waarom wil deze teckel niet met het vrouwtje lopen?

Een oudere vrouw in de straat heeft een teckel van 4 jaar. Deze hond wil buiten niet met haar lopen. Wanneer er nog een persoon mee gaat is er niets aan de hand en kan je zo een uur wandelen. Maar wanneer ze alleen met de hond gaat lopen is het 50 meter en dan gaat de teckel op de grond liggen en zet geen stap meer. Als ze toch doorloopt sleept de hond over de grond en krijg je opmerkingen van voorbijgangers. ze wordt er depressief van en nu is de hond een paar dagen uit logeren.
iemand een idee hoe het gedrag van de hond te veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat de vrouw moet veranderen. Je sleept geen hond mee over de straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis is er niks aan de hand. De hond wil gewoon niet verder lopen dan het eerste bruggetje en dan weer naar huis toe gaat ook goed. Maar verder niet. Omdat je idd geen hond over de straat sleept krijgt de hond te weinig beweging en de vrouw ook omdat ze juist daarom een hond heeft genomen. Vandaar dus de gestelde vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nieuwschierig zegt, kan wel eens kloppen. Teckels zijn heel eigenwijs. En het kan zijn dat hij het standaart rondje beu is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond gaat altijd liggen als ik rechtsaf wil. Ik wil lekker saai dat rondje van altijd, en ze weet dat als ik rechts ga, ik dat rondje ga lopen, zij heeft andere plannen en wil iets leukers gaan doen. Dat kan ook een reden zijn dat de teckel gaat liggen.

Het beste antwoord

Een tekkel is een absolute "neushond". Daar is hij voor gefokt. Je zou gebruik van die neus kunnen maken om zijn gedrag te veranderen.

De vrouw in kwestie zal deze hond de kans hebben gegeven om te doen waar hij zin in heeft. Binnenshuis valt dat waarschijnlijk niet zo op, omdat het geen problemen schept. Buitenshuis kan hij zijn kont tegen de krib gooien en als hij niet wil, doet hij het niet.

Nou is het erg moeilijk om een wat ouder iemand te laten inzien, dat ze verkeerd gedrag vertoont naar de hond toe. Ze zocht een vriendje en een wandelmaatje. Ze behandelt hem dus ook als een menselijk vriendje. Dat kan niet bij een hond. Of hij nou groot of klein is, een hond heeft leiding nodig en een baas die de lakens uitdeelt.

Dat het eeuwige rondje de hond gaat vervelen staat als een paal boven water. Vooral voor een speurhond is het van belang dat hij iedere dag nieuwe geuren kan opsnuiven, dat houdt het plezier in een hondenleven.

Ik zou dus eerst aan de hond laten zien dat hij mee MOET. Help hem in dit geval door een stukje kaas mee te nemen. Laat hem aan de gesloten hand ruiken en doe een aantal stappen voorwaarts. Na tien stappen, als de aandacht van de hond nog steeds bij de kaas is, krijgt hij een klein stukje. Vervolgens na twaalf stappen enz. Meelokken dus.
Zorg dat hij tevoren niet zijn buik heeft volgevreten, maar hongerig is.

Als dit heeft gewerkt, gaat ze de volgende keer een andere kant op met het zelfde recept. Bouw dat langzaam af. Ze heeft de hond dan geleerd, dat zij de richting bepaalt en voor de hond levert het afwisselen van de omgeving telkens nieuwe impulsen op en blijft het uitgaan met de vrouw een feestje.

In de tussentijd zal de vrouw meer kennis over hondengedrag moeten opdoen. Je doet een hond niet te kort als je hem als hond behandelt. Een kleine cursus zou goed zijn en er gaat voor haar ook een nieuwe wereld open.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Er begint wat verbetering te komen in het gedrag van beiden:)

Andere antwoorden (5)

Het zou een gewoonte kunnen zijn geworden van de hond, vooral, als die mevrouw elke dag hetzelfde rondje loopt. Ooit is de hond er mee weggekomen op een bepaalde plek te gaan liggen, dus dat doet hij nu iedere keer. (zoals de hond van mijn zusje altijd in één bepaalde bouwput vol cementmengsel 'moet' gaan liggen en eruit komt als een plee-borstel...)

Ze zou eens de andere kant op kunnen gaan met haar hond, en zo de gewoonte proberen te doorbreken.
Of gewoon véél strakker leiding geven aan de hond : teckels zijn nogal stijfkoppig, dus je moet een 'strenge' baas zijn (= heel consequent...)
Bijv. de hond elke 10m. ''af" laten gaan, en weer doorlopen. Natuurlijk ook veel met een hoge, vrolijke stem belonen als de hond het goed doet.

Is ze ooit op een hondenschool geweest met haar teckel? Veel mensen denken, dat je kleine rassen niet zo goed hoeft op te voeden, maar het blijft een hond, al zit hij in een kleine verpakking....anders zou ze gewoon een paar lessen kunnen nemen, ook al is de hond wél opgevoed : een goede leider zijn maakt een evenwichtige hond en een gelukkige baas : je wordt echt een 'team', als je een goede band hebt met je hond : óók met een teckel, al heb je daar iets meer geduld bij nodig dan bij sommige andere rassen.

Uit het feit, dat de hond het niet doet als er andere mensen meelopen, blijkt, dat het dus iets is tussen de baas en de hond : dáár moet dus aan gewerkt worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de antwoorden m.b.t. slaan/geen dier waardig etc. een veel te voorbarige conclusie. De kans is groot dat ze opvoedkundig iets verkeerd doet, maar dat hoeft absoluut niet om slaan o.i.d. te gaan. Het kan ook gewoon
zijn dat de teckel gewoon heel slecht luistert naar de vrouw omdat zij de teckel niet consequent genoeg heeft opgevoed en erg heeft verwend. Ze laat dan niet duidelijk merken dat ze de baas is en straalt dat niet uit en en een hond voelt dat gewoon en maakt daar "misbruik" van en gaat dwars gedrag vertonen. En die persoon die meegaat, kent ie niet heel goed en dan loopt de teckel toch maar mee. Ik verwacht eerder dat het om een superverwende hond gaat, dan om een hond die opzettelijk slecht behandeld wordt. Waarschijnlijk is er ook niks aan de hand als de hond uit logeren is. Wellicht kan het zinvol zijn als zij zelf met haar hond een keer op zo'n training gaat waar je leert om de hond naar je te laten luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat ook nergens. Ik verwees wel o.a. naar een reactie dat de hond wel zo zou doen omdat hij bang zou zijn slaags te krijgen.
Het lijkt erop dat het dier de vrouw probeert te domineren,ze is zachtaardig tegen het dier.Het ligt er maar net aan hoe oud het diertje is of hier nog iets aan te veranderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ze dit gedrag moet door breken door inderdaad eens een ander rondje te lopen. of op het eind te beginnen, en hem naar huis laten lopen. bijvoorbeeld met hulp van jou .
dus zorg met fiets/auto/tillend dat de hond ergens komt, en laat hem naar huis lopen(wel ergens dat hij weet waar hij is) misschien helpt het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit duidelijk niet bij de hond, want bij een ander loopt ie wel door.
Kennelijk denkt ie dat ie haar de baas is, misschien alsnog op training samen zodat hij leert dat zij de baas is en zij tips krijgt hoe dit te bewerkstelligen.