Slapen wilde katten evenveel als huisdier-katten?

Dat vroeg ik me af toen ik onze kat weer eens languit zag maffen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Ja. Als je kijkt naar grote katten zoals leeuwen dan blijkt dat die tot 80% van de dag liggen te slapen en rusten. Alleen de jongen spelen en maken mama nog wel eens wakker ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat leeuwen heel veel slapen, maar die hebben ook niet een klimaat om zich heel erg in te gaan uitsloven. Eens kijken of ik iets kan vinden over wilde (bos)katten...

Toegevoegd na 7 minuten:
In het geweldig wetenschappelijke stuk "Hallo, ik ben Felis, de Europese wilde boskat!" (http://tinyurl.com/n6gjnx) wordt gezegd: "Ik leef het liefst alleen in mijn eigen leefgebied. Dit heet een territorium. Het is tussen 2 en 3,5 km² groot. ’s Nachts ben ik actief. Overdag slaap ik." Vind ik op de één of andere manier nog niet helemaal bevredigend.

Nou weet ik zeker dat ik tijdens m'n studie een overzicht heb gezien van dieren en de hoeveelheid slaap die ze nodig hebben. Maar dat kan ik nou dus nergens vinden...

Toegevoegd na 16 minuten:
Inderdaad een goed antwoord van antwoordman hieronder! Wilde katten slapen zoveel mogelijk, tussen energievretende jachtpartijen door. Onze katten hoeven dat niet, maar hebben gewoon de luxe (en de genen) om veel te slapen. Nog een feitje dat ik tegenkwam: katten slapen 15% van de dag echt diep. De rest van de slaap is inderdaad oppervlakkig. (Mooi woord, qui-vive!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Alle kat-achtigen slapen ca. 16 uur per dag.
Waarom? Omdat ze het kunnen. Hun speciale lichaamsbouw en fysiologie laat zien dat hun organismen worden gebruikt voor korte acties. Een jager heeft geen uithoudingsvermogen voor lange tijd nodig, maar een intensieve inspanning voor een relatieve korte periode.
Maar, ook een slapende kat is altijd op qui-vive. Kijk maar eens naar zijn oren. Hij blijft voortdurend signalen van de buitenwereld ontvangen. In één seconde is diepslapende kat een alerte wakkere kat. Dat lukt mij 's morgens nooit.
14 jaar geleden
ik denk dat dat afhankelijk is van het voedselaanbod en de tijd van het jaar.
in het vroege voorjaar bijvoorbeeld zal een kater veel tijd kwijt zijn aan het patrouilleren langs de territoria van poezen in zijn leefgebied, en het verdedigen daarvan tegen kapers op de kust.
Rieneke1
14 jaar geleden
De kat is van nature lui. Dat we beweging nodig hebben is een uitvinding van de mensen. Jonge katten spelen om te leren jagen, oudere katten bewegen alleen als het nodig is. Een kat die de mogelijkheid heeft om binnen te zijn, zal veel meer slapen dan een wilde kat, die moet zorgen dat hij warm blijft, aan eten komt etc. Dieren in het wild hebben daarom vaak een korter leven dan dieren in gevangenschap.