kun je een nieuw mannetjes ratje bij twee andere mannetjes zetten, zonder dat ze gaan vechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, Het introduceren van een rat kent allerlei haken en ogen. Bij de eerder gestelde vraag 'Hoe introduceer ik een rat?' kun je een aantal methoden vinden. Je wilt natuurlijk voorkomen dat ze gaan vechten.. Succes!

Het beste antwoord

ik heb zelf ratten ik zou de kooi schoon maken beetje parfum erin spuiten nieuw hooi kooi anders inrichten en laat de nieuwe rat er alseerst in zitten voor een paar minuutjes en en doe dan de anderen 2 ratten erbij Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag niet zomaar geurtjes in hun hok spuiten, dat kan erg slecht zijn voor hun longen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
danku,

Andere antwoorden (3)

Ik zou ze niet zo maar bij elkaar zetten maar zet het nieuwe mannetje in een ander hokje naast de andere zo kunnen ze elkaar leren kennen.
Na een paar dagen kun je proberen ze bij elkaar te zetten maar blijf er bij zodat je kunt ingrijpen als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan wel maar is niet verstandig, zelfs met de 2 man ratten die je nu al bij elkaar hebt zitten gaat het op een gegeven moment echt fout en valt er zeker één dode.
Ik was één van de eerste showratten kwekers in Nederland en spreek dus uit ervaring.Overigens moet je een koppel man/vrouw ook na de eerste koppeling scheiden tot na dat de jongen zijn groot geworden en pas weer bij elkaar zetten als er jongen gewenst zijn, mannen zowel als vrouwen dienen na de geslachtsrijpheid apart gezet worden want zowel mannen als vrouwen gaan vechten tot de dood erop volgt en tot er één over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroke33, dat klinkt me als klinkklare onzin. Ik had zelf ooit een rattery en heb nooit grote problemen gehad met de rattengroepen. Heb zowel groepen mannetjes als vrouwtjes gehad (op een gegeven moment tot zo'n 40 stuks gelijktijdig). Als ze als een robbertje vochten, was het nooit met noemenswaardige problemen. Hooguit eens een plukje haar weg. Ratten zijn groepsdieren, géén solitaire dieren en zoeken dus van nature soortgenoten op. Problemen komen er maar als een dier te lang in afzondering gezeten heeft of als de leefomstandigheden van de dieren ontoereikend zijn (bv. te kleine behuizing, te weinig slaapplekjes, te weinig stimulerend, te weinig voedsel, vuile behuizing, etc) Wel is het zo dat oudere dieren die in erg kleine groepen leven soms moeilijk doen bij de introductie van een nieuw dier. Maar Rebma krijgt hier gelukkig ook betere raad.
Het kan wel allen je moet ze eerst op een neutrale plaats bij elkaar zetten . Zet eers de nieuwe man in het gebied en dan 1 voor 1 de andere 2.let wel zelf goed op bij het gedrag van de ratten.let vooral op het gedrag zoals hun eigen wassen, dat is een goed teken.als het niet goed gaat gaan ze meestal gelijk vechten. Het kan even duren voordat ze reageren , maar let wel ten alle tijden op. Gaat het goed zet ze toch savonds even appart in een kooi waar ze elkaar kunnen ruiken en zien . Probeer de volgende dag weer het zelfde op de neutrale plek en kijk of dit weer goed gaat . Zo ja kan je ze bij elkaar zetten . Maar blijf wel even opletten.