Ik heb thuis 4 kuikentjes, het laatste is heel zwak en onze kip past er niet op. Wat moet ik doen?

Het laatste kuikentje is vandaag pas geboren maar onze kip blijft er niet meer opzitten. Omdat het nog niet kan stappen is de kip er al perongeluk opgetrapt, we hebben het nu bij e moeder weggehaald, maar wat moet ik er nu mee doen ?

Toegevoegd na 1 uur:
het gaat ondertussen weer goed met het kuikentje bedankt voor jullie tips.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je bezorgdheid, maar een mens moet niet altijd bemoeien met de natuur.
Als het kuikentje zichzelf niet kan redden is er iets mis.
Heeft het kuikentje veel diaree? als dat het geval is, is het niet meer te redden. dan kan je nog voor een extra dag laten lijden. maar dat is zielig.
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat het beestje weer is opgeknapt!
Rhiana
een jaar geleden
Je mag het ei nooit weg pakken als het een beetje kapot is alleen als de mamakip niet erop zit dan moet je het ei lang warm houden is het kuikentje te zwak help het met het ei voorzichtig kapot te maken en droog het kuikentje VOORZICHTIG af hou het 1 tot 4 uurtjes warm breng terug bij de mama en zie of de mama het voed en of warmte geeft.

Het beste antwoord

houd het beestje warm, dmv een warmtelamp of kruik.
geef het voorzichtig wat suikerwater als opppeppertje, dmv spuitje of pipetje.
meer kan je eigenlijk niet doen, hopelijk knapt hij op.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou het nog even aankijken en als het niet binnen een paar uur zelf opknapt zou ik het beestje uit zijn lijden verlossen.
Het klinkt niet zo leuk maar in de natuur had hij het ook niet gered.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rhiana
een jaar geleden
wat als het kuikentje gewoon moe is misschien binnen uur dan naar de dierenarts gaan INPLAATS VAN HET UIT ZEN LIJDEN VERLOSSEn
Dit klinkt heel hard, maar het is niet voor niets dat de moeder niet naar het kuikentje omkijkt, er zal iets mis zijn met het kuikentje. En het is maar de vraag of de kip er perongeluk op getrapt heeft.

Zo is de natuur, de moeder zal niet zorgen voor het kuikentje wat geen overlevingskansen heeft, dat voelt ze feilloos aan.

Wat je het kuikentje te eten kan geven is erg afhankelijk van zijn/haar leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd, hoor. Het gebeurd heel erg vaak (bijna ieder nest) dat een jonge kip (of eend) later uit het ei komt dan de anderen. Dan is die niet meteen ongeschikt om te leven, het beestje is alleen een dag later, en loopt dus een dag achter met het ontwikkelen van kracht e.d. Het verhaal dat ieder achter gelaten dier een ziekte of gebrek zou hebben is in het gros van de gevallen helemaal niet waar, is mijn ervaring met 7 jaar eenden pullen. Misschien handig om te onthouden.
(Ik ga niet meteen duimpjes omlaag uitdelen hoor. Flauwekul.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Dat duimpje omlaag is dan ook niet van mij.)
Rieneke geeft al het antwoord wat je kan doen, daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

De kip heeft al begrepen dat zij beter voor de andere drie kuikens kan zorgen, zij heeft al ingezien dat het vierde kuikentje weinig kans maakt.
Bedenk dat dit de natuur is, hoe hard het ook klinkt.
Misschien kun je met veel zorg het kuikentje nog even in leven houden en misschien, hopelijk voor jou, nog wel veel langer.
Sterkte en beterschap voor het kuikentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Frommel het kuikentje gewoon weer onder de kloek en herhaal dat indien nodig, want ze gaat toch vaak genoeg op haar kuikens zitten om ze warm te houden en anderszins te beschermen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat dit prima werkte bij kuikens die buiten het nest verzeild waren geraakt en meestal pakte dat prima uit. Bij jou dus ook maar soms moet je op die manier de natuur een handje helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ vanwege de doodgewone praktische ervaring met het probleem en het antwoord daarop gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kees , de duimpjes zijn te klein voor de duim die ik je wil geven . dan maar 'dit kleintje . Geweldig antwoord ! !
Een kippenjong kan wel eens wat later uit het ei komen dan de meeste broertjes en zusjes.
Dat kan dan het enige nadeel zijn dat het dier heeft.
Het is logisch dat het dan zwakker is dan de anderen.
Geef het een kans en je zult in korte tijd kunnen zien of er meer aan de hand was of dat deze gewoon wat later was.

Succes met je nieuwe gezin :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn het eens. Hoenders zijn best taaie beestjes waarbij je de moed niet te snel op moet geven. :-) +