Ik vond een mooi overzichtje voor je wat duidelijk maakt dat dit inderdaad zo is.. Als dierenartsassistente weet ik echter dat de dierenartskosten sterk kunnen verschillen per dierenarts en per regio/stad, dus houdt er rekening mee dat dit hoger kan uitvallen. Verder heb ik met een sterretje gemarkeerd welke kosten volgens mij te laag zijn ingeschat.

Aanschaf kat
Gratis kitten/kat 0 euro
Asiel/ras kat 40 euro t/m 1000 euro

Dierenartskosten eerst jaar voor gezond kitten/kat
Consult dierenarts 25 euro *
Ontwormen en ontvlooien 20 euro *
Eerste inenting kitten 40 euro
Tweede inenting kitten 40 euro
Chippen en registratie 35 euro (*exclusief consult)
Castreren kater 50 t/m 80 euro
Castreren poes 100 t/m 150 euro

Kattenuitzet
Transportmand 15 euro
Voer en drinkbankje 5 euro
Kattenbak 15 euro
Poepschepje 2 euro
Krabplank/paal 7 t/m 1500 euro
Kattenspeelgoed 2 euro
Kattenslaapmand 10 euro

Jaarlijkse kosten
Kattenvoer
0,60 t/m 1,20 euro per dag
219 t/m 400 euro per jaar
Kattenbakvulling
12 euro per maand, 144 euro per jaar

Ontwormen, 4x per jaar 16 euro *
Anti-vlo, 6x per jaar 40 euro *
Inenten, 1x per jaar 40 euro
Dierenarts consult 1x per jaar 25 euro

Houdt dus rekening met een bedrag van 400 t/m 475 per jaar, 34 t/m 40 euro per maand, inclusief 1x per jaar naar de dierenarst aan vaste kosten per kat.

Niet gerekend zijn dierenartskosten waarmee je onverwacht te maken kunt krijgen, en die erg kunnen oplopen. Het is verstandig hiervoor geld opzij te zetten op een spaarrekening of een ziektekostenverzekering voor je kat af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker wel. Het is niet alleen het voer, de kattenbak of wat dan ook, maar denk aan dierenartskosten, wormenkuurtje etc.

Goed dat je er eerst over nadenkt. Dieren houden kost geld. Soms zelfs heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt er van af.
vele raskatten zijn alleen in aanschaf al duurder.
neem je een kitten wat nog gevaccineerd moet worden, ontwormd, en gecastreerd?
blijft de kat gedurende dat jaar gezond?
verzeker je de kat of niet?
wat voor voer ga je geven?
laat je de kat bij de buren schijten, of zet je een paar bakken met grit neer?
al deze zaken beinvloeden de kosten.
vooral dierenartskosten kunnen enorm oplopen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, heerlijk antwoord. (over dat schijten) +
Rieneke1
12 jaar geleden
haha ik sleep me suf aan grit, bedankt!
zou me met vijf stuks niet in dank worden afgenomen door de buren.
hier in het blok is maar 1 mooi verzorgd tuintje, en alle katten van de buurt weten het te vinden.
de buurman klaagt terecht steen en been.
Rieneke1
12 jaar geleden
maar goedkoper is het zeker :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens! Ja dacht al dat er een stukje emotie in dat schijten zat. Ik ken het probleem. Ik heb 3 binnenkatten. Ze schijten als een bootwerker, dus daar ga ik weer met de 25 liter zakken grit. En kan mij de frustratie van de buurman ook helemaal voorstellen. Die foto trouwens van jouw profiel, is dat een internetvondst of zelf gemaakt? Vind hem geweldig!
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt, het is een internetvondst.
kon ik maar zulke foto's maken! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke: keurig verzorgde tuinen hebben vaak ook mooi aangeharkte stukjes en gedeeltes waar net even wat grond blootligt. Als er iets dat katten top vinden...