Hoeveel eten is een kat per dag eigenlijk nodig?

Die twee van ons (vr)eten echt voor gek en onwijs.
Buurvouw zei vorige week dat ze dan wellicht wormen hadden ( ze zijn nu ca. een half jaar oud). Ze hebben nu dus afgelopen week een wormkuur gehad maar nog steeds kan ik de bak wel 5x per dag vullen en dan zeuren ze nog.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een kat heeft genoeg aan twee maaltijden per dag. Maar omdat katten slim zijn hebben ze door dat wanneer ze zeuren dat er eten komt. Dus mijn tip: 2x dgs en laten zeuren. Hier wennen ze aan, en het is niet zielig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat verschilt per kat en per voer, maar in grote lijnen: als je kwaliteitsvoer geeft (dus geen goedkope supermarktmeuk) kun je uitgaan van wat de verpakking vermeldt voor een kat van hun gewicht en leeftijd. Dat laatste is belangrijk: ze zijn in de groei, en hebben dus meer voer nodig dan een kleine volwassen kat met hetzelfde gewicht.

Als je twijfelt: vraag het aan de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat krijgt niet meer honger omdat hij wormen heeft. Katten hebben niet zo gek veel nodig. 2x per dag een klein bakje brokjes, moet voldoende zijn, zeker voor zulke jonge katjes. Meestal staat trouwens op het pak hoeveel een kat nodig heeft a.d.h.v. het lichaamsgewicht staat er een advies op. Je zou wel eens kunnen switchen van van het type dat je voert. Misschien zijn ze toe aan een wat "zwaardere" brok aangezien ze wat ouder worden. Consequent op dezelfde tijden voeren en niks tussendoor geven, dan stoppen ze vroeg of laat vanzelf met zeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katjes van een half jaar zou ik onbeperkt te eten geven.
ze zijn nog volop in de groei.
kijk eens naar het voer wat je geeft.
supermarktvoer zit propvol vulmiddelen waar ze niet zo veel aan hebben: de katten eten en schijten hier heel veel van.
geef liever een premium voer waar ze minder van nodig hebben.
als je daarvoor voelt, zou je ook eens wat te eten kunnen geven waar ze een tijdje mee in de weer zijn; eendagskuikens, een rauw stukje sucadelap, een stukje lamshart enz.
Rieneke1
14 jaar geleden
Onze kat is volwassen; ca. 11, 12, 13 jaar (uit het assiel dus niet precies bekend). Hij eet per dag een half blik "goedkope supermarktmeuk" zoals SuzyQ dat zo plastisch uitdrukt en 2 handjes droogvoer. Hij voert regelmatig muizen en merels aan, maar eet ze nooit op. Zijn allemaal cadeautjes voor mij. Hij krijgt per dag 4 kattensnoepjes. We hebben hem in october 7 jaar en in die tijd is hij nog nooit ziek geweest.
14 jaar geleden
Mochten je katten wormen hebben kan je het best af en toe even in hun stoelgang kijken, vaak zie je witte kleine puntjes (wormpjes) dan weet je vaak genoeg.
voel ook even aan hun buikjes, zijn ze dik, hard en opgezet heb je vaak te maken met wormen.

Nog even terugkomen op hun stoelgang, hebben ze last van erg veel diarree hebben ze vaker en veel meer honger dan normaal, het eten gaat te snel door de darmen heen en zodoende krijgen ze weer snel een hongergevoel.

Zorg altijd voor voldoende droogvoer voor de katten (droogvoer verteerd wat moeilijker dus pas er voor op als ze nog erg jong zijn, of koop droogvoer voor kittens)
Als een kat volwassen is, is twee keer per dag blikvoer ruim voldoende.
Kleine kittens hebben 4 tot 6x per dag zeker eten nodig, dit is om hun groei te bevorderen.