Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een vogel?

Ik wil voor mijn moeder een vogel kopen. Zij is opgegroeid met een papegaai en heeft vroeger ook andere vogels gehad.
Ik zat te denken aan een vogeltje als een grasparkiet of valkparkiet. Het liefst zo tam mogelijk, een vogel die ook uit de kooi kan en waar je contact mee hebt. De kooi heb ik al (even de papegaaienkooi parkiet-proof maken). Mijn vragen:
- wat is het verschil tussen mannetje en vrouwtje? Welke is leuker/tammer?
- kun je het beste 2 vogels aanschaffen om eenzaamheid te voorkomen? of is 1 ook prima? ik heb wel eens gehoord dat 1 vogel tammer zal worden dan 2, omdat 'ie meer contact zoekt met de mens, is dat waar?
- wat zijn de verschillen in karakter tussen grasparkiet en valkparkiet?
- kun je het beste een jonge vogel kopen omdat ie dan tammer wordt?
- waar kun je het beste een vogel kopen?
- hoe herken ik een zieke vogel?
- andere dingen waar ik op moet letten?

Dat was het voorlopig wel zo'n beetje. Een behoorlijke vragenlijst. Je hoeft niet op alles antwoord te geven.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ga naar een dierenspeciaalzaak. Vraag daar de naam van de plaatselijke vogelclub. Bij de plaatselijke vogelclub kan je de adressen opvragen van fokkers die speciale vogels fokken.

Als je aandacht uitgaat naar een parkiet, kan je hem bij een fokker zo uit het blok kopen. Vliegvlug heet dat. Dat is het eerste moment waarop ze zelf eten en nog heel makkelijk tam te maken zijn. Binnen twee dagen zit zo'n vogel op je vinger.

Vraag naar een mannetje, die bijten wat minder en leren gemakkelijker spreken. Vrouwtjesparkieten moeten namelijk zelf de nestkast uithollen met de snavel, dus zijn van nature wat bijteriger.

Bij een fokker ben je ook redelijk zeker een gezonde vogel te kopen. Als er ziekte bij een fokker zit, is hij namelijk binnen de kortste keren al zijn vogels kwijt. Dat gaat heel snel. Een bij een club aangesloten fokker is dus heel zuinig op de gezondheid van zijn dieren.

Eén enkele vogel wordt inderdaad sneller tam en als je moeder zich veel met het dier bezig houdt zal hij haar als kameraadje gaan zien en een tweede vogel absoluut niet missen.

Valkparkieten leren minder snel praten, zijn grote schreeuwers. Daar moet je van houden. Ze zijn wel mooi, maar als kameraadje minder geschikt.

De vogelshows in het hele land zijn pas in September-Oktober, dat is veel te lang wachten. Op dit moment weet ik niet of er al jongen in het blok liggen, maar je kunt in ieder geval vast contact leggen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antwoord om echt wijzer van te worden +

Andere antwoorden (4)

het zijn groepsdiertjes, dus zeker twee aanschaffen.
een vogel alleen zal tammer worden, maar heeft ook meer kans op gestoord gedrag.

een zieke vogel herken je omdat hij z'n veren heeft opgezet.
de oogjes moeten helder staan, de cloaca moet schoon zijn.
de ademhaling moet regelmatig zijn, met gesloten snaveltje.
de vogel moet een levendige indruk maken.

de rest van je vragen kan ik niet beantwoorden, maar er komen vast nog meer antwoorden.
Rieneke1
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik mijn moeder inschakelen.
zij is degene die het dier moet willen,moet uitzoeken.
zij is degene die er verstand van heeft.
de aankoop van een dier moet zorgvuldig gebeuren.
ik wens jullie veel plezier ermee
13 jaar geleden
Het is raadzaam om eerst uw moeder op de hoogte te
stellen van uw overigens goed bedoelde plannen.

Kijk op internet of in de bibliotheek naar de wetenswaardigheden van het aan te schaffen huisdier.

U doet er het huisdier een groot plezier mee.

Zo gauw de jongen van de moeder af kunnen, kaal zijn en gevoed moeten worden dor de mens, kan men ze echt tam krijgen.

Valkparkieten kunnen over het algemeen luid schreeuwen.
Dwergpapegaaien koopt u het liefst per 2.

Een Grijze roodstaart is voor het leven.
Alle vogels hebben ruim aandacht nodig.

Is uw moeder ingesteld op rust en orde, dan kan zij
een goede zangvogel ook waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook uw keuze mag zijn, succes.
ik zou een valkparkietje kopen .
ik heb een valkparkiet en een grasparkiet .
de valkparkiet maakt wel het meeste lawaai maar
is wel tammer vind ik . hij komt op mijn vinger zitten en vliegt door het huis en als ik zijn naam zeg en naar zijn kooi wijs vliegt hij er in .de grasparkiet is heel verlegen en afstandelijk .
als je een grasparkiet koopt zou ik aanraden om er 2 te kopen .als je een valkparkiet koopt zou ik er 1 kopen .
je kan bij een valkparkietenfokker het beste vragen naar een jonge mannetjes valkparkiet.