Als een kat lintworm blijkt te hebben en hij spring ook regelmatig op je bed, is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

jazeker, segmenten van de lintwormen komen via de anus naar buiten, en daar komen eitjes bij vrij, die jij dan weer binnen kan krijgen.
ik neem aan dat de kat al is ontwormd, maar vergeet je ook het ontvlooien niet?
veel katten krijgen de eitjes via vlooien binnen, al kunnen muizen ook een rol spelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt 4 x per jaar ontwormt en iedere maand ontvlooid.
Zag net dat hij lintworm had (echte buitenkat)
Hij moest pas over 1 week voor beide behandeld, dit heb ik altijd standaard in huis, dus nu gelijk gedaan.
Neem straks contact op met dierenarts of hij extra wormenpil moet hebben over 2 weken. Maar hij lag vanochtend natuurlijk op mijn kussen te slapen, dus in hoeverre kan dit gevaarlijk zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ook keurig al de inentingen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou even overleggen met je huisarts, of het wenselijk is dat je zelf ook even een kuurtje neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En verder heel goed je beddengoed wassen. En zorgen dat je kat niet meer op de kamer kan komen.
Ivana
12 jaar geleden
Controleer even bij je dierenarts of de ontwormingspillen die je geeft ook tegen lintwormen zijn. Er bestaat verschil. Dit is mij bekend van de ontwormingspillen voor honden, vandaar dat ik het even meld.
Rieneke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wormen middel is inderdaad een totaal middel, dus ook tegen lintwormen, dit had de dierenarts ook keurig geadviseerd.

Andere antwoorden (1)

Dit is niet zo heel erg gevaarlijk. De meest voorkomende lintwormen bij katten zijn de kattenlintworm en de vlooienlintworm. Om met de eerste besmet te raken is het nodig om besmet vlees te eten en met de tweede kun je besmet raken door besmette vlooienlarven te eten. Je krijgt dus geen van beide wormen direct van je kat. En zelfs bij een eventuele besmetting wordt je er niet ernstig ziek van.

Er zijn echter ook wormen die wél gevaarlijk kunnen zijn voor de mens, bijvoorbeeld de vossenlintworm, deze kan bij de mens ernstige problemen en zelfs de dood veroorzaken. Maar deze lintworm komt niet zo vaak voor in Nederland, alleen in het oosten van Groningen en het zuiden van Limburg. Of er in deze gebieden ook katten besmet zijn met de vossenlintworm is niet bekend. Als je kat besmet is met deze worm zul je dat waarschijnlijk nooit weten omdat katten er meestal geen last van hebben en de wormen zijn zo klein (tot een halve cm als ze volwassen zijn) dat de eipakketjes niet echt zullen opvanllen. Een andere worm die soms problemen bij mensen kan geven is de spoelworm.