Kan ik een kat zomaar uit zijn woonplaats halen?

Onze buren hebben een kat gehad, maar hem eruit gegooid omdat ze hem niet aanhankelijk genoeg vonden. nu komt ie bij altijd eten halen en bij mij binnen een beetje chillen. de tijd daarvoor wist ik niet wat de buren gedaan haden omdat ik de kat altijd over de schutting bij ons zag lopen maar nooit bij een huis naar binnen, dus ging ik er van uit dat het een zwerfkat was.

nou zou ik in doe toekomst als ik ga verhuizen dat arme beest graag meenemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als jouw buren de kat er uitgegooid hebben houdt dat dus in dat hij geen "thuis" heeft. Jij hebt hem liefdevol opgevangen, dus wat mij betreft het meeste recht op de kat. Daarnaast staat het wel en wee van de kat op nummer 1, dus de kat lekker meenemen naar je nieuwe huis en hem lekker blijven verwennen.
Ik snap niet dat er mensen zijn die zulke dingen met hun huisdieren doen....
SUCCES !!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als de buren hem er inderdaad uitgegooid hebben en het beestje komt er nooit meer, zou ik zeggen : wat let je. Voor alle zekerheid of voor je gemoedsrust kun je het eventueel nog even bij ze aankaarten, maar als je zeker weet dat ze allang afscheid hebben genomen, zou ik me niet bedenken om het beestje lekker een nieuw eigen thuis te geven hoor.
Wel op je nieuwe adres even een paar weekjes binnen houden om te wennen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik zou het de buren gewoon vragen. Als ze hem echt eruit gegooid hebben, zal het ze niet veel uitmaken dat je het beest meeneemt naar een nieuwe plek.
Zomaar meenemen lijkt mij geen handige actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf of de buurt waar je naar toe gaat een beetje lijkt op de huidige. Zijn er ook tuinen of openbaar groen waar de kat het naar zijn zin kan hebben. Het valt in ieder geval te proberen, als je hem achterlaat is hij inderdaad een zwerfkat waar niemand meer naar om kijkt.
Ik heb ook een keer een verweesde zwerfkat meegenomen toen ik verhuisde, maar die kat miste de oude korenvelden zo dat ik ze heb laten gaan.
Aan de andere kant heb ik van iemand een poes overgenomen die weinig aanhankelijk en nogal schuw was en die is na een jaar of vijf toch een stuk aanhankelijker en relaxter geworden.
Als je echt heel zeker weet dat je buren de kat hebben gedumpt hoef je het denk niet te vragen.
Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, mits je eerst toestemming vraagt aan je buren.

Verder hecht een kat niet zo zeer aan 'zijn woonplaats' maar aan de mens waar hij/zij zich toe 'aangetrokken' voelt. Waar deze gaat, voelt hij zich ook thuis.

Voorbeeld: Een kennis van mij nam haar kat mee op vakantie in een chalet in de Ardennen. De kat bleef in en rond de chalet. Wel af en toe op verkenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou ik alleen doen als je

1) zeker weet dat de buren de kat niet meer willen
2) Je naar een plek verhuist waar je de kat ook echt ruimte kan geven

Zoals het nu klinkt is het een kat die gewent is buiten te zijn. Om vervolgens in rotterdam zuidoost in een flatje op 7 hoog terecht te komen is niet eerlijk.

Maak je je zorgen over het welzijn van het beest, zoek dan in de buurt mensen die het beest weer een buiten-huis kunnen geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag het even bij je buren na, als ze de kat niet willen hebben zullen ze vanzelf zeggen dat je hem mee mag nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oppakken, meenemen neerzetten.

Even wennen, en iedereen is blij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kat er niet erg naar taalt om veel buiten te zijn (dat komt vaker voor bij katten die het huis uit zijn geschopt, die hebben vaak genoeg 'buiten' gehad voor de rest van hun leven) zou ik niet twijfelen en de kat gewoon meenemen.

Wel zou ik hem er nu al aan laten wennen dat hij bij jou woont en niet naar buiten hoeft. Ook niet om zijn behoefte te doen. Koop dus een kattenbak waar hij dat kan doen! Ook is het waarschijnlijk een goed idee om hem even mee te nemen naar de dierenarts voor een checkup en inentingen. En dat ieder jaar rond dezelfde tijd te herhalen.

Wat betreft je buren: als je zeker weet dat zij hun kat het huis uit geschopt hebben, hebben ze wat mij betreft ieder recht verloren om iets over die kat te zeggen. Dus heb je géén toestemming nodig om het beest mee te nemen. Ik zou wel als je toch bij de dierenarts bent het verhaal uitleggen, en laten controleren of de kat gechipt is. Zo nee, dan laat je hem chippen. Zo ja, dan bekijk je met de dierenarts of de chip op jouw naam en adres geregistreerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de buren akkoord gaan dan zou ik het zeker doen. Een kat raakt wel gehecht aan zijn omgeving.

Wel eventjes bij de buren zijn papieren opvragen en zijn medische geschiedenis (als deze bekend is). Als je dit niet weet dan zou ik eerst de kat na laten kijken door je eigen dierenarts (voor de zekerheid). Vraag of het een chip heeft. Zo ja, en je krijgt het eigendom over het dier, zet dan meteen de chip op jouw naam. Is het niet gechipt doe dit dan meteen (is tegenwoordig verplicht!!).

Als je gaat verhuizen hou dan rekening er mee dat de kat een buiten kat is en altijd zal blijven. Houdt het dan ook een tijdje binnen zodat het aan zijn nieuwe huis kan wennen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de kat wel mee verhuizen, maar je zal hem/haar toch minimaal 4 tot 6 weken binnen moeten houden, anders gaat hij terug naar het oude adres!
Een kat hecht in principe aan zijn woonplek en niet in eerste instantie aan de baas/bazin.
De afstand van een paar plaatsen verderop is voor een kat geen punt,hij zoekt en gaat terug!