Waarom is mijn hond haar ontlasting grijs?

Ons hondje eet normaal altijd Cavom hondenbrokjes. Tot nu toe was de ontlasting altijd normaal, maar sinds eergisteren poept ze 's ochtends niet (wat ze normaal wel doet) en dan 's middags een hoop grijze ontlasting.
Weet iemand wat dit kan betekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Dat kan duiden op een probleem met de lever (het gal kan geen vet afbreken). Als dit aanhoudt, ook bij oude voeding, naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de eerder genoemde leverfunctieproblemen, kan het ook duiden op het niet goed functioneren van de alvleesklier (pancreatitis). Er worden dan te weinig enzymen aan de ontlasting toegevoegd die de vetten afbreken. Ook de overmatige hoeveelheid van gisten kan de ontlasting grijs kleuren, bijvoorbeeld bij een schimmelinfectie.
Echter al deze oorzaken gaan niet vanzelf over. Als je hond niks geks gegeten heeft en dit houdt al een paar dagen aan, dan zo snel mogelijk naar de dierenarts.
Wat ontlasting meenemen is inderdaad aan te raden. Maar houdt er rekening mee dat ze waarschijnlijk bloedonderzoek willen doen om de orgaanfuncties te controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dat er iets met haar darmen kan zijn, is het ook héél goed mogelijk dat er niets mis mee is. Het zou namelijk ook simpelweg mogelijk kunnen zijn, dat Cavom iets heeft gedaan met de samenstelling van de brokken.

Cavom bevat vrij veel vlees, vergeleken met andere merken hondenbrokken. Misschien hebben ze op het moment vrij veel pens in de brokken verwerkt, dat geeft ook een wat grijskleurige ontlasting. En verandering van de samenstelling van het voer, kan ook een ander "poeppatroon" tot gevolg hebben.

Als de hond verder gewoon levendig is, speelt en niet anders dan anders is/doet, is de kans dat het aan het voer ligt vrij groot.