Waarom zijn honden en katten bang van donder en bliksem?

Het is toch een natuurlijk verschijnsel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Waarom zijn sommige mensen bang voor spinnen? Ze zijn klein en bijten eigenlijk nooit....

De ene mens is schrikachtiger dan de andere, dat is met dieren ook zo.

De van nature wat angstiger aangelegde (of aangeleerd door het baasje) honden of katten zal behoorlijk angstig zijn maar het is zeker geen wet.

Onze kat geeft geen snars om onweer, als hij slaapt beweegt hij geen staartpunt en als hij rondloopt zie ik ook geen schrikgedrag.

Maar het beest is zowiezo heel relaxed
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het gehoor van de hond vele malen beter ontwikkeld is dan dat van de mens, zijn veel honden doodsbang voor onweer. Ze horen ze het al van verre aankomen.
Stelt u zich eens voor dat de hemel zo veel lawaai maakt dat u denkt dat hij elk moment naar beneden kan vallen.
Dat zou precies kunnen zijn wat een hond denkt als het onweert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag. Ik ben ervan overtuigd dat toen deze hond een pup was en de kat een kitten men ook natuurgeweld heeft meegemaakt. De mens heeft toen het dier aangehaald en beschermd. Toentertijd zat dat dier in zijn inprentingsfase en daardoor is hij bang geworden. Immers de leider van de roedel vertoonde ook signalen dat hij bang was. Immers aanhalen van de pup of kitten dus bescherming zoeken bij de pup mof kitten. Mijn kat is totaal niet bang voor donder of bliksem of vuurwerk. Ook niet voor de stofzuiger, je kunt het dier gewoon stofzuigen, hij vraagt erom. Maw een en ander is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bliksem komt onverwacht en geeft een schrikeffect. De donder komt als grommend en daarom bedreigend over. Ik heb twee katten in huis, de ene zit voor het raam te kijken en is niet bang, de ander kruipt onder de kast en ligt klaaglijk te mauwen, er is dus ook verschil in reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste gevallen zijn de baasjes verantwoordelijk voor het negatief gedrag van hun hond.
Niet zelden is er in het gezin van een geluidsbange hond wel iemand die ook angstig is bij onweer. De angst van deze mensen wordt zonder het zelf te beseffen dikwijls gereflecteerd op de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geonweerd heeft, in de 1e 6 of 7 weken dat de hond met zijn broertjes/zusjes in het nest zat, zal het er gewoon ‘bijhoren’, en zal een hond niet bang zijn.
Maar als hij er bij de eerste keer van schrikt, en zijn baasje ‘troost’ het geschrokken puppy, ziet de hond dit als een beloning voor zijn schrik-reactie.
Blijkbaar is schrikken dus gewenst gedrag, dus volgende keer zal hij beter schrikken, en na de volgende beloning (troost) nóg een beetje beter….

Als een hond schrikt, kan je het het beste negeren.
Iedereen schrikt wel eens van onweer : de flits, of een keiharde knal.
Schrikken mag, niets mis mee…
Maar je blijft tenslotte als mens ook niet de rest van de dag trillen of verstijfd in elkaar gedoken zitten, dus na het schrikmoment kan je de hond helpen sneller te herstellen door lekker even met hem te gaan spelen : touwtrekspelletjes, of een balletje door de kamer.

Bang zijn voor onweer is aangeleerd gedrag.
Of dacht je, dat een wolf in de stress vliegt door onweer?
Er gebeurt immers niets, behalve lichtflitsen en een hoop herrie. En een natte wolvenpels.
Maar geen nadelige gevolgen.
Dus wolven zullen niet bang zijn voor onweer.

Wij troostende baasjes belonen de schrik, en creëren zo de angst.

Met dank aan nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Goed antwoord. geheel compleet. Plus dus.
Kittekop: als de kat wegloopt en zich verschuilt, wil dat niet direct zeggen dat hij bang is. In de natuur zijn er ook zat dieren die een hol opzoeken en wachten tot het onweer voorbij is. Door te denken" oh, mijn kat kan niet tegen onweer" straal je de angst al in en dat is het begin van echte angst. Laat het dier en hij komt na het onweer weer ongeschonden boven water.
Het is niet aangeleerd..
Mijn hond geeft geen snars om onweer, gaat vrolijk mee wandelen als het onweert of als er vuurwerk is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had eerst een Schotse Collie die was doodsbang schichtig en wij moesten hem snel opsluiten maar hij stierf en dan een Cocker Spaniel schrikte niet zelfs knal van alarm revolver was niks maar nu een kat en ook doodsbang ze weet ook al naderend onweer .