we hebben een hond, een beagle, 6 jaaar oud. hij heeft een probleem. soms raakt hij in paniek. weet iemand raad?

hij trilt over zijn body en graaft met zijn voorpoten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Rieneke1
12 jaar geleden
wat veroorzaakt de paniek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeeet veel gras. ft op dit moment wel pijn in zijn rechter oor.
Rieneke1
12 jaar geleden
ben je al naar de dierenarts geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yes...we zijn bij een dierenarts geweest.....alleen drups voor zijn oren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oor heeft dus waarschijnlijk niets te maken met het gedrag. verder genoeg achtergrond info over de behoeften en aard van de beagle ingewonnen? het zijn geen hondjes die met een paar blokjes om genoegen nemen, ook niet als ze daarnaast 1 keer per dag een uurtje kunnen rennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens. de beagle heeft enorm sterke driften, dus wat bij een andere hond voldoende is aan beweging/uitdaging /werk daar begint de beagle net warm te lopen en is klaar voor meer. een hond die zich niet kan uiten op een natuurlijke manier naar behoefte gaat zijn energie op een andere manier uiten. rillen, blaffen, janken (vooral bij de beagle een veelvoorkomend probleem) nervositeit etc. toch is het makkelijk op te lossen. je biedt de hond wat anders aan zodat ie zijn driften helemaal kwijt kan in zijn bezigheden, en remt hem in ongewenst gedrag. laatste werkt echt alleen als je de hond dus wat anders aanbiedt, anders versterk je het ongewenste gedrag alleen maar (je gaat dan een hond begrenzen van alle kanten wat enkel frustratie/stress als gevolg heeft) en werkt probleem gedrag enorm in de hand.

Het beste antwoord

wie zegt dat het paniek is?

wat doen jullie aan beweging en waarin kan de hond zijn driften kwijt? een beagle is een hond die MOET speuren, werken, rennen, apporteren etc.

doe je dat niet krijg je een hondje wat gefrustreerd is en raar gedrag vertoont. dit kan ook het rillen zijn en het graven met zijn voorpoten.

een hond die ECHT in paniek is graaft niet met zijn voorpoten maar zal vluchten. angst? een hond die ECHT angstig is zal in eerste instantie vluchten, en als dit niet kan maakt ie zich zo klein mogelijk. er moet dan wel iets zijn wat bedreigend voor hem is. blijft de confrontatie duren met het enge, dan kan ie zelfs gaan bijten (uit angst)

als ik het zo lees is er geen sprake van paniek, angst, maar van frustratie. lees meer over het ras, en zet hem maar eens flink aan het werk. (rennen in het bos of naast de fiets, verstop wat lekkers, zet een spoor uit wat ie kan volgen etc)

vertoont ie dan nog dit gedrag na een tijdje, dan zal je eens met iemand moeten praten die het dier kan zien (alle signalen kan waarnemen bij het dier zelf) om zo tot een oplossing te komen.

beagles zijn kleine hondjes, maar hier is ook alles mee gezegt. hun driften en werkwil zijn enorm, en deze zijn echt niet te onderdrukken of te negeren. in ieder geval niet zonder nadelige gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je euhm.. strontje? (whoaha)

Andere antwoorden (1)

Is het geen epilepsie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou maar zo kunnen, maar wat is het antwoord? Troxie? hier krijg je minnen op hoor want dit is een wedervraag, vragen kan je bij reacties geven onder de vraag zelf helemaal bovenaan, antwoorden zijn dus voor, tja... antwoorden :) je kan je antwoord verwijderen of aanvullen, dus kiek maar waaj met deze info deut :))