Hoe kan ik zorgen dat de hond niet huilt als we niet thuis zijn?

We passen op de hond van mijn ouders. meestal is er wel iemand in huis. maar soms dus ook een keer niet. de hond gaat dan janken. dat vind ik erg vervelend voor de buren.
de hond is hier best vaak. dus hoe kan ik de hond leren dat niet te doen. ik zet al bewust een radio aan of zo. maar hij gaat echt opzoek naar ons. en jankt dus behoorlijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
De hond is dus regelmatig bij ons zodat hij zich niet eenzaam hoeft te voelen als mijn ouders dus een dag weg zijn. maar ik moet ook wel eens een boodschap doen of kinderen uitschool halen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat hier een grote rol speelt, is, dat de hond niet alleen zijn roedelleiders (je ouders) mist, maar ook zijn roedel-plek (het huis van je ouders), en het laatste houvast dat hij heeft (jullie) gaat dan óók nog weg, dus het is totale paniek in zijn hondenkoppie....Wilde honden en wolven gaan nou eenmaal niet op bezoek bij andere roedels, dus dat is al moeilijk te begrijpen voor een hond - maar zolang zijn leiders er zijn, is het dan okay. Als die hem achterlaten bij een vreemd roedel is dat heel bedreigend, want hij heeft geen vaste plek in dat roedel - ook al is hij al vaker op die plek geweest. Als hij dan dus ook nog door de laatste personen waar hij een band mee heeft verlaten wordt, is de wereld één groot eng gebeuren....
Probeer dan ook de hond zoveel mogelijk overal mee naar toe te nemen. Zelfs in de auto wachten is minder eng dan alleen thuisgelaten worden, omdat honden auto's kennen als verplaatsbare roedelplekken, waar mensen weer in terugkomen om ze ergens heen te brengen wat "leuk" is - het bos, het strand, of thuis, bij voerbak en mand.
Ik begrijp, dat dit lastig is voor je - maar als je op een kleuter paste ipv. op een hond zou je die ook niet alleen thuis kunnen laten - zie het maar als een konsekwentie van het dog-sitten voor je ouders. Deze speciale hond heeft blijkbaar wat meer problemen met alleen-blijven in een voor hem toch wat 'vreemde' omgeving....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met dit begrip voor deze hond heeft hij het erg getroffen, met jullie/jou als oppasser......

Andere antwoorden (4)

Dat zal heel moeilijk worden want wat er eenmaal ingeslopen zit is er moeilijk weer uit te krijgen.Hij heeft kennelijk scheidingsangst.Meestal helpt het alleen maar als er een tweede hond is.Je zou ook kunnen proberen om het zo leuk mogelijk te maken voor de hond.Er zijn in de dierenspeciaalzaak van die rubber dingen te koop (KONG)heten ze waar je lekkernij in kunt stoppen en ze zijn daar heel lang zoet mee.sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spelen en kluiven doet een hond alleen, als hij zich op z'n gemak voelt - hij zal daar dus helemaal geen aandacht voor hebben.....
Ik zet altijd muziek aan..dat helpt echt.. en allerlei afleiding ook..veel speelgoed dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatst zo'n dierenfluisteraar gezien op tv en die zei dat een hond zoch prettiger in een bench voelt omdat het een kleine veilige ruimte is. (hoeft niet persee dicht)
Ook meerdere keren heel kort weggaan en weer terug komen leert hem wennen dat je terug komt.
Bij terugkomst niet de hond uitbundig aanhalen, maar nog heel even in de bench laten en hij mag er pas uit als jij dat aangeeft. En zoals hierboven beschreven wil de radio aan laten ook nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat ik een echt duidelijk antwoord kan geven heb ik de leeftijd nodig van de hond. Dit bepaald een beetje hoe veel de hond nog kan leren.

Wat het extra lastig maakt is dat de hond ook nog eens niet in zijn eigen omgeving is. Op een gegeven moment hoop ik voor jullie dat de hond ook jullie als roedel leiders gaat zien, dat zal dan minder stress opleveren.

Met muziek los je het probleem niet op, en heb je kans dat je het alleen maar groter maakt. Laat de radio dus maar uit. Het gehoor van een hond is trouwens erg gevoelig voor geluid. Een zachte radio voor een hond is als voor ons een drukke snelweg in de regen. Daar wil je toch ook niet zijn?

Wat je kunt proberen is met de hond bench training gaan doen. Dit vraagt wel veel tijd. Vooral als de hond wat ouder is.

Mocht je vragen hebben stuur mij dan maar een berichtje.