Kan je een kitten wassen met babyshampoo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik khepput ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nu al een boekje gekocht over de kat en de verzorging ervan?

Antwoorden (5)

Lijkt me wel verstandig, het prikt niet in de oogjes.

& Kijk eens op http://www.kattenplaza.nl/ voor allerlei leuke weetjes over de kat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je een kitten willen wassen?
als hij zo vies is dat hij wat hulp nodig heeft, zou ik eerder kiezen voor poetsen met een doekje met lauw water dan een volledige wasbeurt met shampoo die niet voor het kitten bedoeld is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik snap het ook niet. Mensen willen honden ook altijd wassen, terwijl je dan alle natuurlijke vetten uit de vacht haalt (ook met speciale shampoo) en ze daardoor kwetsbaar maakt.
Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het lijkt mij heel logisch dat ik hem moet wassen? Hij zit helemaal onder de stof, en onder zand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
logisch? je hebt ook kammen en borsteltjes voor katten op de markt daarmee kam je het er zo uit.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee butterflyy, een kitten of kat houdt zichzelf schoon.
zoals euca al zegt, een borstelbeurt is ruim voldoende.
hooguit als het katje erg vies is, bijvoorbeeld door diarree, poets je het gatje met lauwwarm water.
je doet het kitten geen goed door het wasbeurten te geven.
Rieneke1
12 jaar geleden
butterflyy, als het beestje al buiten komt, dan is dat toch wel veilig onder voortdurend toezicht?
hoe oud is je kitten eigenlijk?
Nee.
Je moet echt speciale shampoo kopen. Baby shampoo haalt vetten weg die de kat misschien juist weer wel nodig heeft.
Je kan 'm beter afnemen met een vochtig doekje. Verder niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gezonde kat of kitten hoeft in principe niet gewassen te worden; ze houden zichzelf schoon.

Is het door omstandigheden wel echt nodig, dan kan je het kitten wassen. Er zijn speciale dierenshampoos op de markt, maar je kan ook "mensenshampoo" gebruiken.

Is het kitten niet vettig, gebruik dan bij voorkeur babyshampoo. Deze is minder sterk en minder ontvettend dan normale shampoo en prikt bovendien niet in de ogen.
Hangt het kitten onder het vet (bv. door een vettige smurrie gerold) dan is normale shampoo wellicht efficiënter. Zorg er in elk geval voor de vacht heel goed uit te spoelen.

Gebruik geen conditioner of 2-in-1-shampoos aangezien die een laagje achterlaten op de haren. Wanneer de kat de vacht likt, zal ze dus product binnenkrijgen.

Bijkomende tips:
- Lauwwarm water gebruiken (temperatuur voor kleine kindjes).
- Het gezichtje niet wassen met shampoo, hooguit met proper water.
- Goed drogen met een badhanddoek. Sommige katten houden zelfs van de haardroger (op koele stand en vanop een afstandje), andere zijn er doodsbang van.

Let wel:
mensenshampoo wast niet alleen de haren, maar ontvet ook de huid. In het geval van dieren betekent dit dat de beschermende laag verdwijnt en ze niet meer tegen weer en wind beschermd zijn met hun vacht. Het duurt enige tijd eer die beschermingslaag terug is. Tot die tijd hou je dan ook je kitten binnen. Wellicht is het voldoende ze twee weken na de wasbeurt binnen te houden.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste zou ik niet weten waarom je een kitten moet wassen (is ie vies dan lijkt een bezoekje aan de dierenarts me toch de eerste wandelgang)

babyshampoo is voor mensen bedoeld omdat het afgestemd is op de PH van de mensenhuid. een kitten is nog steeds geen mens en nog wat gevoeliger dan een volwassen kat.
wil je (om welke reden dan ook) je kitten wassen neem dan een shampoo die hiervoor geschikt is.

dierenartsen hebben tegenwoordig een telefoon. je kan een nummer draaien en vragen stellen aan ze. ze hebben van allerlei middeltjes in de schappen staan, en ook vast wel een shampoo die geschikt is om kittens te wassen.

het mooie van alles is: je kan de shampoo kopen bij de dierenarts. (tá'táá!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan koop ik die speciale shampoo bij de dierenwinkel. Ik wou hem meteen wassen, omdat hij helemaal onder de stof en zand zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stof en zand kan je wegkammen of borstelen. wassen is niet nodig en ook niet goed voor de huid/vacht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Borstelen en kammen of met een doek schoonwrijven is in de meeste gevallen voldoende. Mocht de kat / kitten onder de vlooien zitten of onder gevaarlijk spul zoals bijvoorbeeld verf dan zou ik 'm wel wassen met speciale shampoo. Die haal je bij de dierenwinkel of de dierenarts.