Rieneke van de 'katten afdeling' en heel kundig op dit gebied. je zou het haar eens
kunnen vragen.

Het beste antwoord

als je niet wil dat de hond in je afwezigheid op de bank gaat liggen, is een scat mat een goed hulpmiddel.
deze mat geeft een schokje af, niet pijnlijk, maar wel vervelend voor de hond.
zo associeert de hond het niet op de bank mogen liggen niet alleen met jouw aanwezigheid, maar leert hij ook dat de bank geen ontspannen slaapplekje is, ongeacht of je er bent of niet.
uiteraard zorg je wel voor een alternatief plekje waar hij fijn mag liggen.
de mat hoef je niet tot in lengte van dagen op de bank te leggen; na een tijdje is het kwartje doorgerold, en hoef je hem nog maar een enkele keer te gebruiken bij een eventuele terugval.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord vind ik het beste omdat ik zo de hond op kan voeden terwijl ik niet aanwezig ben.

Andere antwoorden (11)

Ik ben bang dat dat niet kan. Voorbeeld: als een hond in huis heeft gepoept en je komt daar later achter, heeft het geen zin om je hond dan nog op z'n kop te geven. Hij schijnt de associatie dan niet meer te kunnen leggen. Je kunt een hond alleen straffen op het moment dat hij iets uithaalt. Misschien kun je dmv training het uit hem halen. Belonen als hij niet op de bank springt. Ga kort de kamer uit en loop na een paar minuten weer binnen. Ligt hij niet op de bank, beloon hem dan uitvoerig (met een koekje of kliksysteem). Breid die minuten steeds verder uit. Tot die tijd toch de bank barricaderen ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat achteraf straffen niet werkt ben ik met je eens. De vraag is juist hoe ik 'm op het juiste moment kan straffen, ondanks het feit dat ik niet in de kamer aanwezig ben. Hij weet dat het niet mag, nog voordat ie mij de kamer binnen hoort komen springt ie er snel vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een halsband voor de hond met afstandsbediening. Zie jij (op wat voor manier dan ook) dat hij dat doet, dan druk je op de knop en krijgt hij een puf lucht tegen zich aan waar ze van schijnen te schrikken. Volgens mij bestaan ze ook die een straaltje water afgeven. En je hebt ze met electroshocks, schijnt pijnloos te zijn-maar of dat echt zo is?
Het klinkt misschien een beetje raar, maar de hond moet het gewoon echt helemaal volledig afleren en niet alleen maar op het moment dat jij er bij bent of naar hem kijkt. Pas als hij zijn plaats in de roedel weet (en dat is ONDER de baas, niet er naast of er boven) zal hij zich aan de regels houden die jij gesteld hebt. Nu klinkt het meer alsof hij je van zins is wanneer je er bij bent, maar de regels weg zijn als jij de kamer verlaat. Zoals ouders soms bepaald gedrag best even willen laten voor hun kinderen, (roken, vloeken), maar niet meer als ze de kamer uit zijn. (En ook sommige kinderen met te weinig leiding met de ouder de regels de kamer zien verlaten).
Kwestie van rangorde en opvoeden dus. Waarbij je het meer zult moeten hebben van je houding en je toon dan van hoeveel keer je de hond van de bank afbonjourt.

Wat in het geval van jou en je hond de beste aanpak is, hangt mede af van het type hond (en het type baasje) , de machtsverhouding die jullie nu hebben en is dus via de computer een beetje lastig te bekijken, maar iemand die gespecialiseerd is in hondengedrag zal je daar zeker verder mee kunnen helpen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Straf werkt niet (bij honden, en éigenlijk ook niet bij kinderen), alleen discipline : dat moet je ze dus aanleren.
Hij moet - in jouw bijzijn - leren dat hij niet op de bank mag, NOOIT (heeft hij wel een eigen prettig, eventueel hoger gelegen plekje ?), OOK niet als jij er niet bent.
Als de verhoudingen duidelijk zijn en de rollen (leider/volger) goed verdeeld, zal een paar correcties in het begin voldoende moeten zijn om het voor altijd te laten. Zoniet, dan staat hij domweg niet goed onder appel danwel op de verkeerde plaats op de ladder.

Lang niet elke hond die niet luistert vertoont (verder) ook probleemgedrag. Maar ook in die milde gevallen is er altijd een leider/volger probleem, dat ook in een latere fase voor (grotere) problemen kan gaan zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond heeft een eigen plaats die ook zo'n 10-20 cm boven de grond is (een mand op poten) met een lekker kussen erin. Hij ligt er graag hoor, hoef 'm er niet eens heen te sturen. Maar de bank is nèt even iets fijner. Hij is het gaan doen sinds hij bij de oppas (1x per week) wel op de bank mag. En zij willen het hem niet afleren want hun eigen hond mag daar ook gewoon op de bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, hij is dus keurig opgevoed, en luistert uitstekend, alleen NIET naar de juiste persoon. Ik vrees dat je dit toch zal moeten uitvechten met de oppas. Als je je kinderen uitbesteed, wil je OOK dat voor hen in grote lijnen de zelfde regels gelden als thuis (al kunnen kinderen beter met twee stel regels omgaan dan honden), dus waarom zou je dat voor je hond wel pikken ? Zie het maar als een ' gehandicapt' kind dat niet kan begrijpen dat bij oma dingen wel mogen die bij papa en mama verboden zijn.
Jij loopt naar boven en je hond ( als het goed is.. ) gaat dan uit zichzelf op de bank liggen. Je loopt na een minuut of 2 MUISSTIL naar beneden en doe je deur open. Zodra je je hond op de bank ziet liggen loop je met je handen in je zij en maak je je groot en zegt 'foei (de naam) naar je mat!!' Onze hond deed dit ook altijd toen hij pup was, later bleek dat hij bij de fokker altijd op de bank mocht liggen. Hij deed dit ook onder onze ogen en wij zeiden iedere keer 'foei Mazzel, naar je mat!!'. je hoeft alleen maar dat te zeggen. Verder niks. raak je hond niet aan of ga schreeuwen ( ik hoop dat je dat ook nooit doet ) Je zegt het gewoon op een zware stem. Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus.
Heel goed.
En dit doe je op een dag een aantal keren achter elkaar.
Echt even flink wat tijd daar aan besteden. En dan belonen als de hond van de bank AF is.
Dan is zijn gedrag namelijk goed en dat moet beloont worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (beter is het zonder naam, al zal hond wel luisteren uiteraard... áls ie respect heeft voor het baasje)
Ik vind het wel een zwaar middel !maar je kunt hals banden kopen waar mee ji op afstand een klein stroom stoot je kan geven . Btr iets verzinnen dat de hond heel goed schrikt als ie op de bank springt ,tja hoe ? Wat ook altijd goed werkt is als je binnen komt en hij ligt niet op de bank belonen ,net als met mensen:) (normale) werkt dat het beste goed gedrag belonen .succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 2 mogelijkheden voor zover ik het kan bekijken:

1. Uitlokken.... de kamer uitgaan en wachten, net zolang totdat hij op de bank springt. Laat hem dan goed schrikken door je stem flink te verheffen, of, als dat niet werkt/hij er neit gevoelig voor is: iets wat veel geluid maakt naar hem toegooien of op de grond gooien. Te denken valt dan aan een blikken busje met munten of knikkers. Hij moet het "op de bank gaan" associëren met iets vervelends.
Dit moet je vaak oefenen, zeer consequent zijn en hij mag absoluut niet de mogelijkheid meer krijgen om lekker op de bank te kruipen. Niet 1 keer, dat is heel belangrijk!
En dat brengt me dan naar mogelijkheid
2. Als je uit de kamer/uit huis bent (en niet oefent), dan mag hij niet meer alleen in de kamer zijn, omdat hij dan natuurlijk geheid weer op de bank gaat. Is dat een probleem, dan zou je een bench kunnen overwegen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doenk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))
Je zou eens kunnen proberen om als je weg gaat zilverfolie over de bank te leggen. Dieren schrikken van dat geluid als ze er dan op springen. Werkte bij mijn kat heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zou jij je hond in een "bench" kunnen stoppen als jij weggaat.

Mijn moeder gebruikt een bench voor haar teckels.
De bench heb je in alle soort en maten.

Je kan er eten en drinken in plaatsen en een kussentje.

Ook 's nachts slapen zij in de bench.

Zo voorkom je zeer zeker dat hij op de bank gaat liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer op tv gezien dat ze de hond lieten schrikken. met behulp van een radio die opeens heel hard aan ging.

dus gluren, afstandsbediening mee , volume van te voren al heel hard ingesteld, hond op de bank, radio knal luid aan.

Toegevoegd na 53 minuten:
of een ander hard geluid......misschien helpt het ook om stiekem te gluren en een bons op het raam. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga er vanuit dat de hond NOOIT op de bank mag, want anders kan je het vergeten. (het is of wél op de bank, of níét op de bank)

de hond hoor respect voor je te hebben, dus als jij van boven zou roepen 'van de BAAAAANK!!" zou hij dit moeten doen (doet ie dit niet, dan ligt de oorzaak aan het gezag en zal je hiermee aan de slag moeten)

probleem is, de hond weet hoe lekker de bank ligt. honden blijven het doen zolang ze hier de kans voor krijgen en het op de bank liggen zelf geen vervelende ervaring achter laat. dus of voorkomen, of op heterdaad betrappen.

wil je niet werken met folie, trap op en af, hele bouwpakketten met lawinegevaar op je bank, dan kan je bij de dierenwinkel een spray halen die honden niet zo prettig vinden ruiken.
(doe het bv op een oude lap die je op de bank legt, want het kan vlekken veroorzaken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh als dat alles is wat de buren kunnen denken.
paar weken terug nog wat bij de hand gehad. men neme een slaapkamer totaal leeg en kaal tot op het beton
men zet vanwege het warme weer de slaapkamer deur naar het balkon op een kier men neme een hamster met zeer luid piepend molentje men zet marathonlopende hamster icl kooi in de kale kamer men vergeet dat buren ook hun deuren open hebben staan mag jij 3 keer raden wat ze van mij (super brave vrijgezelle heks) dachten.
dat beest loop LANG in dat molentje hoor.

dus ach, die baaaaaaank, de buurtjes ... ik zou me er geen hol van aan trekken. (er zijn ergere dingen) :O/
Heel simpel middeltje wat vrijwel altijd werkt:
Leg iets wat geluid maakt op de bank. Aluminium folie bijvoorbeeld, desnoods leg je daar een deken op. Of hard opgepompte ballonnen onder een deken leggen. Iets waar je hond van schrikt. Zolang je hond elke keer schrikt als hij op de bank gaat liggen zal hij de bank gaan associëren met iets slechts. En daarom zal hij niet meer op de bank gaan liggen.

Het is trouwens bewezen dat honden op de bank gaan liggen omdat dat comfortabeler is als hun mand/bench/de grond. Niet omdat ze de baas zijn. Onze hond mag alleen op uitnodiging op de bank, niet omdat hij dan onze baas zou zijn, maar omdat we een donkere bank hebben en hij wit is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is: HOE kan ik 'm op afstand straffen?

Het antwoord is: NIET!!!

Je kunt een hond niet opvoeden door straffen.
Je voedt op door belonen.

En ballonen en kreukpapier en spullen e.d. zijn allemaal onzin. Jouw hond moet leren zich te gedragen zoals jij dat wilt.

Straffen als hij OP de bank springt is niet de goede manier.
Belonen als hij er AF is, wel.

Marin Gaus zei er pas dit over op TV:
.......mensen gaan de hond dan van de bank trekken en roepen van FOEI en STOUT etc.
Dat is helemaal fout.
Wat je moet doen is iedere keer als de hond op de bank is, hem bestraffend toespreken (maar niet schreeuwen!) en zorgen dat ie van de bank af gaat.
Als hij er dan af is, en daar is waar jij hem wilt hebben,
dan beloon je de hond.

Daar moet je dan maar een dagje of wat aan besteden.
Jij loopt weg, de was doen, naar de wc, computeren, even de deur uit.
En iedere keer ben je snel terug.
Kost tijd. Maar dat heb je met honden.....