Kan een papegaai besmet raken met bek en veren rot wanneer deze nooit in aanraking is gekomen met andere vogels die deze ziekte hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Volgens mij niet, moet de vogels in contact geweest zijn met een besmette vogel, maar bij nalezen op internet wordt dat m.i. niet zo goed duidelijk.

"Bek en verenrot:
Ooit werd gedacht dat 'bek en verenrot' van papegaaien alleen voorkwam bij kakatoes, maar verschillende soorten papegaaien, zowel in het wild als in gevangenschap zijn gevoelig voor deze infectie. Symptomen zijn verslechtering van de vederdos en misvorming van de snavel. Bek en verenrot wordt veroorzaakt door een virus dat zich gemakkelijk verspreid binnen een groep papegaaien. Eenmaal aanwezig bij een kweker, zal deze ziekte moeilijk uit te roeien zijn."
http://www.papegaaienpark.nl/index.php/nl/medisch/algemeen.html

En nog een site met heel veel info over de grijze roodstaart voor je:
http://tjiko.win4u.net/bestand/boekje.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedere papegaai is ooit in aanraking geweest met andere papegaaien, nl. de ouder(s). De ziekte kan van ouder op kind worden overgedragen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als de ouders deze ziekte nu niet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is trouwens niet eens het antwoord op mijn vraag.....