3 vrouwtjes ratten in een dunabak is dat zielig of kan dat gewoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee hoor dat kan gewoon,maar dan natuurlijk geen klein bakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze dagelijks een poosje eruit haalt zodat ze wat beweging krijgen dan valt het wel mee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dunabakken zijn prima geschikt voor hamsters en kleurmuisjes maar absoluut NIET voor ratten!! Veel te laag en te weinig ventilatie.
Qua ventilatie is zo'n bak niet super goed aangezien een groot deel van de bak bestaat uit plastic en er zijn hierdoor ook weinig klim mogelijkheden. Maar het zou eventueel wel kunnen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de afmetingen van joúw dunahok.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees nu net de afmetingen en eigenlijk is dit hok wel te klein. Wat ik persoonlijk echt dé perfecte rattenkooi vind is: ferplast Jenny, veel ruimte en klimmogelijkheden. Deze nemen (helaas) wel veel plek in beslag, maar zo hebben je ratten genoeg ruimte.

Toegevoegd na 5 minuten:
De minimale afmeting van een kooi moet 70x45x60 cm (lxbxh) zijn. Hier mogen maximaal 2 ratten in, eigenlijk is hij te klein om ze te kunnen laten rennen. De goede ratteries en opvangcentra verwachten een minimale kooimaat van 80x45x60. Het is vanzelfsprekend, dat hoe meer ratten je in de kooi hebt, hoe groter een kooi moet zijn. Een kooi moet minimaal 60 cm. hoog zijn omdat een rat er gemakkelijk rechtop in moet kunnen staan en hoort te kunnen klimmen. Een hogere kooi met meer verdiepingen is natuurlijk nog beter, aangezien ze dan meer bewegingsruimte hebben. Koop een kooi zo groot als je je kunt veroorloven en er de ruimte voor hebt. De ratten zullen je zeer dankbaar zijn. Met veel vloerruimte kun je aan een Furet XL (deze heb ik hierboven ook genoemd) of tower denken en bij weinig beschikbare vloerruimte aan een volière.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afgezien van de afmetingen:
ratten zijn klimmers, ze willen klimmen en moeten kunnen klimmen want dit is hun natuurlijke gedrag.

hang je dingen op (bv spiralen die je in de dierenwinkel kan kopen, of dikke klimtouwen) kunnen ze zich voldoende uitleven.

een kale dunabak is dus niet geschikt voor ratten, en het zal een behoorlijk formaat moeten hebben. de rat moet oa zonder problemen rechtop moeten kunnen staan.

een rattenkooi met meer verdiepingen geeft meer leef oppervlak, meer klimmogelijkheden en dus meer ruimte. voor de rat wel zo prettig. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zorg voor klimmogelijkheden voor je ratjes. Een (lege) dunabak is eigenlijk niet geschikt voor ratjes.