Vis kan een goed en gezond onderdeel uitmaken van het menu voor honden. Niet alle honden stellen de smaak van vis op prijs. Sommige honden zullen de vis pertinent weigeren, andere honden moeten aan de smaak wennen en zij kunnen meestal overgehaald worden de vis te eten indien die eerst in kleine stukjes gesneden en gemengd met wat lekkers wordt aangeboden.
Persoonlijk zou ik niet vaker dan 1 maal per week vis op het menu zetten. Het beste kan vis rauw en heel, met kop en graat gevoerd worden. Echt rauw dus, gekookte vis botten en graten kunnen heel scherp en hard worden, en kunnen dus beschadigingen en/of verwondingen in maag en slokdarmen/darmen veroorzaken.
Zoetwatervis kan voer het gevoerd wordt het beste een dag of 10 ingevroren worden om zo eventuele parasieten te doden.
Ook rauw zalm (vooral die uit de pacific) kan parasieten met zich meedragen.
Vis kan ook uit blik gegeven worden. Denk daarbij aan Makreel, Sardien, Haring, Zalm, Schelvislever etc. Dit moet echter wel meer als tussendoortje gezien worden. Wees ook spaarzaam met het geven van Tonijn, want deze kan hoge concentraties kwik bevatten.
Voordat je vis aan je hond of kat geeft kan je de vis het beste een tijdje in warm water leggen. De vis wordt dan weer lekker zacht en smakelijker.
Vaak vinden honden de koppen van vissen het allerlekkerste deel! Bovendien zijn vissekoppen heel gezond. De ogen en hersenen bevatten veel vitamines en mineralen. Vissekoppen kunnen als hele maaltijd gegeven worden. Kabeljauw valt onder de witvis, het vlees is wit en mager.
Sardientjes zijn de ideale beginnersvissen. Veel honden vinden ze heerlijk en de graten van deze vissen zijn zacht. Zelfs honden die nog maar kortgeleden zijn overgegaan op rauwe voeding, Kunnen probleemloss een sardientje eten!
Sardientjes vallen in de categorie vette vis, ze bevatten veel Omega 3 vetzuren en vitamine D. De hele sardientjes die je bij de viswinkel of op de markt kunt kopen bevatten nog alle organen, en dat maakt ze weer heel geschikt om als complete maaltijd te geven.

Ook haring valt onder de vette vis. Geef ze rauw en ongezouten. Ze zijn zeer gezond om zo nu en dan aan de hond te geven. Ook de graten van deze vissen zijn zacht, en dus ook weer een ideale beginnersvis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maatjesharing IS gezouten.
In maatjesharing zit heel veel zout, en dat is zeker niet goed voor een hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisdieren moeten niet met de pot mee-eten.
Geef een hond vele keren per dag beweging. Geef zowel nat alsmede droogvoer en op z,n tijd de
medicatie. Gaat u wandelen?, neem dan wat lekkers mee voor de hond. U hapt een harinkie bij de kraam, en uw hond krijgt een hondensnack.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger toen er nog geen hondenvoer was at de hond altijd met de pot mee. nu heb je heel goede diervoeding tegenwoordig maar het is juist goed om je hond af en toe wat anders te geven. bijv rijst door zijn eten. kan helemaal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rijst kan geen kwaad omdat het niet veel voedingsstoffen bevat (afgestemd op 'hondse voedingswaarden' en het voer wat een hond krijgt uitgebalanceerd is (als het goed is) mijn hond krijgt enkel brokken, en een extraatje dat enkel/of zeer geschikt is voor honden (en dan niet de kauwstaafjes met karton die bol staan van de kleurstoffen)
Volgends mij gaan ze daarvan flink overgeven.
Te vet denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een shi-tzu van 5 jaar. en naast zijn gewone maaltijden krijgt hij ook weleens iets van wat wij eten. haring heeft niet zijn voorkeur...liever gerookte zalm maar als je het met mate doet maakt t niets uit. mijn hond is kerngezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t mag wel maar het is veel te zout.

wil je hond toch vis geven haal het dan op de markt.
wil je het rauw geven vergeet dan niet dat er parasieten in kunnen zitten (min 24 uur in de vriezer) of kook het.

wil je je hond een gezond extra'tje geven denk dan eens aan vuile pens (geef het NIET binnen!)