Wat moet je doen bij jonge kwarteltjes?

Wij hebben kwartels in de voliere en als er eitjes zijn en die uitkomen, dan redden ze het niet alleen.. Dan is het te koud en ze worden gepikt door de parkieten die ook in de voliere zitten. We willen alles wel bij elkaar houden. We hebben nu 3 jonge kwartels in een schuurtje staan met een lamp en dat werkt goed, maar je kan nooit weten wanneer er kwartel uit een eitje komt. Dat kunnen we niet zien vanuit ons huis. Weet iemand wat te doen?

Toegevoegd na 1 uur:
O, we hebben trouwens nog een probleem, het mannetje pikt de kleintjes ook. Kun je die scheiden van de kleine kwarteltjes en moederkwartel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

Wij hadden in de voliere altijd een "kwartel hok" In het buitenverblijf zat een soort van sluis.
Hierin werden de kwartel eitjes gelegd, met een lamp.
Deze sluis kon open en dicht, dus zolang er jongen waren bleven de deuren gesloten (boven gaas en onder een laag deurtje waar je doorheen kan als je bukt)
Dit werkte altijd prima naar ik me herinner.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je voliere is maar wellicht is dat te proberen.
En zorgen voor genoeg begroeiing op de grond zodat de kwarteltjes zich kunnen verstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+ goed antwoord hoor, zo deed ik dat ook.
Je weet toch hoelang het duurt voordat de eitjes uitkomen? tegen die tijd plekje afschermen tegen de parkieten. Ik weet nog dat mijn vader 40 jaar geleden ook met dat probleem zat. Tot hij een lamp gevonden had zaten wij zonder theemuts. Stond toevaallig en warme theepot in, wij koude thee drinken en de kuikentjes zaten warm. Was wel een lief zicht, die minikuikens in het mandje
12 jaar geleden
Je kunt een broedmachine aanschaffen voor een paar tientjes op marktplaats en als ze dan uitkomen kun je ze in bak in de schuur zetten met de lamp erboven.

Ik zelf heb gewoon jonge kwartels in de voliere {ook parkieten} en die kruipen weg onder het groen en achter dakpannen die ik schuin tegen de muur heb aangezet.

Toegevoegd na 45 minuten:
Die kun je gewoon scheiden hoor.Kwartels worden niet gevoerd door de ouders maar eten meteen zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven een (tijdelijk) gazen 'kooi' maken om het nest heen. Zodat als de jongen uitkomen ze niet binnen bereik zijn van de parkieten. Als het goed is houdt moederkwartel haar jongen wel warm.
Wij hebben ze daarna ook wel eens in een grote cementkuip gezet (moeder en jongen) met gaas er over tegen de rovers. Ging heel goed. Gewoon zorgen voor voer en water in de bak.
Hoop dat je wat aan de gegeven tips hebt, het zijn net dikke bromvliegen die kleine kwarteljongen, onze nachtegalen waren er ook altijd gek op...