De kat (5 jaar) van mij ouders gromt altijd bij iedereen als je haar oppakt of wil oppakken, is daar nog iets aan te doen en waarom doet ze dat?

Ze is verder lief en haalt niet uit, maar zwaait vaak ook met haar staart als iemand haar toch optilt.
Ze vindt het helemaal niet prettig.
Verder is ze best aanhankelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Nee, is niets aan te doen, ik heb ook zo'n kat gehad, lief beest maar kon je alleen contact mee krijgen als hij het zelf wilde. dan kwam hij op schoot zitten (meestal als ik dacht:"koffie is klaar, ik ga even inschenken"
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog bedankt!

Andere antwoorden (7)

Het is zoals je het zelf al zegt: ze vindt het niet prettig en voelt zich wellicht bedreigd.

Dit is niet te veranderen ben ik bang, zeker omdat ze al 5 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
Het is de aard van het beestje en juist katten doen niet altijd wat je zou willen. Zijn het geen knuffelbeesten, dan veranderen ze echt niet omdat jij dat graag zou willen.
Sommige mensen hebben zelfs de pech dat ze een schuwe kat blijken te hebben, die meestal ergens verstopt ligt en alleen komt om te eten.
Wij hebben een enorme knuffelkater, die niets liever doet zodra hij 's avonds binnenkomt want overdag zie ik hem maar sporadisch. Alleen als hij wat eten wil komt hij dan binnen. Maar 's avonds wil hij alleen maar op je schoot liggen en hij gaat dan met mijn zoon naar bed.
Met zijn staart zwaait hij ook bij ons als je hem optilt.
Ik denk dat hij dat doet om zijn balans te vinden want hij zweeft naar omhoog, maarzolang hij niet blaast en zijn oren staan niet naar achteren, is hij niet agressief of kwaad lijkt mij. Misschien tillen jullie haar op een manier die ze niet prettig vindt. Onder de buik tillen of achter aan de pootjes, vinden ze vaak niet fijn. Til haar eens op zoals de moeder haar kitten oppakt, dus in het nek vel.
Wij pakken Felix altijd zo op en hij spint dan ook nog omdat hij weet dat hij dan bij je mag zitten.:)
amc
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, een volwassen kat nooit optillen aan het nekvel!
dit is zeer onprettig voor de kat, en je loopt kans de kat te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook wel weer zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord nog!
Het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn..

Je beschrijft namelijk dat ze normaal wel lief is! Zou het niet kunnen zijn dat ze ergens pijn heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft deze kat dit altijd al gedaan? Het kan gewoon zijn dat je kat het niet fijn vind om opgetild te worden, zulke katten heb je. Maar wanneer dit pas sinds een poosje aan de gang is, dan is de kans groot dat ze ergens pijn heeft.

Toegevoegd na 59 seconden:
Het kan ook zijn dat je haar op een verkeerde manier optilt, probeer haar voorzichtig op te tillen en als het goed gaat misschien een lekker brokje geven. Als het niet gaat doe het dan maar niet, sommige katten houden er gewoon niet van en zijn gewoon geen schootkatten/optilkatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi ze heeft het idd altijd al gedaan.
We hebben haar wel geprobeerd op diverse manieren op te tillen maar geen van alle vindt ze fijn.
T is echt een kattekop, soms gromt ze ook al als ze naar haar "kattenkamertje' moet om te slapen 's avonds.
Op zich komt ze wel eens op schoot zitten en ligt graag naast mijn moeder op de bank, dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord :-)
De meeste volwassen katten worden helemaal niet graag opgetild, enkel als ze nog kittens zijn.
Dat staart gezwaai wil zeggen dat ze geïrriteerd is en dat je haar gerust moet laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook zoon kat hij is verder superlief,maar wil niet opgetild worden.
Hij zwaait constant met zijn staart dus ik laat hem dan met rust.
Meneer kat leid hier zijn eigen leven .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een hand onder buik of borst willen de meeste katten niet graag opgetild, dan zijn ze de controle kwijt.
Als ik ze wil oppakken doe ik dat altijd met een hand onder de achterpoten en een onder de borst voor de poten. Als het ze dan niet zint kunnen ze wegspringen door hun achterpoten tegen je hand af te zetten, maar omdat ze weg kunnen als ze dat willen vinden ze het meestal niet vervelend. Katten hebben nu eenmaal graag controle over de situatie.
Jonge katten kun je ook bij hun nekvel oppakken en als ze niet te zwaar zijn oudere ook b.v. als je ze in een reismand moet stoppen.
Verder verschilt het van kat tot kat; ik heb een poes gekend die zich altijd aan zijn staart de trap op liet dragen door een kleuter (voor katers kan het optillen aan de staart gevaarlijk zijn).