Waarom zijn honden en katten bang van donder en bliksem?

Het is toch een natuurlijk verschijnsel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Goede vraag. Ik ben ervan overtuigd dat toen deze hond een pup was en de kat een kitten men ook natuurgeweld heeft meegemaakt. De mens heeft toen het dier aangehaald en beschermd. Toentertijd zat dat dier in zijn inprentingsfase en daardoor is hij bang geworden. Immers de leider van de roedel vertoonde ook signalen dat hij bang was. Immers aanhalen van de pup of kitten dus bescherming zoeken bij de pup mof kitten. Mijn kat is totaal niet bang voor donder of bliksem of vuurwerk. Ook niet voor de stofzuiger, je kunt het dier gewoon stofzuigen, hij vraagt erom. Maw een en ander is aangeleerd.

De bliksem komt onverwacht en geeft een schrikeffect. De donder komt als grommend en daarom bedreigend over. Ik heb twee katten in huis, de ene zit voor het raam te kijken en is niet bang, de ander kruipt onder de kast en ligt klaaglijk te mauwen, er is dus ook verschil in reactie.

In de meeste gevallen zijn de baasjes verantwoordelijk voor het negatief gedrag van hun hond. Niet zelden is er in het gezin van een geluidsbange hond wel iemand die ook angstig is bij onweer. De angst van deze mensen wordt zonder het zelf te beseffen dikwijls gereflecteerd op de hond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100