Geluidsoverlast: honden buren blaffen elke nacht

Al 1,5 week slaap ik slecht omdat de honden van mijn buren blaffen en janken. Ik heb het idee dat ze op vakantie zijn. Wat kan ik hier tegen doen? Welke rechten heb ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Huisdieren mogen geen overlast bezorgen bij buren. Dat betekent dat een hond, maar ook een kat geen overlast mag zorgen. Gebeurt dit wel dan zorg je eerst voor bewijslast. Op grond van artikel 179 Boek 6 Burgerlijk Wetboek (art. 6:179 Bw) wordt dit uitvoerig beschreven.

Het is inderdaad handig dit eerst met de eigenaar te bespreken. Lukt dit niet en blijft een huisdier overlast bezorgen in dit geval een hond dan zou je als eerste een wijkagent kunnen inschakelen. Een mediator van de gemeente is vaak ook handig. De volgorde die ik zou hanteren zijn:

1) praten met de buren;
2) mediator gemeente;
3) wijkagent;
4) procedure starten en buren aanklagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Praten met de buur over de overlast kan vervelend zijn, maar het is uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid de hond het zwijgen op te leggen. De wet zegt dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs.
Haal er niet meteen de politie wil bij, de relatie met je buur zou erdoor flink kunnen verzuren. Daarom is het beter de eigenaar proberen te overreden om er iets aan te doen. Hou daarbij in het achterhoofd dat de buur misschien niet eens beseft dat de hond voor problemen zorgt. Je moet het probleem rustig aanpakken, en wie weet kom je vanzelf tot een constructieve oplossing.
De meest voor de hand liggende oplossing bij geen beterschap, is een hondentraining. Het baasje leert de hond door middel van straffen en belonen aan dat zijn geblaf in sommige gevallen niet gewenst is.
Wanneer je buur niet wil ingaan op die vraag, kan je ook een klassieke muilband of een anti-blafhalsband suggereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn vraag is meer wat zijn rechten zijn, niet zo zeer wat hij of de buren eraan kunnen doen.
Probeer uit te zoeken of ze thuis zijn en praat met hen. Als ze niet thuis zijn, maar bijv. een vakantieoppas hebben, zoek contact met deze oppas en leg het voor. Waarschijnlijk kunnen ze nu erg slecht alleen zijn omdat baasjes op vakantie zijn.
Als het al 1,5 week duurt, heb je grote kans dat ze na een paar dagen thuis zijn en is de overlast weer over. Praat naderhand wel met hun en vertel dat het erg vervelend is. Voor nu kan je oordopjes indoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plak 'n briefje op de deur ,waarop staat dat je even met ze wilt praten. Als ze op vakantie zijn zal de oppas contact met je opnemen. Je kan er ook jouw tel. nr. opzetten ,zodat ze ook met je kunnen bellen.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb 'n paar goede reacties gehad , het lijkt me beter om het briefje in de brievenbus van de buren te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een uitnodiging voor het dievengilde eerlijk gezegd.....
Ivana
12 jaar geleden
Als dieven die honden horen blaffen, blijven ze wel uit de buurt ;)
Kun je de wijkagent niet bellen voor advies? Dus alleen vragen wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had nieuwe buren met drie Jack Russell's. Als ze 's morgens naar hun werk gingen was het stil, maar een half uur later begon de pret. Blaffen, horen en zien verging je.
Zelf hadden de buren er geen weet van. Ik ben haar gaan vragen of ze enig idee had wat de hondjes deden als ze weg waren. Het hele verhaal aan haar verteld en geopperd bij de dierenarts de mogelijkheid te overwegen van een anti-blafband (citronella). Die adviseerde om de leider van het stel een band om te doen. Het waren geen angstige honden, dus het kon.
Probleem opgelost. Alle buren weer gelukkig en geen vervelende gevolgen voor de verhoudingen. Integendeel!

(Antiblafbanden alleen in overleg met een dierenarts of hondentherapeut gebruiken. Ze hebben er geen last van, want ze blaffen niet meer, dus spuit de antiblafband ook geen citronella meer. Dergelijke banden nooit gebruiken bij angstige, onderdanige honden.)
Ivana
12 jaar geleden
met de buren praten. als het niet uithaalt naar de politie gaan