Mijn poes moet oud en nieuw in een bench doorbrengen, hoe kan ik haar wat minder bang maken voor vuurwerkknallen?

Door een heup uit de kom moet mijn poes oud en nieuw in een bench doorbrengen. Uit ervaring weet ik dat ze niet érg bang is voor vuurwerk, maar wel een beetje in een klein hoekje gaat zitten, als het bezig is. Nu ze in een bench moet zitten, heeft ze geen plekje om weg te kruipen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat oud en nieuw geen traumatische ervaring voor haar gaat worden?

Ik bedacht zelf dat ik haar misschien in zo'n wat kleinere 'draagbench' te doen met een verduisterend of zwart kleed eroverheen. Of is dit juist een slecht idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
10 jaar geleden
Wat is als ik vragen mag het verband tussen heupproblemen en de poes in een bench?
Waarom mag ze niet in huis zelf een rustig plekje zoeken?
Alles wat afwijkt van het gewone geeft extra stress.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ah, sorry, ik begrijp het al: de poes heeft heupproblemen, niet jij.
Krijg je als je moe bent :)
Ze zit nu sowieso al in een bench?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Misschien kun je de bench ergens verschuilen onder een bureau of iets?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je niet zo'n holletje die in de bench past? Zoiets bijvoorbeeld: http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenbed_kattenkussen/huizen_hollen/kattenhol/29522
Kunnen ze lekker beschut in wegkruipen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kat heeft vorig jaar vanaf de kerst ongeveer wekenlang in een bench moeten zitten na een ongeval met ernstig (rug)letsel. Ook hij was nooit heel bijzonder bang voor vuurwerk, zolang hij maar op zijn eigen bekende hoge plekje kon wegkruipen in mijn slaapkamer, waar ik ook in de buurt was. Ik had alleen een platgemaakte verhuisdoos op z'n kant neergezet om het wat af te schermen, en ik had z'n eigen kussentje erin liggen. De bench was verder te klein om echt een hokje in te zetten zodat hij weg kon kruipen. Bij de eerste knallen ben ik gaan kijken hoe het ging en zat hij te trillen van angst. Ik heb er uiteindelijk urenlang bij gezeten. Heb hem zitten aaien, o.a. z'n buikje rustig geaaid en soort gemasseerd, dat vindt hij altijd heel ontspannend en daar werd hij inderdaad wat rustiger van. Ik heb op heel rustige toon tegen hem gepraat en uiteindelijk ben ik liedjes gaan zingen en verhaaltjes gaan vertellen (tja, na de eerste anderhalf uur bij je kat weet je écht niet meer wat je nog meer kunt zeggen dan "oooooo, rús-tig maar hoooor"). Als hij nu op schoot komt zitten gaat hij nog altijd harder spinnen als ik ga zingen, dus ik denk dat hij dat wel OK vond. Ben trouwens heel benieuwd hoe hij dit jaar reageert, het eerste jaar na dat wat traumatische jaar.

Antwoorden (8)

Poezen kan je niet aanleren tegen vuurwerk te kunnen,je zou ze wel in geluidstille ruimte moeten plaatsen,ken je niemand op "den buiten" waar ze voor enkele uurtjes naar toe kan?mogelijks in een dorpje waar praktisch geen vuurwerk afgeschoten word.
fremar
10 jaar geleden
Dat kan niet. Je kan een kat niet geruststellen. Ze zal het zelf moeten doorstaan. Zet haar op een zo rustig mogelijke plek. Bijv in een kelder. Of misschien ken je iemand in het buiten gebied waar je haar kan brengen. Evt kan je een versuffings middel geven. Verkrijgbaar bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg dat de bench voldoende groot is om er naast eten, drinken en de kattenbak, ook een kartonnen doos in te zetten, met alleen een klein toegangsgat erin.
Zet de bench op een plek waar ze de flitsen niet meekrijgt, bijvoorbeeld de badkamer?
Gooi een zware deken of sprei over de bench, dat dempt het geluid wat, en poes zal zich in de schemer beter voelen.
Installeer nu al een feliway verdamper, en spray de bench in met feliway voordat ze er in gaat.
Geef GEEN rustgevende middeltjes van de dierenarts: meestal leggen deze de spierspanning plat, maar verhogen ze het gehoor.
Kan je je voorstellen wat een hel dat voor een dier moet zijn: alles extra scherp horen en ervaren, en niet kunnen reageren?
Beter zet je de poes nu al op de Zylkene, een veilig voedingssupplement wat uitstekend werkt tegen stress.
Rieneke1
10 jaar geleden
Feliwayverstuiver. Paar dagen van te voren in het stopcontact doen. Mijn poes was overal bang voor maar met Feliway eindelijk niet meer zo gestresst. Te krijgen op internet, dierenwinkels en bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan. Alleen moet je dan veel eerder in het jaar beginnen.
Met een kat kun je ongeveer dezelfde training volgen als met een hond. D.w.z. voor in huis kun je een vuurwerk cd of op you tube vuurwerkgeluiden afspelen. Terwijl je de kat laat eten kun je het geluid eerst heel zachtjes zetten en na verloop van tijd steeds iets harder. Geleidelijk aan went de kat dan aan het geluid. Ook zelf wat herrie maken met bijv. 2 pandeksels eerst zachtjes tegen elkaar te slaan en dan weer steeds harder. Na verloop van tijd zal je kat de geluiden verbinden aan het eten, dus iets leuks.
Wat belangrijk is: troost je kat nooit wanneer hij bang is. Dan bevestig je het bange gedrag wat hij vertoont en zal de kat steeds banger worden. Het bange gedrag wordt immers beloond met aandacht, aaien en lieve woorden.
Maar een kat blijft een vlucht dier wanneer ze de situatie niet vertrouwen. Als de bench voor de kat nog nooit een prettige omgeving was zal het dat nu ook niet zijn. Het kan een tijdje duren voordat de kat de bench als veilig interpreteert.
Wat je kunt proberen is een deken over de bench leggen en de bench in een rustige hoek zetten met zijn gewone mandje. Laat het deurtje open en doe het pas dicht wanneer hij zijn plek helemaal geaccepteerd heeft. Dat kun je zien als hij zich volledig ontspant.
Maar is het niet mogelijk de kat zelf zijn plekje te laten uitzoeken? Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze weten perfect welke plaatsen in huis het rustigste zijn.
Als je hem echt opsluit zal hij, wanneer hij in paniek is, uiteindelijk wel bedaren, maar de bench zal hij dan altijd met angst verbinden. De meeste katten zitten immers ook niet graag in een vervoersmandje. Daarvan weten ze dat ze naar de dierenarts gaan.
Katten zijn heel slim. Slimmer dan honden, maar een training kan maanden duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een beetje creatief denken is er altijd een plaatsje te vinden waar het minste geluid kan doordringen.
Flitslichten in de donkerte is veel angstiger.
Daarom zorg ervoor dat het groot licht aan is en de raam verduisterd.
Hoe donkerder het is, hoe sterker het besef van doordringend geluid en...
hoe rustiger dat jezelf bent, hoe meer de poes jou vertrouwd.

Ten overvloedde:
Paarden in een koninklijke stoet zijn getraind op plotseling geluid.
Niet ieder paard is daar geschikt voor en zeker geen poezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kwam gister een link tegen van iets wat wij elk jaar maken voor de honden.
We hebben het het laatste jaar ook voor de katten gedaan (wel in andere ruimte met een radio aan). dit houd ze zo enorm bezig dat ze niet bezig zijn met het vuurwerk. De radio om de geluiden van buitenaf minder hoorbaar te maken.

Neem eens een kijkje en knutsel zelf ook zoiets in elkaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je zou eventueel je dierenarts kunnen bellen en vragen of die een suggestie heeft, de kat van mijn moeder had een paar jaar geleden ook zoiets en toen heeft mijn moeder een paar kalmerings pilletjes gekregen, ik meen me te herinneren dat dat best goed werkte.
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Zie mijn antwoord svp.