Is het waar dat als je je huisdier chipt, het asiel geen geld mag vragen als zij je huisdier van de straat halen?

Een keer is het namelijk gebeurt dat onze kat in het asiel terecht is gekomen. Toen wij hem gingen ophalen moesten wij het asiel betalen. (Volgens mij ongeveer 50 euro voor de kosten van de dierenambulance, het verblijf in het asiel, etc).
Hier hadden wij niet om gevraagd; onze kat is een buitenkat dus deze liep buiten.
Hij liep een straat achter ons, en een of ander tieterig buurvrouwtje belde gelijk het asiel. De dierenambulance kwam onze kat toen ophalen.

Wat een onzin! Onze kat had wel een kokertje om met hierin de naam, maar die was er door desbetreffend buurvrouwtje uitgehaald.

Is het waar dat als we besluiten onze kat te chippen, het asiel geen geld mag vragen?
De kat is dan geïdentificeerd, en het is niet verboden om je kat buiten te laten lopen, toch??

Ben benieuwd.
Bedankt alvast!

Liefs,
Een kattenliefhebber.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

heel vervelend dat dit is gebeurd!
onze dierenambu haalt geen katten van de straat die er goed en verzorgd uitzien.
verder hebben wij een mottige-katten boek, waar de oude en gehandicapte katten in staan die wel vrij lopen, maar zeker niet onverzorgd zijn.

toch klopt jouw stelling niet.
ook voor de opvang van een gechipte kat mag het asiel vergoeding vragen.
ook gechipte katten kunnen verdwalen of in andere problemen raken, waardoor opvang in het asiel nodig is.
het zou raar zijn als ze daar geen geld voor konden vragen.
verder zijn er heel veel katten gechipt, maar zijn de mutaties niet doorgegeven, zodat de eigenaar niet meer te achterhalen is.
deze katten kunnen best lang in het asiel zitten, met bijbehorende hoge kosten.
onterecht dat die voor het asiel zouden zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de schuldige is hier je buurvrouw, niet het asiel. op je aanvulling: dat hangt van de omstandigheden en de leeftijd van het kitten af.
een piepjong katje die nog geen gevaar ziet, halen we van de straat, zeker als het zich in de buurt van een drukke weg bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ik leer een weer hoop hiero, afgezien van de info mottige-katten boek, tieterige buurvrouw :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mottige kattenboek? Bestaat dat?
Hoe mottig moet je kat zijn om daarin terecht te komen? Ik zit even te denken aan mijn kater die nu nog verre van mottig maar wel erg uithuizig.
Is het dan raadzaam om, tegen de tijd dat hij mottig wordt, een foto van hem te maken en die naar het asiel te brengen voor in het mottige-katten-boek?
Rieneke1
12 jaar geleden
@annigje, bij ons in ieder geval wel.
voor de honden hebben we het vaste-weglopersboek.
scheelt een hap nodeloze ritten :) het kan iig geen kwaad ook zo'n foto aan te bieden aan de dierenambu, naast het asiel.
Beestenboel
12 jaar geleden
Vaste-weglopersboek voor honden???En dan, laten jullie die dan óók lopen?Mijn hondje was een 'vaste gast' bij het asiel, omdat hij de kuierlatten nam, zodra hij de kans kreeg, maar ik was maar wat blij als ik hem kon afhalen, en die kosten voor de ambulance en (in het weekend en 's nachts)het asiel, die neem je toch voor lief, als je je hond maar terugkrijgt, soms kwamen de kosten best wel ongelegen, maar het is toch het allerbelangrijkst dat je je huisdier weer thuishebt?? Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zeggen, ´laat ´m maar lopen´, tóch??
Rieneke1
12 jaar geleden
nee beestenboel, je begrijpt het verkeerd.
voor ons en de eigenaar is dit boek juist heel handig.
wij kunnen de hond meteen weer naar de eigenaar brengen als die thuis is, en de eigenaar hoeft niet naar het asiel.

Andere antwoorden (1)

Zodra jouw dier met een chip in het dierenasiel aankomt, wordt het dier meteen gecheckt op het dragen van een chip. Het apparaat geeft dan jouw contactgegevens weer en het asiel zal contact met je opnemen.

Het asiel rekent geld per overnachting, dus als jij je dier dezelfde dag nog komt ophalen (wat me logisch lijkt als je in de gelegenheid bent) of het door een bekende laat doen als je bijvoorbeeld zelf op vakantie bent rekent het asiel geen kosten.

Dit is mijn ervaring, of alle asiels het zo doen is mij niet bekend.