Wat is de functie van het stukje huid, lijkend op de textuur van een voetzooltje, dat net boven het enkelgewricht van de kat zit?

is een extra handigheid voor het wassen oid?

11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat het geen functie heeft, het heet Carpaal kussen

Antwoorden (1)

Dat stukje huid is een teen zonder directe functie.

Katten hebben vijf tenen aan beide voorpoten en vier tenen aan de achterpoten. De eerste teen bevindt zich wat hoger op de voorpoot dan de andere vier tenen. Deze eerste teen raakt tijdens het lopen de grond niet, maar wordt wel gebruikt bij de verzorging en bij het grijpen van een prooi. Aan de uiteinden van de tenen bevinden zich sterke, scherpe, gebogen klauwen. De nagels kunnen worden ingetrokken. Dit mechanisme is een onderscheidend kenmerk van de kattenfamilie Felidae. Door de nagels te scherpen aan een boom (in huis een krabplank of krabpaal) houdt een kat zijn nagels scherp. De zijkanten die uitgroeien komen dan los te zitten en worden met de tanden verwijderd waardoor de nagel op lengte blijft met een scherpe punt.