wat bedoelt een hond precies met zijn haren op zijn schouders omhoog?

hoi allemaal,

wat zeggen honden eigenlijk als ze hun haren op schouders opzetten??
En als ze dan hun staart omhoog hebben en hun oren omhoog (zie mijn foto)
Vinden ze andere honden dan nog wel leuk of juist niet??!!

Bedankt voor je antwoord!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Honden kunnen hun haren opzetten. Dat kunnen ze doen om groter te lijken en daarmee een soortgenoot te imponeren. Maar het kan ook een uiting van onzekerheid en spanning zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
De stand van de staart vertelt ons hoe de hond in zijn vel zit. Een hooggehouden staart is een teken van zekerheid en dominantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent, dat ze heel alert zijn en meestal de andere honden waarschuwen: kijk uit, hier ben ik en ik laat niet met me sollen....of zoiets dan ;-)
Door hun haren omhoog te zetten lijken ze groter.
Of ze andere honden leuk vinden op dat moment....ik denk niet, dat dit de betekenis is van wat je omschrijft: het is een waarschuwingssignaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks ;-)
nee, dan vinden ze een hond NIET leuk, maar hier heeft het niets mee te maken.

de hond wil zichzelf in een positie zetten die wat hoger in de rangorde is en wil bewijzen dat ie hier heus wel toe in staat is. (denkt ie dan...)

honden kunnen ook uit angst hun haren omhoog zetten en kan het dus op onzekerheid duduiden, maar als de staart en de oren omhoog staan wil je hond zich bewijzen naar een andere hond en geeft signalen dat ie een confrontatie niet uit de weg gaat als het tot een krachtmeting komt.

weet niet of die van jou het doet, maar zou geen krachtmeting af gaan wachten vanwege zijn formaat. niet optillen (hond denk. zo, ik daag je uit en jij hebt nu lekker pech want je kan niet bij mij komen dus ik heb gewoon en blijf vooral lekker fel doen naar jou)
corrigeer het gedrag dus, en lekker op zijn pootjes laten staan. geen narrige signalen, niet grommen blaffen, staren, focussen etc.

een krachtmeting hoef je niet aan te gaan als jij erbij bent. er valt namelijk geen hol te bewijzen, te verdedigen, te beschermen of wat dan ook. de hond hoeft dus niet een plaats hoger in rang proberen te komen (dit zijn de signalen die een hond afgeeft!)
JIJ bent namelijk hoger in rang dan de hond, dus deze heeft zich gedeisd te houden. het is niet zijn pakkie aan.

laat m dus niet voor je lopen met dit gedrag, en corrigeer het. lukt het niet (blijft een hond focussen) dan zien we vast je volgende vraag wel tegemoet. :)
let over het algemeen ook op de signalen. het zijn dezelfde als bij grote honden maar worden vaak als lief en eigenwijs gezien, terwijl ze even dominant zijn dan een zogenaamde 'valse' herder ie naar een klein hondje gromt en de haren rechtop zet. honden zien geen centimeters, honden zien enkel signalen van elkaar, en geven elkaar enkel signalen en reageren hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt en als ik dit volhoud hoelang blijf ik dan bezig met trainen totdat hij dat heeft afgeleert??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt en welke ruimte de hond nog meer krijgt om dominantie te uiten/een poging 'tot' te doen. kortom, welke signalen jij niet ziet maar de hond wel opvangt en aangrijpt en hierdoor de KANS krijgt om zich op deze manier te uiten omdat jij hier de ruimte voor geeft. dat is lastig uitleggen want dat moet je dus eigenlijk zien hoe de hond op jou en situaties reageert en hoe jij op de hond en situaties reageert. het zijn vaak hele kleine signalen die anders worden geïnterpreteerd, of echt niet worden gezien.