Is er een aanlijn plicht voor honden in nederland?

Heb zelf in mijn woonwijk nooit iets gezien over een aanlijn plicht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

In geheel Nederland geldt een aanlijnplicht,de regels hiervan verschillen per gemeente.Je kunt die regels opvragen op de site van je gemeente of bij het gemeentehuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij moet dat altijd, en overal. Weet het niet helemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er is een aanlijnplicht. Dit staat ook ter plekke aangegeven. Er staat ook echter waar er geen aanlijnplicht is.
Dus even de borden in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het hem juist...zie nooit borden haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn van die blauwe borden met witte letters. Ze worden vaak gesloopt en niet vervangen :-(
Maar er zijn echter echtwel plaatsen waar je je hond niet aan hoeft te lijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang je die borden niet ziet is er dus de aanlijnplicht :-)
+ voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je plus. Hieronder staat een antwoord dat alles (behalve de BLAUWE) bordjes verduidelijkt.
Ik kwam gisteren ook even niet op het woord Hondenspeelplaats.
:-)
Over het algemeen mogen honden nergens in Nederland los lopen, behalve in daarvoor aangemerkte gebieden, dus inderdaad aanlijnen. Vaak wordt hier de hand mee gelicht, maar als niemand er werk van maakt gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AJB doen!! Mijn hond werd aangereden ik ''zie'' het nog...ik hoor het nog!!! Vreselijk schuld gevoelen jaren later!! Misschien kan je hond heel goed los lopen, net als mijn, maar je weet noit wat kan gebeuren! Harde rijden idioten bv...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Vreselijk! Mijn honden lopen ook los, maar iedere dag verbaas ik me weer over de gekken op de weg. Eigenlijk is het geen echt antwoord op de vraag, maar je waarschuwing is zo sterk dat ik een + geef. Sterkte met het verlies!
Ja dit is verplicht men kan zelf een boete krijgen als de hond niet is aangelijnd in utrecht is dit 65 euro maar er zijn wel speciaal plekken in parken dit staan dan duidelijk aan gegeven waar men de hond los mag laten hier zit oom een hek om heen en zo als in afbeelding te zien waar me zoontje met onze hond speelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een aanlijnplicht in gemeentes, maar de rechtbank in Haarlem heeft in 2010 een uitspraak gedaan over het fysiek aanwezig zijn van een lijn. Dat hoeft dus niet.

Zo lang als dat er controle over de hond is, in dit geval van de elektronische aanlijning, wordt aan voldaan aan de aanlijnplicht.

De aanlijnplicht is dus niet landelijk, maar is op gemeentelijk niveau geregeld. Dat betekent dat gemeentes eigen regels daaromtrent kunnen maken, maar volgens mij geldt voor iedere gemeente dat binnen de bebouwde kom een hond aangelijnd moet zijn. Buiten de bebouwde kom hoeft het in principe niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wordt per gemeente in de apv geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het enig juiste antwoord!