Kan er een tweede konijn bij?

Ik heb al 4jaar een konijn, hij is zelf ook 4jaar oud. Hij heeft al die tijd alleen in een hok gezeten, en ik denk eraan om er nog een konijn bij te doen. Kan er dan nog wel een tweede konijn bij? Zonder dat ze met elkaar gaan vechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

ik zou hier HEEL voorzichtig mee zijn. Konijnen die van jongs af aan bij elkaar zitten doen het prima samen, in allerlei combinaties (2 mannetjes gaat dan ook goed).

Als konijnen elkaar niet gewend zijn kunnen ze elkaar lettelijk doodvechten.

Ik weet iemand die om die reden maar een extra ren/hok heeft geplaatst.

Ook een jong konijn bij een oudere zetten schijnt niet altijd probleemloos te verlopen.

Twee konijnen is wel VEEL gezelliger voor de beesten dan één (en als ze buiten zitten ook veel warmer in de winter).

Als je het tweede konijn uit het asiel haalt kun je er evt afspraken over maken dat je hem kunt terugbrengen als het echt niet gaat en evt een andere proberen.

De beste plek voor de eerste kennismaking is NIET het hok van no 1, maar neutraal terrein met wat ruimt (bijv de keuken)

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook de link daar staan ook wat tips in.

Wij hebben er trouwens 2 (broer en zus) en die zijn wel heel gelukkig samen dus als het lukt is het wel heel leuk

lukt het niet is een cavia erbij ook wel een alternatief, dat geeft eigenlijk nooit ruzie en ze hebben duidelijk wel gezelschap aan elkaar
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatste zin ben ik het niet mee eens, cavia en konijn kan altijd..
mijn zusje had ooit een konijn en kreeg een cavia voor haar verjaardag,.. als mn pa geen extra hok voor dat beestje had gemaakt had die arme cavia het waarschijnlijk niet overleefd.
dus dat kan niet altijd samen!
amigo
12 jaar geleden
je hebt gelijk hoor, daarom schreef ik ook niet: kan altijd maar: geeft bijna nooit ruzie. Het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte ze hebben. Bij mij zitten ze buiten met 1 hok en een grote ren. 2 konijnen MET 2 cavia mannen. Een konijn was een tijdje heel sikkeneurig toen ze aan de antibiotica was (ze haatte mij ook omdat ik het moest toedienen), toen snauwde en beet ze meer naar de cavia's dan naar haar broer maar door de grote ruimte die ze hebben heeft er nooit iemand in de verdrukking gezeten. Ondertussen is de vrede gelukkig weer gekeerd

Andere antwoorden (4)

Wij hebben sinds een half jaar 2 konijnen bij elkaar in de ren. Het was eerst even wennen, maar het gaat prima..

Ook zitten er 7 kippen bij in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er wel een konijn bij doen, maar dan moet je wel weten wat je hebt. Als je een mannetje hebt, dan kan je daar geen mannetje bij doen, dat wordt zeker vechten, ten eerste omdat het mannetje dat je hebt zijn territorium wil beschermen en ten tweede omdat het een mannetje is.
Je kan er wel een vrouwtje bij in doen dan, maar dan zou ik haar laten steriliseren, anders heb je over een tijdje heel veel konijntjes, ze zouden maar zo verliefd kunnen worden.
Dus twee mannetjes niet, mannetje vrouwtje wel en vrouwtje vrouwtje ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ook 1 konijntje overgenomen van iemand die al 4 jaar alleen was,het was een mannetje. ik heb hem laten castreren en na enkele weken(het duurt even voor de hormonen zijn afgezwakt)bij een knaagdierenopvang een leuk volwassen vrouwtje uitgezocht,heb ze in de tuin met een gaas er tussen aan elkaar laten wennen,elke dag wat langer want in het begin werden ze erg opgefokt van elkaar,en toen ze rustig werden en elkaar gingen negeren,wat een goed teken is,gaas weggehaald en toen ging het heel goed en heb ze samen in het grote buitenhok met ren gedaan en leefden ze erg gelukkig met elkaar. vrouwtje was wel bazig,maar ja,dat zijn de meeste vrouwen he!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt puur aan je konijn zelf. Wij hadden precies hetzelfde geval. Ten eerste als je een konijn erbij koopt doe dat konijn dan niet meteen in het hok van jouw konijn. Dan denk jouw konijn dat het een indringer is en gaan ze elkaar bijten en schoppen (ze kunnen er zelfs van dood gaan) Doe je nieuwe konijn de eerste 2 maanden in een apart hok en laat ze iedere dag een half uurtje (of langer als het goed gaat) bij elkaar in de ren of in de schuur, maar zorg er niet voor dat je konijn daar al eerder heeft rond gelopen, want anders zit zijn geur nog daar en dan denk je konijn dat je nieuwe konijn ook weer een indringer is! Dus zorg er niet voor dat de geur van je konijn daar in zit. Als het na een paar maanden goed gaat zet ze dan ik het hok van jouw NIEUWE konijn en even later in het hok van jouw eerdere konijn. Als ze nog steeds vechten met elkaar ( niet schrikken dit doen ze altijd in het begin, ook als je ze op een plek zet waar de geur van jouw konijn nog niet zit, dus waar jouw konijn nog nooit eerder heeft gelopen ) zet ze dan meteen uit elkaar want dit kan tot de dood door gaan ( doe als het nodig is tuin handschoenen aan om ze uit elkaar te zetten ) Wij hadden ook een konijn gekocht en aan elkaar laten wennen maar het ging maar door het vechten. Uiteindelijk is het nieuwe konijn wat we hadden gekocht dood gegaan van de schrik (letterlijk) Veel succes ermee!!

PS. blijf ALTIJD bij je konijnen als je ze bij elkaar hebt staan, ook als het goed gaat!